Dinsdag 18/01/2022

Update

Brussels Airport verwacht 'geen al te grote hinder'

Brussels Airlines verlegt géén vluchten, maar wil de situatie vanuit Brussels Airport 'zo goed mogelijk organiseren'. Beeld PHOTO_NEWS
Brussels Airlines verlegt géén vluchten, maar wil de situatie vanuit Brussels Airport 'zo goed mogelijk organiseren'.Beeld PHOTO_NEWS

Bij Brussels Airport verwacht men dat de staking in de openbare sector geen te grote hinder zal veroorzaken, maar wie het vliegtuig op moet informeert zich best goed en houdt er rekening mee dat het verkeer op de weg naar de luchthaven flink in de knoop kan zitten. Touroperators Thomas Cook en Jetair verleggen hun vluchten naar andere luchthavens wegens verwachte problemen door de algemene staking van de openbare sector, Brussels Airlines doet dat niet.

Brussels Airport verwacht "geen al te grote hinder" door de algemene actie van de openbare sector. Dat zegt Jan Van der Cruysse, de woordvoerder van Brussels Airport. "Zoals de kaarten nu op tafel liggen, hebben we geen indicaties die ons doen vrezen dat de staking grote problemen zal veroorzaken op de luchthaven", zegt Van der Cruysse. "We roepen de passagiers op naar de luchthaven te komen, maar goed na te denken over hoe ze op de luchthaven raken, want de vliegtuigen wachten niet, zelfs al zijn de treinen en bussen in staking."

Op de luchthaven van Luik zullen er geen verkeersleidingsdiensten kunnen worden verzekerd, laat Belgocontrol dan weer weten. De luchtverkeersleiders en de medewerkers van de technische diensten van Belgocontrol op de luchthaven van Luik nemen immers deel aan de stakingsactie. Voor andere luchthavens zijn er geen indicaties van acties, maar zo waarschuwt Belgocontrol, acties zijn niet uit te sluiten.

Touroperators verleggen vluchten
Thomas Cook verlegt zijn vluchten vanop Brussels Airport morgen naar Maastricht. Het gaat om twee vluchten heen en terug naar Egypte. Reizigers komen gewoon naar Zaventem op het geplande uur, waarna Thomas Cook hen met bussen naar Maastricht zal brengen.

Ook Jetair verlegt vluchten. "Voor Brussels Airport hebben wij de nodige garanties dat de vluchten kunnen plaatsvinden. Het gaat om zeven vluchten, die dus normaal vertrekken", zegt Hans Vanhaelemeesch van Jetair. De vier vluchten die morgen vertrekken vanop de luchthaven van Charleroi worden omgeleid naar Rijsel, de ene vlucht die vanuit Luik zou vertrekken, verhuist naar Maastricht. "De reizigers zullen met autobussen naar de bewuste luchthavens worden gebracht. De passagiers worden momenteel verwittigd", aldus nog Vanhaelemeesch.

Brussels Airlines gaat geen vluchten verleggen. "Wij gaan de situatie zo goed mogelijk van hieruit proberen te organiseren", zegt woordvoerder Geert Sciot. "Wij hebben vernomen dat de vereiste infrastructuur aanwezig zal zijn."

Volgens Sciot is morgen een topdag voor Brussels Airlines. "Wij vervoeren morgen 17.000 passagiers. Al heel wat mensen vertrekken naar huis of op vakantie voor kerst. We gaan proberen die zo goed mogelijk op hun bestemming te brengen".

Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid in het luchtverkeer, neemt niet deel aan de staking. Eerder op de dag had de vakbond BBTK gezegd dat het personeel van Eurocontrol zich mogelijk zou aansluiten bij de staking die de overheidssector in België zal platleggen.

Piloten: "Pensioenplannen zijn onaanvaardbaar"
De Belgian Cockpit Association roept alle Belgische piloten die niet vliegen op om te manifesteren voor de Zuidertoren. De vereniging roept niet op tot een staking, "maar zal zijn positie herzien indien er geen snelle dialoog komt met de Minister van Pensioenen", luidt het.

De pilotenvereniging noemt de pensioenplannen van minister Vincent Van Quickenborne (Open Vld) "onaanvaardbaar". Door de opheffing van het speciale pensioensysteem voor piloten wordt de pensioenleeftijd opgetrokken van 55 naar 65 jaar. "Het is bedrieglijk te denken dat alle piloten zouden kunnen vliegen tot de leeftijd van 65 jaar. Dit idee negeert de ontegensprekelijke specifieke kenmerken van ons beroep."

Volgens de Belgian Cockpit Association verliest meer dan 10 pct van de piloten hun licentie om medische redenen nog voor hun pensioen, waarvan meer dan 90 pct na de leeftijd van 55 jaar. Bovendien is er geen enkele verzekering tegen verlies van vergunning mogelijk na de leeftijd van 60 jaar.

Het huidige pensioensysteem wordt gefinancieerd door de piloten zelf. De bedragen van de maandelijkse bijdragen, betaald door de maatschappij en de werknemer, variëren van 300 euro voor een jonge co-piloot tot 1.100 euro voor een boordcommandant, aldus nog de Belgian Cockpit Association. (belga/tw)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234