Woensdag 28/09/2022

Congonhas

Waar ik zeker niet aan denk bij vliegtuigrampen is de mogelijkheid dat een zogenaamde landingsbaan, die eigenlijk gewoon een stuk onafgewerkte baan is, toch gebruikt wordt om op te landen

Beste mijnheer van Congonhas,

Net zag ik op televisie weer eens een man de ziel uit het lijf schreeuwen. Het is hier festivalzomer in België, dus dat gebeurt de laatste tijd wel vaker. Maar dit was toch anders. Ten eerste waren het beelden uit uw eigen luchthaven in São Paulo, en niet uit pakweg Gent. Ten tweede kwam de schreeuw op mij over als een kreet van wanhoop, een spartelend verdringen van acuut verdriet. Dit was iemand die plots heel veel vieze stemmetjes hoorde en ze gewoon allemaal uit zijn kop wilde krijsen. Erg vreemd. Zoals dat doorgaans met nieuwsuitzendingen gaat, wist ik gelukkig al snel waar het over ging.

Over een vliegtuig, namelijk, dat slipte op de landingsbaan, een sprongetje over de autosnelweg maakte en dan helaas niet in een laagbodemig meertje of op een grote warenhuisparking terechtkwam, maar wel op een benzinestation, om zo een loods binnen te schuiven en te ontploffen. Enfin, u wist dat natuurlijk al. Ik vertel maar hoe ik het vanop zekere afstand beleefd heb, deels uit egoïstische blijdschap dat ik dat nog kan. Ik heb hier iemand in huis die al lang eens in jouw land op vakantie wil komen. Heb ik weer lekker een excuus om gewoon naar Koksijde of Cap Gris-Nez te gaan.

Nu ken ik weinig van vliegtechnische zaken, mijnheer van Congonhas. Bij een vliegtuigramp denk ik dan ook aan simpele oorzaken: een defect aan de motor of in de besturingssystemen, die ene snul die dat ene klepje vergeten dicht te draaien was, of aan een technicus die voor het donker thuis wilde zijn. Bij een vliegtuigramp denk ik daarentegen niet aan, en ik geef maar enkele voorbeelden, een vleugel die ze vergeten te monteren zijn, een automatische piloot die ergens tussen Parijs en Jakarta in staking beslist te gaan, of aan een grapjas die het landingsgestel vervangen heeft door kraaienpoten in papier-maché. Dat lijkt mij anders wel eens een leuk idee: "Is het een vliegtuig? Is het een kraai? Het is een kraaituig! Dekking, zoekt allen dekking!"

Waar ik ook zeker niet aan denk bij vliegtuigrampen is de mogelijkheid dat een zogenaamde landingsbaan, die eigenlijk gewoon een stuk onafgewerkte baan is, toch gebruikt wordt om op te landen. Dat zou zijn als auto's verkopen met slechts drie wielen, omdat er geen tijd is om ze echt tot in de puntjes af te werken. "Waar uw vierde wiel naartoe is? Mijnheer, komt u maar eens een halve dag mee aan de lijn staan, we zullen zien of u dan nog tijd hebt om over uw onnozel wiel te zeuren."

Maar goed, mijnheer van Congonhas, laten we niet te hard van stapel lopen. Want, de nonsens die onze nieuwsbronnen hier uitkramen over die landingsbaan van u, daar geloof ik eerlijk gezegd niets van. Het is zomer, dus ze maken je wijs wat ze willen. Dat jullie wisten dat die baan eigenlijk te kort is, en zeker als ze glad is, dat is mij toch te gemakkelijk om een goede grap te zijn. Net zoals het zogenaamde feit dat je de dag ervoor al een bijna-ongeluk had met een ander vliegtuig op diezelfde baan. Makkelijk scoren op de kap van de Brazilianen, dat is ronduit goedkoop. Eerlijk: ik verdenk Argentijnse hooligans, die het verlies van hun land tegen dat van u in de Copa América niet kunnen verwerken, van het verspreiden van al die onzin.

En wat meer is, de bijna tweehonderd mensen die nu dood zijn, en de drie dagen van nationale rouw die uw president heeft afgekondigd, zouden, in het geval dat die roddels waar zouden zijn, echt een aanfluiting van het respect voor het leven en de dood worden. Het zou een uiterst tragische zege zijn van economische belangen op het laatste lijntje menslievend verstand. Dat uw luchthaven de beslissing om de landingsbaan enkel voor kleine vliegtuigjes te gebruiken aanvocht en won, zal ook wel uit menslievendheid geweest zijn, en in de eerste plaats om de bezoekers van uw fantastische metropool beter te kunnen ontvangen, nat of droog, dood of levend.

Maar om terug te keren naar de schreeuwende man van in het begin. Het lijkt mij geen slecht idee dat u hem persoonlijk gaat vertellen wat de echte oorzaak is van het verlies van zijn broer, lief, tante of wie dan ook. Vertel hem de waarheid, dat de statistiek van problemen met techniek bij hem die waanzinnige pijn veroorzaakt heeft, dat het absurd genoeg met iedereen en overal had kunnen gebeuren, en dat het u vreselijk spijt dat het toevallig dan en daar moest gebeuren.

En vertel hem ook dat al die zever van 'een korte onafgewerkte landingsbaan toch gebruiken' niet waar is. Want beeld u in dat zoiets wél waar zou zijn... De arme man, net als de duizenden andere vrienden, buren en familieleden, zou nooit rust kunnen vinden. U ook niet, natuurlijk. U zou zich net als hij voor de rest van uw leven moeten afvragen hoe en waarom het zover kunnen komen is, die druilerige dinsdagavond in juli 2007.

Fijn weekend,

Paul Baeten Gronda

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234