Danone verdrievoudigt winst in 2007
De Franse voedingsmiddelengroep Danone heeft in 2007 een nettowinst van 4,18 miljard euro geboekt. Dat is drie keer zoveel als in 2006. De winststijging is vooral te danken aan de verkoop van de koekjesdivisie aan Kraft Foods. Analisten gingen uit van een nettowinst van 3,25 miljard euro.
De omzet van de producent van onder meer Evian-water en Actimel kwam vorig jaar uit op 12,7 miljard euro, bijna 10 pct meer dan de 12,0 miljard euro in 2006.
De nettowinst per aandeel bedraagt 2,47 euro. Danone wil voor 2007 een dividend uitkeren van 1,10 euro, een stijging van 10 pct. Onderverdeeld naar producten, steeg de verkoop bij de melkproducten met 12,2 pct en de verkoop van waterproducten met 4 pct. De Franse voedingswarengroep is wereldleider op het vlak van melkproducten en de nummer twee op de markt van waterproducten.
Danone stelt zijn doelstellingen voor 2008 bij. Zo mikt het bedrijf op een omzetgroei van 8-10 pct. (afp/ka)