Maandag 15/08/2022

Brussel wil na gent ook veertig auto's met snelheidsbegrenzer

Minister Anciaux en staatssecretaris Smet maakten kennis met Gents experiment

Gent

Van onze medewerker

Thomas Dierckens

Het Gentse ISA-project (Intelligent Speed Adaptation), de automatische snelheidsbegrenzer in wagens, krijgt wellicht navolging in Brussel. Federaal minister van Mobiliteit Bert Anciaux (Spirit) en Brussels staatssecretaris Pascal Smet (SP.A) zakten gisteren af naar Gent om kennis te maken met het zogenaamde 'halfopen' ISA-systeem, dat sinds oktober 2002 met succes in de Arteveldestad wordt uitgetest. Zowel Anciaux als Smet zijn zeer opgetogen over het project en willen nu ook dat Brussel een voortrekkersrol speelt in Europa. In totaal zouden er zo'n 40 wagens de hoofdstad kunnen doorkruisen.

"Verkeersveiligheid is een topprioriteit van deze regering, ik steun dan ook alle initiatieven die de verkeersveiligheid bevorderen", aldus Anciaux. "Met campagnes en hogere pakkans alleen zullen we er niet geraken. Daarom wil ik de toepassing van het ISA-systeem in Brussel laten onderzoeken in de hoop dat later de rest van Vlaanderen en Wallonië volgt. Ook naar Europa is het een krachtig signaal. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat binnen dit en enkele jaren het ISA-systeem in de meeste wagens terug te vinden is."

De invoering van ISA in Brussel kwam er mede op vraag van staatssecretaris Pascal Smet, die in november vorig jaar een Staten-Generaal voor verkeersveiligheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest organiseerde. In de begroting van het Brussels Gewest is er alvast voldoende geld voorzien om een digitale snelheidskaart van Brussel aan te maken. Dat is een wegenkaart waarop de snelheidslimieten zijn aangeduid en die het ISA-apparaat informeert welke de toegelaten maximumsnelheid is. "Als het Vlaams en Waals Gewest meedoen, kunnen we het hele gebied tot de grote buitenring in het project betrekken", verklaart Smet. "Als hoofdstad van Europa moeten we tonen dat we een voortrekkersrol op vlak van verkeersveiligheid kunnen spelen."

Minister Anciaux beloofde gisteren om de kosten van de aanpassing van de voertuigen op zich te nemen als het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de digitale kaart aanmaakt. In totaal zouden zo'n veertig wagens met het ISA-systeem onze hoofdstad doorkruisen. "In minder dan twee maanden kunnen we een digitale kaart van Brussel maken met als basissnelheid 50 kilometer per uur en uitzonderingen waar het nodig is. Het hoeft dus helemaal niet lang te duren eer we met het proefproject beginnen", aldus nog Smet.

Ondertussen blijft ook Gent haar ISA-project voortzetten. Sinds oktober 2002 rijden er in Gent twintig privé-wagens, veertien bedrijfswagens en drie bussen van De Lijn rond met een automatische snelheidsbegrenzer. Gent koos daarbij voor het 'halfopen' systeem, waarbij de bestuurder een tegendruk van ongeveer 12 kilogram voelt op het gaspedaal als hij de toegelaten maximumsnelheid overschrijdt. "Toen er drie jaar geleden voor het eerst sprake was van ISA, was er veel tegenkanting bij de bevolking", aldus de Gentse schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). "Ondertussen is die mentaliteit gewijzigd en ook de autoconstructeurs zien het systeem steeds meer zitten. Het beste bewijs is dat van de twintig bestuurders van privé-wagens, er vijftien het systeem willen behouden."

Volgens mobiliteitsspecialist Johan Demol, die het ISA-proefproject begeleidt, is de automatische snelheidsbegrenzer dé oplossing om ongevallen te voorkomen. Uit een Brits onderzoek blijkt immers dat indien iedereen met ISA zou rijden, er 59 procent minder doden zouden vallen op de wegen. "Met ISA is het gemakkelijker om je te concentreren op het wegverkeer omdat je niet de hele tijd hoeft te letten op de snelheidsmeter", zegt Demol. Op lange termijn zou het systeem verplicht moeten zijn en steeds meer lijkt die wens ook haalbaar. Vijf jaar geleden kwamen autoconstructeurs zelfs niet naar congressen over ISA, nu participeren ze zelfs mee in proefprojecten. Veiligheid is naast een bezorgdheid van de constructeurs ook een marketinginstrument." Zweden staat volgens Demol al het verst met het ISA-systeem. Volgend jaar sluiten ze daar de eerste convenanten af met de autoconstructeurs. Het zijn ook de grootste pleitbezorgers voor een Europese richtlijn over ISA in 2008. Tegen dan zou ook het Galileo-project moeten afgerond zijn, waardoor Europa niet meer afhankelijk is van Amerikaanse satellieten om posities te bepalen. De stad Gent zal op haar beurt alle Europese steden waar een ISA-project loopt en de Europese Commissie aanschrijven om verder te gaan met ISA.

Minister van Mobiliteit Bert Anciaux vond zijn proefritje met een wagen uitgerust met ISA alvast geslaagd: "Eerst denk je dat het een soort bestraffing is als je te snel rijdt. Het is echter geen negatief, maar een positief instrument achter het stuur. Ik was verbaasd over het verhoogde comfort. Je kunt veel beter op fietsers en voetgangers letten omdat je trager rijdt en niet de hele tijd met je neus op die snelheidsmeter zit. Het is een hulpmiddel, geen dwang."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234