Update
Commissie verhoogt druk op Duitsland rond autoairco's
De Europese Commissie gaat de druk op Duitsland verhogen in de strijd rond een nieuw koudemiddel voor autoairco's, dat de Duitse autobouwer Daimler weigert te gebruiken wegens te gevaarlijk. Donderdag plant de Commissie een procedure te starten tegen Berlijn voor inbreuken tegen de Europese wetgeving. Dat heeft de Duitse krant Handelsblatt gemeld op gezag van bronnen bij de Commissie. Bevoegd Europees Commissaris Antonio Tajani zou de Duitse autoriteiten ervan beschuldigen om onwettig nieuwe voertuigtypes toe te laten, die met een verouderd en milieuonvriendelijker koudemiddel uitgerust zijn.
Een woordvoerder van Tajani wilde geen commentaar kwijt over het bericht in de krant.
Concreet gaat het om het nieuwe koudemiddel R1234yf. Het Duitse Daimler, moederbedrijf van Mercedes, weigert het middel te gebruiken om veiligheidsredenen, waarbij verwezen wordt naar brandgevaar. Frankrijk legde eerder al een verbod op voor de nieuwe Mercedes-modellen van de A-, B-, CLA- en SL-Klasse verboden die niet beschikten over het nieuwe koudemiddel, maar Daimler trok naar de rechtbank en kreeg gelijk van de hoogste administratieve rechtbank in Parijs.
Gezondheidsrisico's
De Duitse milieuvereniging Deutsche Umwelthilfe waarschuwt voor de gezondheidsrisico's van koudemiddelen voor autoairco's. Tests hebben uitgewezen dat waterstoffluoride ontstaat wanneer een auto die dit koudemiddel gebruikt, vuur vat. Het zuur kan de huid, slijmvliezen en bindvlies van de ogen beschadigen.
Deutsche Umwelthilfe roept de Europese Commissie daarom op om het koudemiddel te verbieden en een oplossing met CO2 te gebruiken voor autoairco's. In Duitsland hebben vandaag al zowat 100.000 voertuigen het nieuwe koudemiddel aan boord.