Woensdag 17/08/2022

Columnist zkt. controverse

Brussel l Zomergasten maakt zich vanavond op voor dé confrontatie van het seizoen. In de ene hoek presentator en Midden-Oostenverslaggever Joris Luyendijk. In de andere Leon de Winter, schrijver en zelfverklaard verdediger van het Israëlstandpunt.

Door Geert Zagers

'Israël is de frontstaat in de oorlog tegen het islamitische fascisme' kopte De Winter vorige week nog in niet mis te verstane bewoordingen op zijn weblog. Sinds de aanslagen op het World Trade Center profileert De Winter zich als columnist in onder meer Elsevier en richt hij zijn pijlen op het Midden-Oosten en vooral de islam. De Winter, zoon van Joods-orthodoxe ouders die als enige van hun familie de Holocaust overleefden, kiest voluit partij voor Israël. Dit jaar nog kreeg hij in Duitsland de Buber-Rosenzweig-Medaille voor zijn strijd tegen antisemitische en racistische tendensen in politiek, samenleving en cultuur.

Een strijd die niet zonder controverse verloopt. Vooral in de ruzie met filmmaker Theo van Gogh ging het er bijzonder hard toe. "Wat ruikt het hier naar karamel. Vandaag verbranden ze alleen de suikerzieke Joden", haalde Van Gogh uit, omdat De Winter naar zijn mening paradeerde met zijn Joodse afkomst.

Ook in Zomergasten gaat De Winter de discussie niet uit de weg. Voor zijn ideale televisieavond koos De Winter voor fragmenten van de Zesdaagse Oorlog, die aan de bron ligt van de betwiste Israëlische bezettingen, en beelden van de bedevaart naar Mekka. Verder komt de Jiddische schrijver en Nobelprijswinnaar Isaac Singer aan bod, laat hij stukken uit The Sopranos zien en toont hij delen uit het meer dan drie uur durende epos Andrej Roebljov van de Russische cultregisseur Andrei Tarkovski.

Zijn voorliefde voor cinema hoeft niet te verbazen. Na het gymnasium ging hij naar de filmacademie, waar hij het na enkele jaren boos aftrapte om op eigen houtje televisiefilms te maken. Eind jaren negentig probeerde hij in Amerika een productiehuis uit de de grond te stampen, maar het project mislukte na ruzie over de financiering en hij keerde terug naar Nederland.

Maar meer dan als filmmaker is De Winter bekend als schrijver. In 1978 debuteerde hij met De (ver)wording van de jonge Dürer, gebaseerd op zijn gelijknamige televisiefilm. Met Kaplan, zijn eerste in een reeks van bestsellers, gooide hij het over een andere boeg. Hij veranderde van kledingstijl, kocht een Jaguar en kroop in de rol van publieksschrijver. "Op een dag werd ik wakker en ik dacht: ik wil geen harig intellectueel monster zijn", zei hij er zelf over. Na Kaplan volgden Hoffman's honger, SuperTex, De hemel van Hollywood en God's Gym. Boeken die steevast goed verkopen, maar door critici genadeloos neergesabeld worden. Niet dat het De Winter veel kan schelen. "Of iets nu literatuur is, interesseert me niet."

Zomergasten, Nederland 3, 20.35

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234