Vrijdag 07/10/2022

David Garrett is altijd goedgemutst

'zolang ze mijn muziek maar ernstig nemen', zegt vioolsensatie van de proms

Antwerpen

Van onze medewerkster

Wietske Vos

Het is een eerder vermoeide David Garrett (21) die de lobby van het Antwerpse Astrid Plaza Hotel aan het Centraal Station binnenstapt. Garrett, die nu al "dé revelatie van deze Night of the Proms" wordt genoemd, heeft sinds 25 oktober bijna iedere avond met zijn viool op het podium van het Sportpaleis gestaan, en dat eist - nu al - zijn tol. Het einde is echter nog niet in zicht, want inmiddels zijn de Proms naar Nederland en Duitsland verkast.

In totaal werkt Garrett zo'n 52 concerten af. Toch geniet hij van elk moment op het podium. "De reactie van die mensenmassa is overweldigend. De eerste avond was ik er echt emotioneel door geraakt en ook nu grijpt het me nog steeds aan. Je raakt er niet aan gewend, vind ik. Het publiek verschilt ook van avond tot avond en je speelt altijd een beetje anders. De stukken zijn dezelfde, maar de nuances verschillen."

David Garrett geeft toe dat de enorme omvang van het publiek en de publiciteit die met de reeks Proms-concerten gepaard gaat, een rol speelden bij zijn beslissing om op het aanbod van de organisatoren in te gaan. "Uiteraard is het geen slechte zaak voor je naambekendheid als je meedoet aan zo'n mega-evenement. Tournees van dit formaat zijn bovendien niet zo courant." Maar er zijn nog andere factoren die hem tot het besluit brachten in het Proms-circus te stappen. "Ik heb in Duitsland een van de concerten van vorig jaar gezien. Dat haalde een uitzonderlijk hoog niveau, vond ik. Bovendien was het pure fun, zo merkte ik ook backstage. Voor mij is dat belangrijk: ik zie het niet zitten om twee maanden op te trekken met mensen met wie ik het niet kan vinden."

Ook de editie 2002 vindt Garrett veel kwaliteit hebben: "Het orkest is echt goed en alles gebeurt professioneel. Of ik bang ben dat organisatoren mij niet meer serieus zullen nemen omdat ik de Proms heb gedaan? Ten eerste moeten ze niet mij, maar mijn muziek ernstig nemen. Ten tweede vind ik niet dat ze daar een reden voor zouden hebben: I'm not messing with my music. Nee, dus: ik denk niet dat er iemand een probleem mee zal hebben. Misschien is een enkeling jaloers op de grote massa mensen die je met de Proms bereikt, maar verder...."

De komst van David Garrett is voor de organisatoren van de Night of the Proms in ieder geval een geschenk uit de hemel. Zijn jonge leeftijd en hippe uiterlijk zijn ideale wapens om het jonge volkje ervan te overtuigen dat klassieke muziek geen duffe bezigheid voor oude en saaie mensen is. Of er 'boos opzet' van de organisatie in het spel is? Van zulke veronderstellingen ligt Garrett niet wakker. "Ik sta er absoluut niet bij stil dat ze me misschien ook om commerciële redenen hebben gevraagd. Ik concentreer me op de muziek: het is een grote uitdaging om er elke keer weer te staan en je ding te doen. Met de rest houd ik me eigenlijk niet bezig."

Nochtans heeft Garrett wellicht al talloze concerten gespeeld die veel zwaarder waren dan deze optredens. Op de Night of the Proms speelt hij weliswaar drie klassieke stukken - van Ludwig van Beethoven, Camille Saint-Saëns en Vittorio Monti - maar die worden slechts gedeeltelijk uitgevoerd. "Je speelt inderdaad veel minder lang dan op een ander concert", zegt Garrett, "maar op een andere manier is het dan weer zwaarder. Je kunt je bijna niet opwarmen. Je moet er direct staan. Op een 'gewoon' concert heb je bij wijze van spreken 35 minuten de tijd om het publiek voor je te winnen. Hier is het meteen erop of eronder."

Behalve in bovengenoemde klassieke stukken is Garretts viool ook te horen in 'Everybody 's Got to Learn Sometime', gezongen door John Miles. "Persoonlijk houd ik erg van John Miles; ik vind hem een groot musicus. Toen hij me vroeg om op de Proms iets samen te doen, heb ik meteen ja gezegd. Maar dat betekent niet dat ik plannen heb om in de toekomst meer de richting van de popmuziek in te slaan. Als ik word gevraagd voor een project dat meer de kant van de pop uitgaat, zal ik misschien toestemmen, op voorwaarde dat het er professioneel aan toegaat. Maar zelf zal ik nooit voor dat repertoire kiezen. Op de cd's die ik al heb opgenomen, staan alleen maar klassieke werken. Uiteindelijk ligt daar mijn hart."

Concrete plannen voor de periode na de Proms heeft Garrett nog niet. "Ik studeer op dit ogenblik muziektheorie, muziekgeschiedenis en economie aan de universiteit van New York. Het is best mogelijk dat ik die studie niet nodig heb om mijn brood te verdienen, omdat ik nu al veel concerten speel. Maar ik voel mij te jong om al op mijn lauweren te rusten. Deze vakken interesseren mij gewoon en ik wil er meer over weten."

Een veelbesproken onderwerp in verband met David Garrett is ook diens onafscheidelijke mutsje. Sommige jonge toeschouwers kopiëren deze gewoonte zelfs al en verschijnen in het Sportpaleis met net zo'n mutsje op hun hoofd. "Is dat zo? Dat wist ik helemaal niet", reageert de ook tijdens dit interview met een muts getooide Garrett verbaasd. "Dat mutsje heeft niets met imagebuilding of zo te maken. Het is gewoon een praktisch attribuut. Ik ben pas een half uur vóór deze afspraak wakker geworden. Dan is er nog net tijd genoeg om te douchen, mijn tanden te poetsen en me aan te kleden. Ik heb dan geen zin om mijn handen in de gel te stoppen en uitgebreid mijn haar te fatsoeneren. Ik zet gewoon een van mijn mutsjes op, en klaar is Kees."

'Mijn hart ligt bij de klassieke muziek, maar dit is simpelweg pure fun'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234