Dinsdag 27/09/2022

DE KEUKEN MAG WAT KOSTEN@AL Inleiding:Een tijdje geleden dachten we allemaal dat de microgolfoven het warme hart van de keuken zou worden. Vader en kinderen komen op verschillende tijdstippen thuis, moeder maakt eten en de rest van het gezin kokkerelt in

gezelligheid van vroeger met toestellen van nu

'Dat er in de keuken geleefd wordt, kun je vooral zien in de nieuwe woningen", zegt Karel Van Damme van Bulthaup-keukens. "Geen deuren of muren meer die de keuken afzonderen, maar de keuken die centraal staat. Ik heb hier verschillende interieurplannen liggen waar de keuken een groot deel van de oppervlakte in beslag neemt en tussen het salon en de eettafel wordt geïnstalleerd." De keuken wordt dus in 2002 een ruimte waar iedereen gezellig samenkomt om een kop koffie te drinken, een praatje te maken, om huiswerk te maken of te koken.

Een 'funtable' hoort daar ook bij. "Er wordt weer ongelooflijk veel tijd besteed aan het koken zelf," vertelt Anita Mercy van kookwinkel Rogge, "maar de gastheer-kok wil geen uren alleen meer slijten in de keuken. Waarom dan niet voor 'funtable' zorgen? Gasten die plaats nemen in de keuken en de gerechten mee helpen te bereiden op tafel. Fondue- en gourmetstellen, elektrische wokken... het maakt tegenwoordig allemaal deel uit van een gezellig avondje samenzijn. Het eten wordt voordien zorgvuldig voorbereid. Kroketten maken op grootmoeders wijze, zelf pasta maken met de pastamaker, het hoort er weer allemaal bij. Ik kan je zelf geen pastamakers meer tonen, want tijdens de eindejaarsperiode zijn ze de deur uitgevlogen."

Dat verklaart ook waarom zoveel geld gespendeerd wordt aan het ontwerpen en bouwen van de leefkeuken. Stefan Paeleman, zaakvoerder van het ontwerpbureau 't Aksent: "Omdat de keuken een belangrijk onderdeel is geworden van de woning, spenderen klanten er meer en meer geld aan. Ze hebben opnieuw zin in koken en gasten ontvangen maar willen ook in een mooie, gestroomlijnde keuken kokkerellen. Je zou ervan versteld staan als je hoorde hoeveel geld besteed wordt aan de toestellen. Stoomovens bijvoorbeeld zijn volop in. Een paar jaar geleden had niemand er hier ooit al over gehoord. Maar door het toenemend aantal kookprogramma's en Felice die in 1000 seconden de stoomoven gebruikt, wordt dat toestel almaar meer gevraagd. Ook de vraag naar speciale gasfornuizen met een apart wokgedeelte of een teppan-yaki-plaat waar je grilt op Japanse wijze is groot."

"De Amerikaanse koelkast daarentegen wordt bijna niet meer aanbevolen door ons ontwerpbureau. Zo'n toestel is bijna onmogelijk te integreren in een moderne keuken omdat we alles zo sober mogelijk willen houden en dat is onmogelijk met zo een log ding. Er bestaan nu genoeg modellen op de markt die dezelfde kwaliteit bieden, met verschillende koelcompartimenten, en veel handiger zijn in gebruik."

Toch wordt er ook veel aandacht besteed aan de koelkast. Was het vroeger niet meer dan een handig hulpmiddel, nu is het een technologisch snufje. De koelkasten worden opgedeeld in verschillende vakken waar men de temperatuur apart kan regelen. De zogenaamde biofresh zones zorgen ervoor dat de temperatuur en de vochtigheidsgraad van de vakken afzonderlijk geregeld worden.

