Zondag 14/08/2022

De Braziliaanse connectie

danspodium

Sfinks heeft iets met Brazilië. Al enkele jaren wordt op vrijdagavond uitgepakt met een Festa do Brasil. Deze keer traden ook op zaterdag en zondag opvallend veel Braziliaanse namen aan. De tijd dat sterren als Jorge Benjor, Carlinhos Brown of Daniela Mercury naar Boechout gehaald werden lijkt echter definitief voorbij. Het festival kiest, onder meer om financiële redenen, bewust voor mindere goden. Daar is niets mis mee, alleen gaat het irriterend werken wanneer iedere aantredende groep als de absolute top voorgesteld wordt, terwijl daar weinig redenen toe zijn. Hoe dan ook bood Sfinks een mooie staalkaart van de verscheidenheid in de musica popular Brasileira. Die is zonder meer verbluffend en we kregen zowel Latijns-Amerikaans chanson, geëngageerde folk als tropenrock te horen. We zetten de hoogtepunten van de Braziliaanse connectie even op een rijtje.

Ceumar: meisje met gitaar dat goed op weg is om de fakkel van zangeressen zoals Gal Costa of Beth Carvalho over te nemen. Zij leerde de stiel in de bars van haar thuisstad Belo Horizonte en met haar loepzuivere stem en fraaie luisterliedjes ontpopte ze zich tot een tropische Joni Mitchell. Haar concert was het beste wat in de clubtent te beleven viel en aan de reacties te horen dacht het publiek er net zo over.

Skank: een stel jongens die bewezen dat Brazilianen stevig kunnen rocken. Meezingers zoals 'Zé Trindade' of het reggaegetinte 'Tequila' haakten zich meteen vast in ons geheugen en ook de goed gedoseerde mix van surfrock, reggae en metal ging er in als zoete koek. Dit was een groep met songs in huis, loeihard gebracht onder aanvoering van de charismatische zanger Samuel Rosa. Aan de uitzinnige taferelen voor het podium te merken, waren de enkele duizenden Brazilianen in het publiek duidelijk fans.

Monica Salmaso: de zangeres van het Orquestra Popular da Camara gaf in de clubtent een sterk soloconcert. Haar aanpak was klassieker dan die van Ceumar en iets te cerebraal naar onze smaak. Maar Salmaso demonstreerde wel met kennis van zaken de muzikale rijkdom van Brazilië.

Lampironicos: een groep die zich in het zog van de manguebeat uit het noordoosten van Brazilië een weg zoekt. De zanger imiteerde een Neaderthaler, een dolle percussionist beroerde de zambumbatrom en de elektrische gitaren trokken een indrukwekkende geluidsmuur op. Kortom, aan energie geen gebrek, alleen jammer dat die in alle richtingen schoot.

Silverio Pessoa: folk met een boodschap uit de Braziliaanse suikerrietplantages. Pessoa wil een lans breken voor landloze boeren en ander noodlijdend volk. Hij deed dat met een felgesmaakt concert waarin forro en rock in elkaar gepast werden.

(CD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234