Vrijdag 12/08/2022

Cv en motivatiebrief? Solliciteer liever digitaal

De tijd dat je met klamme handjes en in je netste pak of meest flatterende jurk jezelf moest zien te verkopen aan je toekomstige werkgever is voorbij. Unilever, met 169.000 medewerkers een van de grootste werkgevers wereldwijd, selecteert personeel voortaan via onlinegames en videogesprekken.

Elk jaar kloppen bij Unilever, het moederbedrijf achter merken als Lipton, Dove en Axe, wereldwijd zo'n 250.000 pas afgestudeerden aan. Die allemaal screenen en beoordelen was telkens opnieuw een gigantisch karwei. Dat moest sneller, efficiënter en ook eerlijker kunnen, vonden ze bij Unilever. De oplossing vonden ze, zoals wel vaker tegenwoordig, bij de technologie. Solliciteren bij Unilever doe je voortaan via een onlineformulier dat je aan je LinkedIn-profiel kunt koppelen. Wie de eerste ronde overleeft, wordt uitgenodigd om online een aantal spelletjes te spelen die inzicht moeten geven in het potentieel van de kandidaat in kwestie en moeten nagaan in hoeverre de sollicitant past bij de waarden en doelen van Unilever als bedrijf. De overblijvers worden onderworpen aan een video-interview. Enkel de gelukkigen die dan nog overblijven mogen ook fysiek kennis maken met het bedrijf.

Minder tijd en geld

Die digitalisering van het sollicitatieproces is een logische stap", vertelt Annefleur Kylstra, talent acquisition specialist bij Unilever. "Jonge mensen zijn opgegroeid in een digitale wereld en 'leven' steeds meer online. Wij spelen hiermee in op hun wensen en behoeftes." Het selectieproces verloopt ook sneller en gestroomlijnder. "Er is minder tijd, en dus geld, nodig om recruiters de aanmeldingen handmatig te laten beoordelen", legt Kylstra uit. En misschien nog belangrijker, door het schrappen van de menselijke factor wordt ook de vaak onbewuste voorkeur voor deze of gene kandidaat vermeden. "Wij zijn er dan ook van overtuigd dat digitaal de toekomst is."

Ook Jan Denys, arbeidsmarktexpert bij Randstad, ziet het rekruteringsproces steeds verder digitaliseren. "Papieren cv's worden bijna niet meer uitgestuurd. En ook in onze kantoren komen steeds minder mensen fysiek over de vloer. Je inschrijven bij een interimkantoor kan tegenwoordig perfect online." Bij de VDAB geven ze iedereen die op zoek is naar een job tegenwoordig de tip om bij hun sollicitatiemail ook een filmpje te plakken waarin ze zichzelf voorstellen. "Op die manier geef je als sollicitant toch een beter beeld van wie je bent", zegt VDAB-woordvoerder Shaireen Aftab. "Zeker voor anderstaligen kan het een goed hulpmiddel zijn. Je kunt op een cv wel schrijven hoe goed je Nederlands is, maar als je het laat horen is dat meteen veel duidelijker."

'Simpele test is betrouwbaarder'

Aan die toenemende digitalisering zijn ook gevaren verbonden. Zo waarschuwt Denys voor het ontstaan van een kloof tussen wie wel met camera's en computers overweg kan en de minder technisch onderlegde sollicitanten. Denys: "Vooral bij 50-plussers kan dat laatste een probleem zijn." En dat is niet het enige manco bij zo'n digitaal selectieproces. "Wij voeren enkel videogesprekken met kandidaten als het, om praktische redenen, echt niet anders kan", vertelt An Bels, rekruterings- en selectiedirecteur bij hr-bedrijf Hudson. "Bij zo'n videogesprek, waarbij enkel het hoofd van je gesprekspartner in beeld is, mis je sowieso een groot deel van de lichaamstaal. Bovendien ontstaat er wanneer je fysiek in dezelfde ruimte bent een meer open sfeer. Dat maakt het mogelijk een kandidaat correcter in te schatten."

Ook voor de voorstellingsfilmpjes waar ze bij de VDAB in geloven, loopt Bels niet meteen warm. "Er bestaan echt wel betere manier om een grote groep kandidaten snel en efficiënt te screenen." Al zijn ook die weer digitaal. "Een simpele onlinetest zal een veel betrouwbaarder profiel van een kandidaat opleveren dan een filmpje waarbij je als rekruteerder zelf geen enkele vraag kunt stellen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234