Vrijdag 12/08/2022

Coca-Cola moet concurrentie naast zich dulden

Na vijf jaar onderhandelen op Europees niveau is de kogel door de kerk. De frisdrankengroep Pepsi krijgt binnenkort toegang tot de winkelschappen, automaten en zelfs horecazaken waar Coca-Cola nu nog alleen heer en meester is. Want exclusiviteits- contracten worden verboden.

Vanessa Debruyne

Over enkele maanden zal de klant smaken en prijzen kunnen vergelijken, in plaats van bij gebrek aan iets anders voor een Coca-Cola of Fanta te moeten kiezen. Mario Monti, Europees Commissaris voor Concurrentiebeleid, klopt zichzelf daarvoor op de schouders. Na vijf jaar onderhandelen is het namelijk eindelijk zo ver, net voor hij de Commissie moet verlaten: exclusiviteitscontracten worden verboden. Een winkelier moet vrij zijn om ook andere frisdanken naast Coca-Cola in de rekken te zetten, en ook de organisators van festivals en evenementen, en de uitbaters van horecazaken moeten de mogelijkheid krijgen om bij verschillende producenten aan te kopen.

Beloningen of kortingen voor extra verkoop worden aan banden gelegd in de landen van de EU. Die financiële stimulansen werken immers in de hand dat de andere frisdranken niet in de winkel geraken of ergens in een donker hoekje worden geplaatst. De distributeurs van Coca-Cola mogen ook niet langer verplicht worden om alle merken van de frisdrankengroep af te nemen. Het moet dus mogelijk zijn om alleen Fanta en Coca-Cola in de rekken te zetten en de zwakkere producten als Sprite en Vanilla Coke te weren. De moeilijkste knoop om door te hakken was die van de automaten en koelkasten. Daar moet 20 procent van de ruimte worden vrijgemaakt voor de frisdranken van de concurrentie.

De Europese Commissie wil, voor ze een definitief akkoord op papier zet, eerst belangrijke klanten en concurrenten van de frisdrankengigant om commentaar vragen op het voorstel, zoals gebruikelijk is bij dergelijke procedures. Maar naar alle waarschijnlijkheid wordt het huidige akkoord ongewijzigd goedgekeurd. Dan gaat de nieuwe gedragscode voor Coca-Cola in het voorjaar van 2005 van start. Het bedrijf riskeert vanaf dat moment ook boetes wanneer het akkoord niet wordt nageleefd.

Neville Isdell, die in juni als gedelegeerd bestuurder het roer overnam bij Coca-Cola, is ook tevreden met het langverwachte akkoord. Hij wil daarmee een einde maken aan allerlei juridische betwistingen die de voorbije vijf jaar veel aandacht vergden van zijn twee voorgangers.

Commissaris Monti ontkent intussen dat hij Coca-Cola te zacht aanpakt, aangezien er geen boete komt voor de wanpraktijken van de afgelopen jaren. In tegenstelling tot de VS heeft Coca-Cola in de EU een verpletterend overwicht op de frisdrankenmarkt. Vooral in ons land, maar ook in Groot-Brittannië, Oostenrijk, Duitsland en Denemarken. In totaal heeft Coca-Cola meer dan de helft van de Europese markt in handen. Om dat te behouden heeft het bedrijf jarenlang een agressieve campagne gevoerd die de concurrentie op afstand moest houden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234