Zaterdag 01/10/2022

De boer op met Vlaamse tv-successen

Benidorm Bastards en Basta! mogen dan al op weg zijn naar Amerikaanse roem, voor de meeste Vlaamse programma’s blijft het een verre droom om carrière te maken in het buitenland. The New Flemish Primitives, een pas opgericht distributiebedrijf, probeert daar op het televisiefestival van Cannes wat aan te doen.

Bart De Wever had het wellicht zelf nooit durven te vermoeden, maar de vlekkeloze kennis van dierlijke uitwerpselen die hij in De allerslimste mens tentoonspreidde, gaat de wereld rond. Het fragment is prominent te zien in een promopresentatie die de laatste dagen aan tientallen tv-zenders en productiehuizen getoond werd op het televisiefestival van Cannes. Met dank aan The New Flemish Primitives, het pas opgerichte bedrijf dat de programma’s van Woestijnvis, deMENSEN (onder andere Tomtesterom en Blokken) en De Filistijnen (Eeuwige roem, Het sterke geslacht) moet promoten.

En de interesse is verbazingwekkend groot, lacht Sue Green. Green, een Engelse die de liefde volgde en al enkele jaren in België woont, werkte jarenlang als managing director voor Fremantle, een van de grotere productiehuizen. In die job bouwde ze een groot netwerk van internationale contacten op die ze in de weken voor Cannes allemaal opbelde. “En ze zijn allemaal gekomen”, zegt ze blij.

Spek voor de bek van de Finnen

We volgen Green als ze woensdag enkele afspraken afwerkt. Samuli Norhomaa van een Fins productiehuis is vooral gecharmeerd door Tomtesterom, dat voor de gelegenheid omgedoopt is tot How to.... Geen vanzelfsprekend programma om zelf te maken, maar volgens Norhomaa zou dit wel eens spek voor de bek van de Finnen kunnen zijn. Want de Vlaamse en Finse televisie vertonen best wat overeenkomsten, meent hij. “We zijn beide een klein land. Als we televisie maken, moeten we het niet hebben van de grote productiebudgetten. Daarom moeten we allebei op zoek gaan naar dat andere, naar dat goede idee dat het verschil kan maken. How to... past perfect binnen die filosofie.”

Dat Vlaamse televisie net dat beetje anders is dan het gros van de programma’s op de internationale tv-markt is een opmerking die Green wel vaker hoort. “De mensen zijn daar naar op zoek. Hier in Cannes zie je zo vaak hetzelfde, maar de Vlaamse programma’s zijn toch iets specialer. De mensen zijn tevreden dat ze hier iets anders kunnen zien.”

Een van de programma’s die op veel belangstelling kunnen rekenen, is Eeuwige roem, waarin ex-topsporters het tegen elkaar opnemen. Eén zond de eerste reeks begin 2008 uit, maar intussen is ze op kousenvoeten carrière aan het maken. Nederland maakte vorig jaar een eigen versie, ook de Scandinavische landen lopen er storm voor. “In Zweden is het tien dagen geleden begonnen en haalde het meteen 50 procent marktaandeel. Noorwegen startte drie weken geleden met een marktaandeel van 67 procent. Fris format, goede structuur, prima cijfers... Eternal Glory geniet echt interesse.”

Het blijkt geen loze praat. Even later nestelt Christine Kim zich voor de tv om een clip van het programma te bekijken. Kim werkt in Duitsland voor de multinational ALL3Media, een productiehuis dat programma’s levert aan alle grote zenders. Boris Becker, Lothar Matthäus,... Kim ziet meteen potentieel in het programma. “Ik dacht dat het een puur sportprogramma was, maar het is veel meer dan dat. Het is meer entertainment, meer reality. Maar goed ook, want je moet toch ook een beetje aan de vrouwelijke kijkers denken.” Sue Green wordt na de visie dan ook vriendelijk verzocht om een dvd’tje met enkele afleveringen naar Berlijn op te sturen.

