Zondag 14/08/2022

De innige band tussen huisarts en patiënt

Voor wie vindt dat we in een klaagcultuur leven is de hoge mate van tevredenheid die de Belg tentoonspreidt over de eigen huisarts op zijn minst verrassend. Twee derde van de ondervraagden in een Inra-enquête veranderde wel al eens van dokter, maar blijft vervolgens zeer trouw.

Brussel / Eigen berichtgeving

Tom Cochez

Voor het gros van de patiënten is de huisarts nog altijd de rots in de branding. Meer dan negen op de tien patiënten heeft een vaste huisarts en heeft daar ook het volste vertrouwen in. Dat blijkt uit een Inra-enquête in opdracht van het medisch tijdschrift De Huisarts, waarbij ruim duizend respondenten hun visie op de Belgische huisartsgeneeskunde gaven. Toch moet de trouw met een korrel zout genomen worden. Slechts een op de drie patiënten veranderde immers nog nooit van huisarts.

Terwijl het met het vertrouwen van bevolking in politici, advocaten en journalisten droevig gesteld is, heeft de gemiddelde patiënt amper klachten over zijn huisarts. Meer dan negen op de tien patiënten (92 procent), zo blijkt uit de Inra-enquête, hebben een vaste huisarts. Ongeveer evenveel patiënten (93 procent) vinden ook dat de huisarts voldoende uitleg verstrekt over de behandeling en de verstrekte medicatie. "De cijfers werden de voorbije maand verzameld en zijn dus bijzonder actueel", klinkt het op de redactie van De Huisarts. "De gegevens tonen aan dat het vertrouwen in de huisarts bijzonder hoog is. De huisartsgeneeskunde in ons land wordt met andere woorden bijzonder positief ervaren. Beter nog dan we hadden verwacht."

Ondanks het vertrouwen veranderde bijna twee op de drie patiënten ooit al van huisarts. Een op de vier patiënten veranderde al eenmaal van huisarts. Bijna een op de zes patiënten (17 procent) wisselde al twee keer van huisarts terwijl een kleine minderheid van 6 procent al minstens vier keer een andere huisarts ging zoeken.

Opmerkelijk is hoe bijna vier op de vijf patiënten (79 procent) enkel door zijn eigen huisarts wil worden behandeld en niet door een collega, zelfs niet als het om artsen gaat die binnen dezelfde praktijk werken.

Het enige echte minpunt is voor veel patiënten de soms lange wachttijd in de wachtzaal. Ruim een op de drie patiënten (34 procent) zou liever sneller aan de beurt komen. Tegelijkertijd vindt de overgrote meerderheid (89 procent) dat de huisarts voldoende tijd voor hen uittrekt. Slechts 9 procent vindt dat de huisarts daarin tekortschiet. Ook met het voorschrijfgedrag kan de gemiddelde patiënt (85 procent) vrede nemen. Slechts 9 procent vindt dat de huisarts te veel medicatie voorschrijft, 3 procent zou liever meer pillen slikken.

De cijfers werpen een ander licht op het vaak aangehaalde probleem van 'doktershopping', waarbij de ontevreden patiënt van de ene naar de andere huisarts rent. Ofwel komen huisartsen tegemoet aan de wens van de patiënt, ofwel is het probleem van het doktershoppen minder groot dan gedacht. (ToC)

Enquête geeft geen bewijzen voor verschijnsel van 'doktershopping'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234