Vrijdag 12/08/2022

de bruisende toekomst van de frisdrank

'In de afgelopen tien jaar is de verkoop van lightfrisdrank met 360 procent gestegen'

Lightlimonades zorgen voor prik in platte markt

Caloriearme frisdranken liggen steeds beter in de markt. Terwijl de verkoop van suikerhoudende dranken door de gezondheidshype een beetje in het slop lijkt te zitten, gaat het marktaandeel van lightdrankjes sinds het midden van de jaren negentig pijlsnel de hoogte in. 'Als het zo doorgaat, verkopen we binnen drie à vier jaar evenveel lightcola als gewone', zegt Tom Delforge, woordvoerder van Coca-Cola België.

Brussel

Van onze medewerkster

Sara De Sloover

In de Verenigde Staten werden in 2003 6 procent meer lightdrankjes gesleten dan in 2002; de verkoop van gewone cola's en limonades daalde er met 2 procent. "Belgen drinken in vergelijking met tien jaar geleden een derde meer frisdrank", zegt Tom Delforge, perswoordvoerder van Coca-Cola België. "Van de gewone, suikerhoudende frisdranken werden 3 procent meer flesjes verkocht, terwijl de omzet van de lightvariant met 360 procent is gestegen. De groei van het segment is dus bijna uitsluitend te danken aan de caloriearme drankjes."

Uit cijfers van het marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat momenteel ongeveer vier op de tien flessen en blikken frisdrank die in België verhandeld worden, lightdrankjes zijn. Ook de belangrijkste bruisdrank, de cola, volgt die trend. "Lightdrankjes zijn zonder enige twijfel de motor van de markt. Maakte lightcola vijf jaar geleden nog maar 20 procent van de markt uit, dan is dat nu al gestegen tot 36 procent", zegt Corinne Soyeur, brand manager van Pepsi Cola. "In warenhuizen en kruidenierszaken maakt de calorieloze cola zelfs al 42 procent uit van de verkoop; op café drinken de mensen totnogtoe nog iets vaker gewone cola." "Als het zo verder evolueert, slijten we binnen drie à vier jaar evenveel lightcola als gewone", stelt Delforge.

De suikerhoudende frisdrank lijkt op termijn dus het onderspit te zullen delven tegenover zijn lichtgewicht neefje. Vorige week nog gaf het Amerikaanse moederbedrijf van Coca-Cola, de grootste frisdrankbottelaar ter wereld, toe dat lightdrankjes momenteel de beste groeikansen bieden. "Daarom hebben we de afgelopen jaren vooral caloriearme producten gelanceerd", bevestigt Delforge. "Eind jaren tachtig hebben we Cola Light op de markt gebracht. De vroegere naam Diet Coke, die in Amerika nog steeds gehanteerd wordt, legde te veel de klemtoon op diëten, wat het minder aantrekkelijk maakt voor de koper."

Productinnovaties in het lightgamma volgen elkaar in snel tempo op, denk maar aan Cola Light Lemon, een enorm populaire colavariant die eenvoudigweg niet in een gewone versie bestaat. Caloriearme en -loze dranken hebben hun immense succes onder andere te danken aan de wellnessrage, die meer en meer mensen ertoe aanzet hun gewicht in de gaten te houden. Mensen die op hun lijn letten, vragen zelf om caloriearme prik, iets wat de softdrinkindustrie eerder in de gaten had dan andere. De grote merknamen op de frisdrankmarkt steken schril af tegen het gapende gat in andere voedingssectoren: de eerste vetvrije hamburger of calorieloze koffiekoek moet nog uitgevonden worden.

Het succes van de lightdrankjes is ook de kleinhandelaars opgevallen, waardoor caloriearme limonades een prominentere plaats op de schappen krijgen. Sportdrankjes, fruitsap, ijsthee en water met een smaakje knabbelen verder aan de verkoopcijfers van gewone frisdranken.

"Het is niet zo dat dieetdiehards meer en meer lightfrisdrank zijn gaan drinken. Er zijn gewoon meer en meer mensen die - zij het maar af en toe - voor een dieetdrankje kiezen", zegt Soyeur. "Mensen wisselen af en drinken de ene dag light, de andere dag hebben ze zin in een gewone frisdrank." "Het zijn niet meer alleen diëtende vrouwen van boven de 30 die voor light kiezen", beaamt Delforge. "Jongeren drinken heel dikwijls light en de verdeling man-vrouw is ook al zowat fiftyfifty."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234