Woensdag 10/08/2022

'De Brusselse modewereld kan weer eens goed loos gaan'

Een guerrilladefilé van modestudenten, een thé dansant in een boetiek en gratis bier voor al wie Marcel heet: het zijn maar enkele van de 'specials' waarop Modo Bruxellae u, vanaf vandaag, een heel weekend lang trakteert.

door Nica Broucke

brussel l Het organisatietalent achter het stylistenparcours is Linda Van Waesberge, eertijds muziekuitgeefster van onder anderen TC Matic en nu al bijna tien jaar fervente promotor van de Brusselse mode.

"De passie voor kleren zit er al van jongs af in", zegt Van Waesberge. "Ik kan me de feestjurk die ik op mijn vierde aanhad nog altijd haarscherp herinneren: de stof, de snit én het gevoel dat ik had toen ik de jurk aantrok."

Als puber had Van Waesberge in haar geboortestad Zottegem de reputatie 'een excentrieke' te zijn. "Toen ik zelf mijn eigen kleren kon kopen, was er geen houden meer aan. Met een vriendin, die een boetiekje had, trok ik naar Londen waar we helemaal uit de bol gingen bij Biba."

Dat ze in de muziekbusiness en niet in de mode rolde, is dan ook toeval. "Via mijn toenmalige vriend, een muzikant, kreeg ik een job bij Universal Songs. Het eerste nummer dat ik tekende, was 'Amsterdam' van Kris Debruyne." Nadat de independent door BMG Ariola werd opgekocht, werkte ze onder meer voor Vaya Con Dios en maakte ze Helmut Lotti in zijn prille beginjaren mee. Als Mama Linda was ze enkele jaren manager van Clouseau.

Maar de kleren bleven lonken. "Ik viseer niemand in het bijzonder, maar nergens vind je zo'n ego's als in de muziekwereld. Bij modeontwerpers merkte ik dat creativiteit en heel hard werken boven het eigen persoontje gaan. Die passie en verknochtheid werken aanstekelijk."

Modo Bruxellae werd in 1994 opgericht door het ministerie van Economie van het Brussels Gewest om de Brusselse merken en modeontwerpers (van de meest klassieke huizen tot de avant-garde) nieuwe impulsen te geven. In een piepklein kantoortje in de Dansaertwijk werkt Van Waesberge samen met haar Franstalige collega Véronique Heene nu al voor de zesde keer het programma van het stylistenparcours Modo Bruxellae uit.

"Ons hoofddoel is de Brusselse mode te promoten. Het stylistenparcours is daar maar een van de tools van. Dit jaar is het een XL-editie, omdat we ons wagonnetje aan het Mode- en Designjaar kunnen hangen." Meer dan 121 ontwerpers en 138 winkels en galeries zetten hun deuren open. "Dankzij Modo kunnen ze weer eens goed loos gaan", lacht Van Waesberge. "Door er design aan te verbinden krijg je soms verrassende combinaties. De jonge ontwerpster Geraldine Miesse maakt een installatie in de winkel van Thierry Boutemy, de 'bloemendesigner' van Coppola's Marie-Antoinette en Xavier Lust is te zien in de nieuwe winkel van Agnes B. in de bovenstad. Want dit jaar stappen ook de ontwerpers en winkels van de 'hoogstad' mee in het parcours."

Voor Van Waesberge kan Brussel, hoewel anders, zich zonder blozen met modestad Antwerpen meten. "Wij zijn internationaler. Antwerpen heeft een historische voorsprong te danken aan de Modeacademie waar in de jaren tachtig de fameuze zes afstudeerden. Met La Cambre Mode(s), dat 25 jaar geleden werd opgericht, begon ook de hoofdstad mee te spelen. Mensen als Cathy Pill, Sabrina Fasoli en L&A Mäthger zijn inmiddels aan een stevig inhaalmanoeuvre bezig. Gevestigde waarden als Christophe Coppens, Annemie Verbeke, Sofie D'Hoore, Natan, Delvaux en vele anderen zijn allemaal op en top Brussels."

Het stylistenparcours is dan ook een echte ontdekkingstocht. Wat zijn voor Van Waesberge zelf de blikvangers? "Dat is moeilijk. De expo van Own in De Markten, waar het meetingpoint van Modo Bruxellae is, en het guerrilladefilé van de studenten van La Cambre zijn zeker de moeite. Ook leuk is het casino in tweedehandswinkel Idiz Bogam en de modeshow in kapsalon Shampoo&Conditioner. En wie Marcel heet, kan zich de hele avond laten trakteren door Le Fabuleux Marcel de Bruxelles in Café Daringman."

www.modobruxellae.be

Het Stylistenparcours combineert dit jaar mode met design

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234