Maandag 24/01/2022

Damien Hirst maakt duurste kunstwerk ooit

De Britse kunstenaar Damien Hirst dankt zijn controversiële reputatie aan opzienbarende werken als een doormidden gezaagde koe of een haai op formol. Momenteel werkt hij aan het duurste kunstwerk ooit: een menselijke schedel in platina, volledig bezet met diamanten.

Door Dirk Steenhaut

brussel l Het formaat van het werk in kwestie is dit keer relatief bescheiden, maar het materiaal waarmee Hirst aan de slag gaat, is dat duidelijk niet. Alleen al de prijs van de 'grondstoffen' wordt geraamd op acht à tien miljoen pond.

De 40-jarige Damien Hirst, door Art Review omschreven als de machtigste man uit de hedendaagse kunstwereld, zit niet om een stunt verlegen. Zijn nieuwste work-in-progress zal For the Love of God ('Om de liefde Gods') heten en om het te maken zijn ongeveer 8.500 edelstenen nodig. Hirst heeft de hulp ingeroepen van de Londense juwelierszaak Bentley & Skinner. "We hebben de diamanten heel geleidelijk aangekocht", aldus de kunstenaar in de Britse krant The Observer. "Onze grootste uitgave wordt de steen van 50 karaat die op het voorhoofd van de schedel komt te zitten en goed is voor drie tot vijf miljoen pond. Noem het gerust de meest ambitieuze onderneming waar een Britse juwelier bij betrokken is geweest sinds de kroonjuwelen."

Volgens Hirst is zijn nieuwe project veel minder stresserend dan "een haai in een tank vol formol gepropt krijgen". Dat maakt het er echter niet minder riskant op. Het ziet er naar uit dat aan For the Love of God een prijskaartje zal hangen van minstens 50 miljoen pond. Er is ook het probleem van de beveiliging. Het jongste werk van Hirst moet het pronkstuk worden van een grote overzichtstentoonstelling, gepland in de Londense West-End tegen juni 2007. De expo wordt meteen de allereerste in de gloednieuwe White Cube 3-galerij.

"Veel hangt af van de eisen die de verzekeringsmaatschappij stelt", zegt Frank Dunphy, zakelijke adviseur Hirst. "Maar je begrijpt dat de beveiliging die we nastreven meer gemeen heeft met die op een internationale luchthaven dan die in een doordeweekse tentoonstellingsruimte."

"Ik wil een ode brengen aan het leven door de dood naar de duivel te wensen", zo licht Hirst in The Observer zijn motieven toe. "Hoe kun je dat nog overtuigender doen dan het ultieme symbool van de dood te nemen en het te bedekken met het ultieme symbool van luxe, verlangen en decadentie? Het enige deel van de schedel dat niet met edelstenen wordt bedekt is het gebit. Enkel dankzij dat groteske element sorteert het kunstwerk effect. God huist in de details, niet?

"Ik heb altijd het principe gehuldigd dat de beste ideeën ook de simpelste zijn. Met dit werk steek ik mijn beide middenvingers op naar de dood. Ik wil dat de mensen die dit te zien krijgen zo verbaasd zijn dat ze naar adem moeten happen."

Maar stel dat het verhoopte resultaat tegenvalt? "Dan hang ik het wel rond mijn nek", lacht Hirst. "Of zet ik het gewoon op de schoorsteenmantel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234