Zaterdag 28/05/2022

Broederlijk Delen haalt de mosterd bij 'Oprah' en 'Goedele'

Na Oprah, Linda, Goedele en Jean-Marie is daar nu: Tilak. Een nieuwe glossy genoemd naar een van de miljoenen arme huis- vrouwen van India. 'Als Goedele het verdient om een eigen personalitymagazine te hebben, dan verdienen die vrouwen dat ook', vertelt Karel Ceule van Broederlijk Delen, de ngo achter het blad. De vastenactie van dit jaar is rond Tilak opgebouwd.

Door Brecht Decaestecker

"Wat heeft het nu eigenlijk opgebracht, al dat geld dat al zovele decennia van de arme mensen in de rijke landen naar de rijke mensen in de arme landen is gegaan? Wie is er beter van geworden, behalve de lokale elites?" Straffe taal, afkomstig uit de pen van Yves Desmet, die halverwege Tilak een pittig opiniestuk heeft gepubliceerd. De politieke commentator van De Morgen is niet de enige naam uit de journalistiek die zich liet verleiden om vrijwillig mee te werken aan het blad van Broederlijk Delen. Onder anderen Peter Verlinden van de VRT, Lotte Debrouwere van Het Nieuwsblad en freelancejournaliste Gretel Van den Broek schreven ook artikels. De coverreportage - over Tilak, een alleenstaande moeder zoals er in India nog een miljoen andere zijn - werd geschreven door Kristien Hemmerechts, die een week bij de Indiase ging logeren. "Allemaal werkten ze vrijwillig mee", vertelt Karel Ceule. "Alleen hun reis- en onkosten werden terugbetaald."

Het idee om voor de campagne uit te pakken met een personalitymagazine, kwam van reclamebureau Markee, dat al jaren, eveneens vrijwillig, de campagnes van Broederlijk Delen bedenkt en uitwerkt. Twee jaar geleden maakten ze een nepcover van Trends, waarop ze een boer uit Burkina Faso uitriepen tot manager van het jaar. Vorig jaar lanceerden ze een boek over Joachim, een boer uit Haïti. "Als Goedele Liekens en Jean-Marie Pfaff zo belangrijk zijn dat ze een eigen magazine krijgen, dan verdient een arme vrouw uit India dat ook", vertelt Willem-Jan van Ekert, hoofdredacteur bij Het Salon, een zusterbedrijfje van Markee, gespecialiseerd in gesponsorde magazines (met klanten als Opel, CM en provincie Oost-Vlaanderen).

Zowel bij Het Salon als bij Broederlijk Delen beseften ze dat ze niet snel-snel een blaadje in elkaar konden knutselen, als ze de ambitie hadden een echt tijdschrift te maken. Daarom dus dat een beroep werd gedaan op professionele journalisten die hun goede hart wilden tonen. "Die journalisten hebben allemaal carte blanche gekregen", vertelt Karel Ceule. "Ze moesten het verhaal schrijven dat ze wilden schrijven."

Dat merk je. Tilak, gedrukt op 30.000 exemplaren, is een prima tijdschrift geworden, waarin interessante en goed geschreven verhalen staan, verpakt in een mooie lay-out. Het kost dan ook 5,95 euro bij een van de drieduizend krantenwinkels waarin het verkocht wordt. Op het eerste gezicht valt het ook niet op dat het eigenlijk gesponsord is door een ngo.

"Her en der staat een verzoek om te storten", vertelt Van Ekert. "De lezers worden daar wel naartoe geleid. Als je het blad leest, krijg je goesting om te storten. Maar het blijft op de eerste plaats een volwaardig magazine. Net zoals Slumdog Millionaire op de eerste plaats een volwaardige film is. Maar wel een film die enorm veel teweegbrengt. Met Tilak hopen we dat, op iets kleinere schaal, ook te doen."

Nieuwe glossy 'Tilak' werd belangeloos in elkaar gezet door echte journalisten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234