Zaterdag 21/05/2022

Britse 'zelfmoordpil' hier op doktersvoorschrift verkrijgbaar

Pijnstiller co-proxamol in Groot-Brittanni� uit de rekken gehaald

Brussel

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

Groot-Brittannië haalt de populaire pijnstiller co-proxamol uit de rekken. Gebruikers zouden het medicijn te veel aanwenden voor zelfmoord. In België zijn soortgelijke middelen op de markt. Volgens gegevens van het Antigifcentrum zijn er de afgelopen vijftien jaar vijftien personen moedwillig gestorven aan een overdosis.

Co-proxamol is een combinatie van paracetamol en dextropropoxyfeen. Dat laatste is een narcotische pijnstiller en familie van morfinederivaten. Soortgelijke middelen zijn in België onder de namen Distalgic en Algophene enkel verkrijgbaar op doktersvoorschrift. Pure dextropropoxyfeen is onder de naam Depronal op de markt. Dat laatste wordt al jarenlang voorgeschreven tegen hevige pijnen.

Van Algophene weet farmacoloog Marc Bogaert dat het niet veel gebruikt wordt. "Het is zeker geen succesproduct." En dat heeft zo zijn redenen. "Het heeft te veel bijwerkingen vergeleken met het effect dat het geeft." Bovendien mag het beslist niet met alcohol ingenomen worden. "Het is dus zeker geen verlies als Algophene van de markt verdwijnt", stelt Bogaert.

In Groot-Brittannië zijn dergelijke geneesmiddelen een stuk populairder. Vooral onder mensen die kampen met een depressie en geen uitweg zien. Tot 400 doden per jaar worden er in verband gebracht met een opzettelijke of per ongeluk ingenomen overdosis. De bekendste onder hen is wellicht David Kelly, de wapenadviseur van de Britse premier Tony Blair die in 2003 zelfmoord pleegde.

In België is de situatie minder dramatisch. Van de 777 oproepen die het Antigifcentrum in vijftien jaar kreeg over dit soort medicijnen betrof het in iets minder dan de helft van de gevallen een zelfmoordpoging. Bij vijftien was het fataal. "Het is hier nooit een epidemie geweest", zegt farmacoloog Bogaert.

De populariteit van co-proxamol bij de vele Britse zelfdodingen wordt toegeschreven aan de betrekkelijk zachte dood die het zou veroorzaken. Maar dat is volgens dokter Rachel Demarque van het Antigifcentrum niet helemaal juist. "Wat gevaarlijk is, is dat een overdosis een ademhalingsstilstand kan veroorzaken. Ook kunnen er zich zeer gemakkelijk hartproblemen voordoen, die soms heel snel optreden en in andere gevallen zeer laattijdig. En dat zonder dat het lichaam een waarschuwingssignaal geeft."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234