Vrijdag 12/08/2022

De grote honger van Honda

Als een constructeur met een nieuwe auto uitpakt, is die altijd beter dan wat de concurrentie op dat moment te bieden heeft. Zo wil men ons tenminste toch graag doen geloven. Het omgekeerde zou natuurlijk meer verbazen. Helaas meent de industrie ook voortdurend nieuwe marktsegmenten te moeten scheppen. Telkens als een wagen wordt ontworpen waarvan de vormen, de afmetingen of de inhoud van de koffer zelfs nog maar een klein beetje afwijken van de gangbare normen lijkt het wel alsof men de auto opnieuw heeft uitgevonden. Ook Honda denkt met de hier binnenkort verwachte HR-V een nieuw gat in de markt te hebben aangeboord. Door zijn vernieuwende vormgeving is die compacte en milieuvriendelijke wagen speciaal voor een jong publiek bedoeld, zeggen de Japanners. Functionaliteit, rijplezier en veiligheid zullen hand in hand gaan. Alsof we dat verhaal de laatste jaren al niet tientallen keren hebben gehoord. Zoals de naam al een beetje doet vermoeden wordt de HR-V allicht een klein broertje van de CR-V. We mogen dus opnieuw een vrijetijdsauto verwachten, waarvan het concept misschien ook wel wat aanleunt bij dat van pakweg de Renault Kangoo, de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo. De vormen van de carrosserie van de HR-V zijn echter wel origineel of, zoals Honda het liever stelt, zelfs vrij uniek. De bumpers, de plaats van de lichtblokken voor en achter, de enorme dakspoiler en het grote glasoppervlak geven de auto immers een inderdaad nogal ongewone uiterlijk. Of hij ook mooi is, laten we voorlopig nog maar even in het midden. Het interieur, dat we nog niet te zien kregen, moet zich in gunstige zin doen opvallen door de hoge zitpositie, het (dankzij het vele glas) panoramische uitzicht en de grote hoofdruimte. Maar Honda geeft nog geen maten op en vertelt ons evenmin iets over de inhoud van de koffer. De mechaniek bevestigt dat men vooral automobilisten wil verleiden die zo'n tien jaar geleden misschien nog voor een GTi zouden zijn bezweken. Er komen immers twee 1,6 liter-motoren met een vermogen van respectievelijk 105 en 125 pk. In het tweede geval is het de inmiddels beroemde VTEC-techniek die voor sterke prestaties zorgt. Een verrassing is wel dat beide krachtbronnen worden gekoppeld aan een CVT-automaat. Als er geen manuele versnellingsbak komt, zou dat de commerciële kansen van de auto in Europa al meteen heel wat kleiner maken. Er zal wel kunnen worden gekozen tussen twee- en vierwielaandrijving, waarmee Honda dan weer de klanten van de populaire Toyota RAV4 op het oog heeft. In plaats van een volkomen nieuw concept lijkt het merk dus vooral een cocktail te hebben gemaakt van eigenschappen en snufjes van een heleboel andere auto's. Dat is op zich natuurlijk geen probleem, maar van een nieuw marktsegment spreken lijkt ons toch wat sterk. Wanneer de auto wordt gecommercialiseerd en hoeveel hij dan zal kosten, kwamen we nog niet te weten.

Dat geldt trouwens ook voor de fraaie S2000 van Honda, een roadster waarmee de constructeur onlangs zijn vijftigste verjaardag vierde. De auto is een geëvolueerde versie van het SSM-prototype dat in 1995 al in Tokio werd voorgesteld, maar het staat nu wel vast dat hij ook te koop zal worden aangeboden. De naam roept natuurlijk herinneringen op aan de haast legendarische S800, de allereerste vierwieler van het merk. Maar net als de voornoemde HR-V moet de S2000 toch vooral bewijzen dat Honda zijn aanbod in zowat alle richtingen verder wil uitbreiden. Zo zal deze nieuwe cabrio duidelijk een concurrent worden voor de roadsters van Mercedes, BMW en Porsche. Hij krijgt een achter de vooras geplaatste tweeliter-viercilinder met variabele distributie, die een toch wel spectaculair vermogen van zo'n 240 pk ontwikkelt. De motor, die dankzij een heel lage uitstoot al zou voldoen aan de strenge Californische uitlaatgasnormen, drijft de achterwielen aan door middel van een zesversnellingsbak. In Japan komt de S2000 in de lente van volgend jaar op de markt, de rest van de wereld volgt later. (AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234