NieuwsInternetfraude
CD&V wil noodlijn voor internetfraude in het leven roepen
CD&V wil werk maken van een noodlijn die de klok rond bereikbaar is voor slachtoffers van internetfraude. Online oplichting kende tijdens de coronacrisis een ongeziene groei.
“Nu een groot deel van de criminaliteit zich verplaatst naar het online circuit, is het hoog tijd voor een structurele, gerichte aanpak van oplichters op het internet”, aldus Kamerlid Leen Dierick, die daarvoor samen met collega Steven Matheï een resolutie indiende in het parlement. “Burgers moeten op elk moment hun rekening kunnen blokkeren wanneer zij het risico lopen om digitaal bestolen te worden.” Naar analogie met Card Stop, zou de bank van wie misleid werd vervolgens instaan voor de bevriezing en deblokkering van de rekening.
In het overkoepelend plan dat Dierick en Matheï voorstelden, ijveren ze daarnaast ook voor meer bewustmaking over de rechten voor slachtoffers en willen ze een centrale website creëren die als referentiepunt geldt voor online fraude.
Internetfraude kende tijdens de coronacrisis een gigantische groei. Vorig jaar verdubbelde het aantal phishing-meldingen bij het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) tot meer dan 3,2 miljoen stuks. (HLN)