Vrijdag 12/08/2022

Coca-Cola met vanillesmaak

Binnen enkele maanden lanceert Coca-Cola hoogstwaarschijnlijk een colaversie met vanillesmaak. Volgens het Britse dagblad The Financial Times werkt de Amerikaanse frisdrankengigant in het geheim aan het recept. De omzet van Coca-Cola lag in 2001 zo'n 2 procent lager dan het jaar ervoor, waardoor de colatop onder druk staat om nieuwe dingen te proberen. Het bedrijf wil dus een vanillesmaak aan de bestaande cola toevoegen, hoewel het meestal erg terughoudend is om zijn cola met smaakjes te mengen. De New Coke-nachtmerrie van zestien jaar geleden is immers nog niet uit het geheugen gewist. De nieuwe formule die toen op de markt kwam om te concurreren met Pepsi viel niet in de smaak van het publiek. New Coke werd omschreven als boenwas of twee dagen oude Pepsi, en nog geen drie maanden na de misstap keerde Coca-Cola terug naar de originele formule. In 1985 kwam er ook een smaakjescola, Cherry Coke, en vorig jaar voegden de colabereiders wat citroensmaak toe aan Cola Light. Ook concurrent Pepsi kampt met een dalende omzet. Pepsi bracht vorig jaar de Pepsi Twist op de markt, een citroencola op basis van hun originele recept. De smaak van Vanilla Coke zal voor veel Amerikanen niet nieuw zijn. Voor de verandering gieten ze nu al vaak een beetje vanillestroop in hun glas cola.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234