Spelletjes met politici

Maar wie Vlaamse televisie zegt, denkt in de eerste plaats aan Woestijnvis. Het productiehuis geniet in het buitenland enige bekendheid als makers van De mol, samen met Vermist zowat het meest verkochte programma in het buitenland. Maar ondertussen kwam er nog een resem titels bij die zo mogelijk nog succesvoller waren en nog meer impact hadden. Half Vlaanderen dat in de ban is van De slimste mens ter wereld? Vier kerels die er in Basta! in slagen om Mobistar voor schut te zetten en de belspelletjes van een concurrerende zender onderuit te halen? Green heeft nog wat werk om dat aan het buitenland duidelijk te maken, al kunnen net deze twee programma’s op veel aandacht rekenen.

“Amazing”, schudt Christine Kim het hoofd als ze de marktaandelen van De slimste mens hoort. Kim kende het programma van horen zeggen, maar is na het zien van de clip nog meer overtuigd van het potentieel. “Een primetime quiz met bekende personen voelt vaak niet echt aan, maar dit is anders. Hier maken de vragen en de situatie alleen het programma zo grappig. Daardoor moet je je op voorhand ook niet afvragen of een kandidaat wel grappig genoeg zal zijn om deel te nemen. Wie daar zit, wordt gewoon grappig. Dat maakt de productie toch veel makkelijker.” Ook die dvd’s mogen mee in het postpakket naar Berlijn.

Een Griekse delegatie heeft zo haar bedenkingen. “Een politicus in een spelprogramma? Griekse kijkers houden daar niet van, zeker niet nu ons land in zo’n crisis zit”, zegt Gianni Karagiannis van Kapa Studios. Zijn interesse gaat eerder uit naar Man bijt hond, en vooral naar Basta!. Karagiannis heeft veel vragen over de productie - “Hebben ze geen problemen gehad om al die beelden te mogen uitzenden? Hoe duur was de productie?” - maar zal er zeker aandachtig naar gaan kijken. De vragenlijst stuurt hij daarna wel op.

Toch blijft de vraag of het vanzelfsprekend is om zulke programma’s naar het buitenland over te zetten. Nederland probeerde het al eens met De slimste mens, maar een succes werd het niet. Ook Basta! is niet zomaar een consumentenprogramma. De humoristische aanpak van de Neveneffecten is onontbeerlijk voor het format, maar kun je niet zomaar kopiëren. En wat te zeggen van de aparte kijk op de actualiteit van Man bijt hond?

“Een goed idee zal altijd werken”, zegt Green overtuigd. “Eeuwige roem is vrij makkelijk te adapteren. Bij Man bijt hond zullen niet alle rubriekjes werken, maar de aanpak is universeel. Voor De slimste mens heb je een Erik Van Looy-achtige presentator nodig, iemand met een bepaalde stijl. Maar het format op zich is goed. Ik verkoop het altijd als een evenement. En in alle landen vind je wel types als Tom Waes. Die casting is natuurlijk belangrijk: daar staat of valt het programma mee.”

Fictiereeksen naar het najaar

The New Flemish Primitives focuste tot nu toe alleen op entertainment. Fictiereeksen als De ronde, De parelvissers en Van vlees en bloed stelde Green nog niet voor aan het buitenland. Niet omdat ze er niet in gelooft, maar om praktische redenen. “Ik moest in korte tijd alles verzamelen en klaarmaken: de promoclips, de flyers... Bovendien heb je voor fictiereeksen meer tijd nodig. Daar moet je langer over onderhandelen.” De bedoeling is om die reeksen in de herfst voor te stellen in Cannes, als er weer een televisiefestival georganiseerd wordt. “Dan heb ik nieuwe dingen waar ik mee kan uitpakken.”

Maar tegen die tijd hoopt Green al wat verkocht te hebben. Behalve de optie die Fox op Basta! nam, tekenden Zweden en Noorwegen ook twee opties voor Het sterke geslacht. Maar echt programma’s verkopen zat er nog niet in, al hoeft dat niet te verbazen. Op het televisiefestival in Cannes wordt er sowieso meer gesnuffeld dan dat men de portefeuille opentrekt. Maar Sue Green voelt dat het goed zit. “De interesse en het enthousiasme zijn toch altijd groot. Men vraagt naar dvd’s, extra informatie. Daar kan ik nu de volgende weken en maanden verder op werken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234