Donderdag 30/06/2022

NieuwsOorlog

Colruyt limiteert verkoop van bloem en olie, Lidl rantsoeneert groenteconserven en toiletpapier

Krijgen we straks weer lege rekken? Eind 2021 zag je ze af en toe bij Colruyt door prijsafspraken die spaak liepen met producenten.  Beeld Wouter Van Vooren
Krijgen we straks weer lege rekken? Eind 2021 zag je ze af en toe bij Colruyt door prijsafspraken die spaak liepen met producenten.Beeld Wouter Van Vooren

Warenhuisketen Colruyt limiteert sinds vrijdag de verkoop van bloem en olie, wegens een ‘niet normale verkoop’. Bij Lidl geldt er een beperking op de hoeveelheid zonnebloemolie, groenteconserven en toiletpapier. Andere ketens vragen ‘met gezond verstand te winkelen’.

Sven Ponsaerts

Is het uit angst voor mogelijke tekorten, of zijn het de voorspelde veel hogere prijzen? Feit is dat we vooral sinds deze week duidelijk meer voorraadproducten als bloem, pasta en olie inslaan dan voorheen, zo merken alle supermarktketens. Colruyt, de grootste supermarktketen van het land, beperkt sinds vrijdag de verkoop van bloem en olie wegens de grote vraag naar beide producten. Concreet wordt gevraagd per klant of kassaticket maximaal twee stuks olie en twee stuks bloem te doen. “Het gaat om een preventieve maatregel. Zo blijft er genoeg in de rekken voor iedereen, en kunnen onze medewerkers deze ook voortdurend aanvullen.”

Want van stocktekorten is vandaag volgens Colruyt geen sprake. “We willen hiermee absoluut vermijden dat er paniek zou worden gezaaid of (verder) hamstergedrag zou worden aangemoedigd. Dat is nergens voor nodig – er is genoeg voor iedereen”, zo klinkt het. De gelimiteerde verkoop van olie geldt niet alleen voor zonnebloemolie, maar voor andere soorten oliën die als alternatief worden gebruikt, zoals olijf- of slaolie. De maatregel geldt zowel in de Colruyt-als OKay-winkels van de groep.

Schaarste creëren

Bij Lidl geldt er een aankoopbeperking van twee verpakkingen op olie, groenteconserven en toiletpapier. “Om de verkoop te temperen vragen we onze klanten hun kar niet met deze producten vol te laden. Want zo creëren we schaarste die er niet hoeft te zijn”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt.

Albert Heijn, Aldi, Carrefour en Delhaize zien momenteel geen reden om producten te rantsoeneren. “Bloem, pasta en vooral zonnebloemolie kunnen af en toe even onbeschikbaar zijn in de winkel, maar onze voorraad is nog groot”, klinkt het zowel bij Aldi als Delhaize. “We vragen met gezond verstand te winkelen, en enkel te kopen wat nodig is”, aldus Roel Dekelver van Delhaize. Beide retailers bekijken wel preventief met hun leveranciers welke alternatieven kunnen worden voorzien.

Oekraïne en Rusland behoren tot de grootste producenten wereldwijd van tarwe en zonnebloemolie. Door de oorlog bestaat de vrees voor bevoorradingsproblemen en tekorten, met grote prijsstijgingen tot gevolg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234