Dinsdag 28/06/2022

De gebeten hond

De reus? De kneus.

Gestoorde etterbak van 1 meter 90 of daaromtrent. Sul. Sukkelaar.

Drankorgel, dommekloot. Mankepoot.

Massamoordenaar zonder geweten. Tot op zijn sterfbed blijkbaar.

Ik hoop van ganser harte dat het een bed met een matras van roestige, in straffe Spaanse pepers gedoopte spijkers was.

Manipuleerbare malloot in opdracht van god mag weten wie.

Zelfs Louis Tobback, die verder zoals bekend alles weet, tastte deze week in alle media in het duister.

Roept u maar: op de verder zeer uitgebreide en goed geïnformeerde site bendevannijvel.com staan 1.756 posts met daarin 1.756 verschillende hypotheses.

Daar zijn we dus nog even zoet mee.

En nu HLN en VTM Nieuws de krachten gebundeld hebben en met Nieuwsleaks een anoniem platform voor tipgevers hebben gelanceerd, is het hek helemaal van de dam.

De onderzoeksjournalistiek gaat gouden jaren tegemoet.

Maar deze malloot staat wel weer elke dag in de gazet, sinds een paar dagen.

En nu zijn er ook bewegende beelden!

Wat een woordzwendel alweer.

Want lang uitgevallen leptosome schlemielen noemen wij geen reuzen, maar lang uitgevallen leptosome schlemielen.

Hoe lang is een Chinees, maar vanaf hoe lang is men een reus?

Daarvoor moet men volgens de vakliteratuur minstens 195 cm boven de aardkorst uitsteken.

Het was dus niet eens een reus.

Sukkelaar.

Wat zijn we allen blij dat de media rijkelijk kunnen putten uit het foto-album, hen bereidwillig ter beschikking gesteld door een mediageile familie die niet eens het respect heeft voor de slachtoffers om die foto's ritueel te verbranden. Lul in zwembroek.

De schaamteloosheid.

Die foto van die carnavalsvereniging.

Iemand die zich achter een mal pak en baard moet verbergen om heel hard helemaal niemand te zijn. Zelfs na tachtig pinten.

Het is wachten op de eerste vereniging die zich in naam van alle carnavalisten bij de slachtoffers verontschuldigt. Dat lijkt me het minste. Alaaf, wir haben es nicht gewusst.

Het steeds onbehaaglijker gevoel dat het totaal onmogelijk is dat niemand uit de streek de man op de robotfoto kon identificeren, tot voor een paar dagen: hebt u dat ook?

Was iedereen ziende blind?

Of - wat veel plausibeler is - hebben wij hier weer te maken met een prachtig voorbeeld van negatieve groepsdruk?

Alaaf, wir haben es wél gewusst?

Net zoals velen in Molenbeek wisten waar Abdeslam en consorten woonden en wat ze van plan waren?

Net zoals zovelen wisten dat Harvey Weinstein al heel zijn leven een misogyne serieverkrachter is?

Net zoals velen weten dat er bij vele studentendopen de goorste kant van de mens naar boven komt?

Waarom zeggen wij daar dan allemaal zo weinig over?

Zijn wij echt zo'n bende achteraffers, broekschijters en je-m'en-foutisten?

De sombermans in mij die graag veralgemeent denkt na weer een slapeloze nacht: welzeker.

Koren op mijn misantropische molen was het sociale experiment waarmee Burger King deze week aandacht wilde voor de Amerikaanse maand tegen pesten.

Waar zou u eerder tegen protesteren: tegen een kind dat gepest wordt of tegen een hamburger die slecht gebakken is?

Dat was de licht perfide stelling die de Amerkaanse hamburgerketen deze week uittestte.

Klanten kregen een toneelstukje te zien waarbij het leek of een jongmens zwaar gepest werd. Anderen kregen dan weer een gemaltraiteerde en slecht gebakken Whopper op hun bord.

95 procent van de klanten ging prompt protesteren over de foute hamburger.

Amper 12 procent van de klanten reageerde tegen het lamentabele pestgedrag.

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral, zoals de oude Bertolt Brecht al zei.

Zeker in een land waar ik-weet-niet-hoeveel percent van de bewoners lijdt aan schier dodelijke obesitas.

Drie van de meest ongemakkelijke reclameminuten uit de geschiedenis.

L'enfer: c'est nous.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234