Vrijdag 19/08/2022

Update

China blokkeert sites kranten

null Beeld EPA
Beeld EPA

China heeft in het land websites van buitenlandse kranten geblokkeerd. Het gaat om bladen die vandaag publiceerden over buitenlandse bezittingen van familieleden van hoge partijleden. Onder de kranten is Trouw dat daar vandaag ook over berichtte.

De kranten, onder andere de Britse the Guardian en het Duitse Süddeutsche Zeitung, publiceerden de namen van familieleden van mensen uit de top van de Chinese Communistische Partij die miljarden wegsluisden naar belastingparadijzen. Dat kwam aan het licht door onderzoek van het Internationale Consortium of Investigative Journalists, waar Trouw dus ook lid van is.

Corruptie is een bekend verschijnsel in China maar het is zeldzaam dat er namen worden genoemd. ICIJ kreeg via een lek gegevens in handen van twee kantoren die vennootschappen beheren voor Chinezen in belastingparadijzen. Het lek staat bekend als 'offshoreleaks'. Onder de namen die uitlekten, zijn de zwager van partijleider Xi Jinping, de zoon van voormalig premier Wen Jiabao en de neef van de vroegere president Hu Jintao.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234