Maandag 24/01/2022

Controverse over echtheid 500 voorstudies Francis Bacon

Britse kunstenaar beweerde nooit voorbereidende schetsen te maken

In Groot-Brittannië is onenigheid ontstaan over de authenticiteit van ongeveer vijfhonderd voorstudies die van de hand van schilder Francis Bacon (1909-1992) zouden zijn. Dat meldt de Britse krant The Times. Een 43-jarige Canadees, Barry Joule, die zich uitgeeft voor voormalig chauffeur, klusjesman en vriend van de Britse meester, is onlangs voor de dag gekomen met een verzameling schetsen en studies die hij, naar eigen zeggen, in opdracht van Bacon moest vernietigen. Hij kon dat niet over zijn hart krijgen en hield de voorstudies bij zich. In de verzameling bevinden zich onder meer tientallen overtekende krantenfoto's van renners en boksers.

Michael Peppiatt, die twee jaar geleden een biografie over Bacon liet verschijnen, vermoedt dat het om vervalsingen gaat en wil meer bewijzen zien over de herkomst van de voorstudies. Andere Bacon-kenners omschrijven de werken als "fascinerend". Maar zolang de erfgenamen van de schilder er het zwijgen toe doen, blijven de twijfels over de echtheid bestaan.

Enkele voorstudies - een uitgeknipte en deels overschilderde foto van Mick Jagger en een bewerkte foto van een atleet - verschenen vorige zaterdag in The Times en waren ook te zien in de documentaire Arthouse: The Other Francis Bacon, die zondagavond op Channel 4 werd uitgezonden. Remy Blumenfeld, de producent van het tv-programma, zegt dat Barry Joule de collectie wilde schenken aan The Tate Gallery. David Sylvester, een eminent Bacon-kenner, en anderen aan wie de werken werden getoond waren aanvankelijk enthousiast maar trokken later de authenticiteit van het materiaal in twijfel. Die twijfels worden zeker gevoed door de bewering van Francis Bacon zelf dat hij nooit voorbereidende schetsen maakte en dat zijn creativiteit louter spontaan was. Dat deze bewering met een korrel zout moet worden genomen, werd twee jaar geleden al bewezen in Parijs, toen op het grote Bacon-retrospectief in het Centre Pompidou zeven voorstudies te zien waren.

Barry Joule is erg teleurgesteld over de reacties in kunstkringen. "Wie anders dan Bacon kan die werken hebben gemaakt? Bacon had geen school en geen leerlingen, hij werkte met niemand samen... De erfgenamen zijn tot nu toe niet behulpzaam geweest. Ik vermoed dat ze ervoor vrezen dat ik de voorstudies stuk voor stuk wil verkopen, zodat de prijs van de schilderijen van Bacon naar omlaag gaat."

David Lee, hoofdredacteur van Art Review, noemt het een gemiste kans voor The Tate Gallery: "Het museum heeft het belangrijkste archief aangeboden gekregen van om het even welke 20ste-eeuwse kunstenaar. Aan de hand daarvan had men de persoonlijke geschiedenis van Bacon kunnen herschrijven." The Tate ontkent echter dat ze de collectie aangeboden kreeg. Noch de erven noch David Sylvester willen reageren. (ER)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234