Dinsdag 28/06/2022

David Verbeeck (acteur en theatermaker) 'In een paar lijnen naar de essentie'

In de musical Marguerite S. vertelt acteur en theatermaker David Verbeeck het fictieve verhaal van de tweede vrouw van de Antwerpse schilder Eugeen Van Mieghem.

Negen jaar geleden verbaasde David Verbeeck vriend en vijand met de intimistische musical Portret van een verloren lente, over de joodse immigratie vanuit Antwerpen. Daarin verwerkte hij zijn eigen zoektocht naar zijn roots. "Het was het verhaal van mijn betovergrootouders die van een klein dorpje uit Oekraïne naar Antwerpen waren gekomen. Ze zouden met de Red Star Line de oversteek wagen naar Amerika, maar om één of andere nog steeds onduidelijke reden hebben ze dat niet gedaan." De bejubelde musical, die het jaar erop tot beste musical werd uitgeroepen op de Vlaamse Musicalprijzen, bracht Verbeeck zelfs in Broadway.

En nu is er dus Marguerite S., een musical over Marguerite Struyvelt, de tweede vrouw van Eugeen Van Mieghem. Het één lijkt weinig met het andere te maken hebben, maar toeval bestaat niet - ook niet in de musicalwereld.

Is ook Marguerite S. indirect het verhaal van uw roots?

"Ja, ook deze musical hangt samen met mijn afkomst. Van Mieghem maakte prachtige portretten van de mensen die hij zag in de Antwerpse haven. Mijn betovergrootouders hadden erbij kunnen zijn, want vaak schilderde hij joodse emigranten die droomden van een beter leven in Amerika. Toen ik voor Portret van een verloren lente op zoek ging naar beelden van joodse immigranten, stootte ik op een postkaartje van de gebouwen van de Red Star Line, de rederij die de emigranten van Antwerpen naar New York bracht. Daarop stond ook het huis waar Van Mieghem woonde, vlak naast de Red Star Line-gebouwen. Zo ben ik hem op het spoor gekomen. Ik ben naar het Eugeen Van Mieghem museum getrokken en werd meteen getroffen door het pure, het eerlijke en het primaire van zijn schilderijen. In een paar lijnen kon hij een hele wereld oproepen."

Waarom dan het verhaal van zijn tweede vrouw vertellen en niet het zijne?

"Omdat we geen rechtlijnig, chronologisch verhaal wilden vertellen. We wilden geen tweede Daens maken. Marguerite, met wie Van Mieghem zeven jaar getrouwd was, sprak ook tot de verbeelding omdat hij haar nooit geschilderd heeft. Terwijl van zijn eerste vrouw Augustine, die vroegtijdig stierf, tal van portretten bestaan. Via Marguerite boren we een universeel thema aan: afwijzing, het gevoel niet op de eerste plaats te komen. Dat zullen veel mensen herkennen. Voor alle duidelijkheid: het is een fictief verhaal. Over Marguerite is behalve haar geboorte- en sterfdatum ook weinig geweten. Zelfs haar dochter, die 85 is en in het Brusselse woont, weet niet veel over haar moeder. Wel heeft ze nog drie fotootjes van haar. Aanvankelijk stond ze nogal weigerachtig tegenover onze plannen, maar binnenkort ga ik nu toch bij haar op bezoek."

Twee jaar terug kondigde u aan dat Marguerite S. grootschaliger zou worden dan Portret van een verloren lente.

"Ik heb woord gehouden: we hebben één acteur meer (lacht). We staan met z'n drieën op scène: Marilou Mermans speelt Marguerite, Amaryllis Uitterlinden Augustine, en ik Van Mieghem en de verpleger van Marguerite. Maar grootschaliger wordt het dus niet. Omdat we daar de middelen niet voor hebben: onze vzw Theaterproducties Lola Blau ontvangt geen subsidies. Maar ook omdat een intimistischer aanpak beter paste bij dit stuk. Net als Van Mieghem wil ik met slechts een paar lijnen - waaronder de prachtige muziek van Alain Reubens en de poëtische tekst van Griet De Wolf - naar de essentie."

Is het dan nog wel een musical? Is de term muziektheater niet passender?

"Misschien, al heb ik zeker niks tegen de term 'musical'. Heel wat musicals overstijgen de clichés. Denk maar aan die van Stephen Sondheim. Een genie is dat. Wat wel een feit is: neem de muziek weg en Marguerite S.blijft overeind. In die zin is het zeker muziektheater."

Marguerite S., op 4 en 5 mei in de Zuiderkroon in Antwerpen. www.musicalvanvlaanderen.be

Klinkende naam

David Verbeeck is in de Vlaamse musicalwereld een klinkende naam. Hij speelde mee in Suske en Wiske - de musical, She Loves Me en Daens, maar vestigde vooral zijn naam met Niet alle bloemkolen zijn wit en - vooral - Portret van een verloren lente. Het werd de eerste Vlaamse musical ooit die in New York is opgevoerd. Samen met Alain Reubens vormtVerbeeck de artistieke kern van de vzw Lola Blau Theaterproducties.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234