Woensdag 10/08/2022

De echte traan van Scarlett Johansson

BRUSSEL l Het zijn drukke tijden voor Scarlett Johansson. Maar dat is eigenlijk niet echt nieuws. Sinds de jonge actrice (°1984) in 2003 wereldwijd doorbrak met Lost in Translation, dat Sofia Coppola speciaal voor haar (en Bill Murray) geschreven had, draait ze gemiddeld drie films per jaar.

Ook voordien was Johansson, die eind vorig jaar door Esquire Magazine en het mannenblad FHM tot meest sexy vrouw werd gekroond, al bijzonder actief. In 1998 stond er weliswaar 'Introducing Scarlett Johansson' op de generiek van de Nick Evansverfilming The Horse Whisperer van en met Robert Redford, maar in feite had ze op dat moment al zes andere langspeelfilms gedraaid.

Momenteel is Johansson naast Hugh Jackman en Christian Bale te bewonderen in The Prestige van Christopher Nolan en vorig jaar kon men haar aan het werk zien in The Black Dahlia van Brian De Palma en in Scoop van Woody Allen. Toegegeven, beide films zullen wel niet meteen als hoogtepunten van haar carrière herinnerd worden - een jaar eerder was Johansson bijvoorbeeld veel overtuigender in Match Point van Woody Allen - maar dat heeft haar duidelijk niet gehinderd in haar opmars als nieuwe diva van Hollywood.

In de loop van dit jaar zal ze te zien zijn in de titelrol van de romantische komedie The Nanny Diaries van het duo Shari Springer Berman & Robert Pulcini, die eerder tekenden voor het originele American Splendor met Paul Giamatti in de rol van stripicoon Harvey Pekar. Nadien volgt het historische drama The Other Boleyn Girl van regisseur Justin Chadwick, gebaseerd op de gelijknamige succesroman van Philippa Gregory. In die kostuumfilm speelt La Johansson de rol van Mary Boleyn, die net als haar zus Anna Boleyn (vertolkt door Natalie Portman) aast op de aandacht van de Engelse koning Henry VIII (die vertolkt wordt door Eric 'The Hulk' Bana). De scenario-adaptatie werd geschreven door Peter Morgan, die momenteel wellicht last heeft van Oscarkoorts, want hij tekende vorig jaar voor de scenario's van zowel The Queen (Golden Globe voor Helen Mirren) als The Last King of Scotland (Golden Globe voor Forest Whitaker).

Er staan nog meer historische films op stapel, want Scarlett Johansson heeft haar naam ook verbonden aan Mary Queen of Scots, een film waarin zij de legendarische Schotse koningin zal vertolken, die zowel op persoonlijk als op politiek vlak regelmatig overhoop ligt met haar nicht, de Engelse koningin Elizabeth I.

De kans bestaat dat de actrice later te zien zal zijn in Napoleon and Betsy, waarin het verhaal wordt verteld van de verbannen Franse keizer, die op het eiland Sint-Helena verliefd wordt op een jong Engels meisje. Denk gewoon even aan Scarlett in de rol van Betsy en probeer de keizer dan maar eens ongelijk te geven.

Door alle aandacht die Lost in Translation indertijd kreeg, wordt soms vergeten dat Johansson datzelfde jaar ook de titelrol vertolkte in het wondermooi in beeld gebrachte Girl with a Pearl Earring van de debuterende Britse regisseur Peter Webber. Het scenario is gebaseerd op de gelijknamige roman van Tracy Chevalier, waarin (op fictieve wijze) een antwoord werd gezocht op een van de talrijke mysteries uit leven en werk van de Hollandse schilder Johannes Vermeer (vertolkt door Colin Firth), namelijk: wie was toch de jonge vrouw die model stond voor dat beroemde schilderij van Het meisje met de parel? Was zijn dochter toen de muze? Of een buurvrouw? Of een minnares? Of was het gewoon een of andere opdracht? Niemand beter dus dan Scarlett Johansson om dat geheim te helpen ontsluieren. En jawel, de traan die van haar wang rolt op het moment dat Vermeer haar oor doorprikt, is wel degelijk echt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234