Zondag 03/07/2022

Crevits ziet geen heil in ribbelstroken

Er komen geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen. Dat verklaarde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) na een plaatsbezoek in Zwijnaarde (Gent).

Steven Peeters

Op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) legde waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal over een afstand van 23 kilometer ribbelstroken aan, om fietsers te dwingen zich aan de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur te houden. Dat veroorzaakte de afgelopen dagen veel deining in het wielermilieu.

Minister Crevits fietste vanochtend met experts van Wielerbond Vlaanderen, de Fietsersbond, het BIVV, Waterwegen en Zeekanaal en haar eigen administratie op een jaagpad langs de Schelde in Zwijnaarde. Ze kruiste meermaals ribbelstroken om het effect te ondervinden, en dat bleek minder effectief dan voorgesteld. "Het was helemaal niet zo dramatisch als ik hoorde in de pers", aldus Crevits. "Ik vraag me af of ze hoge snelheden afremmen. Als aandachtstrekker tellen ze wel, maar ze pakken het probleem niet aan. Dit is geen oplossing voor andere jaagpaden in Vlaanderen. Ik snap dat er op die jaagpaden veel aan recreatie wordt gedaan, maar het vraagt respect van alle gebruikers."

Ribbelstroken inkorten
Crevits had ook problemen met het feit dat de ribbelstroken andere weggebruikers hinderen. "Skeeleren kan je er bijvoorbeeld niet over doen", klonk het. "De ruimte naast de ribbelstroken is te beperkt." Minister Crevits besliste dan ook dat de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) aan de uiteinden 30 centimeter moeten worden ingekort waardoor aan de uiteinden 80 centimeter vrije ruimte komt.

De minister zegt alvast dat het proefproject geen navolging zal krijgen. "Wat hier langs de Schelde werd uitgetest was goed om het totaalplaatje te zien", klonk het. Na haar fietstocht overlegt minister Crevits met alle partijen wat er moet gebeuren met de reeds aangelegde ribbelstroken.

Jan Cnops van de Fietsersbond maakt in zijn analyse alvast een vergelijking met kasseien. "Het is een bekend gegeven dat je over kasseien ook beter iets sneller rijdt", verklaarde hij. "Als je er aan 30 kilometer per uur in plaats van 20 kilometer per uur over rijdt, dan 'vlieg' je er bij wijze van spreken beter over." Cnops maakte zich ook de bedenking of de ribbelstroken effectief zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234