Maar dat is nog niet alles. Ook informatica gaat een rol spelen in de keuken. Electrolux en telefoonproducent Ericsson presenteerden vorig jaar de screenfridge. Nog steeds in zijn proefperiode bij vijftig Deense gezinnen, zou deze intelligente koelkast het huishouden gemakkelijker moeten maken. Door de snelle adsl-verbinding is de koelkast aan internet verbonden. Surfen, e-mailen, e-shopping: het wordt allemaal mogelijk met deze intelligente koelkast. Wat je ermee kunt doen? Je haalt je laatste melkpak uit de koelkast en de barcodelezer scant de barcode. Die registreert het product op de boodschappenlijst en die wordt via e-mail verzonden naar de winkel.

"We hebben het bijna allemaal al gehad", vertelt industrieel designer Bruno Meeuss. "In een evolutie van 150 jaar hebben we de agrarische en industriële invloed gehad. De industriële invloed is nog steeds voelbaar in de keuken. Wat vroeger professionele en industriële apparaten waren, worden nu naar de kleine keuken vertaald: de stoomoven, de grote spoelbakken, de doucheknopkraan... Op dit moment zitten we volop in de informaticasfeer. Computers, e-mail... het is allemaal niet meer weg te denken uit onze maatschappij en daar spelen ook keukenfabrikanten op in. De huishoudapparaten worden hoogtechnologische snufjes die anticiperen op ons koop- en kookgedrag."

"De volgende stap die we mogen verwachten, is de imaginaire keuken. De virtuele realiteit sluipt stilletjes aan binnen in onze woonwereld. Omdat we alles al hebben: kleren, eten, een goede job, vrienden, wordt het nu stilaan tijd om onze verlangens te gaan vervullen. In reclameboodschappen gonst het van genot, emoties, dromen... niet-tastbare of ideale dingen. In de virtuele keuken van morgen genieten we van een droomwereld. De geur van grootmoeders koekjes en zelfbereide gerechten worden werkelijkheid, door onzichtbare technologie.

AGA, fabrikant van fornuizen, speelt in op deze trend. Het standaardmodel uit de jaren '30 werd opnieuw uitgebracht. In de moderne keuken vind je nu een 'Classic Special Edition' fornuis terug met alle actuele keukenconcepten op maat. Knoppen of schakelaars zijn niet meer te vinden, een AGA-kookfornuis regelt alles zelf. Tijdens het kokkerellen kun je probleemloos schotels van de ene plaat of oven naar de andere overbrengen.

"Waarom de consument teruggrijpt naar traditionele keukens?", glimlacht Yves De Moor, ontwerper van cottage-keukens: "Ik denk dat het vooral om drie dingen gaat. Ten eerste de reactie tegen het minimalisme. Mensen houden van gezelligheid, een kaarsje of een bloemetje en dat laat het minimalisme niet toe. Daarnaast denk ik ook dat reizen een bepalende factor is. In de prachtige, oude boerderijen van de Provence bijvoorbeeld staan prachtige cottagekeukens. Die sfeer willen de mensen thuis weer oproepen door zo'n keuken te installeren. Als laatste aspect zie ik ook de aankoop en verbouwingen van herenhuizen en pastorijen. Hier hoort een traditionele keuken bij. De oorspronkelijke staat van het huis wordt zoveel mogelijk bewaard."

Door gebruik te maken van materialen zoals blauwe hardsteen, massief eik, altaarsteen of graniet past een cottagekeuken perfect bij het geheel. "De sterkte van cottage op dit moment is vooral de combinatie van de 'oude' materialen en de hypermoderne apparaten die achter de kasten schuilen: de klanten moeten niet inboeten aan comfort maar krijgen toch een traditionele keuken."

En hoe zit het met de gadgets in de keuken? Anita Mercy van kookwinkel Rogge: "Een paar jaar geleden gingen spullen van Alessi als warme broodje over de toonbank, maar die tendens is voorbij. Wat ik vooral opmerk, is de 'nieuwe man' in de keuken. Ik weet dat hier soms schertsend over gedaan wordt, maar ik merk toch een zekere evolutie. Als een koppel de winkel binnenstapt om kookgerei te kopen, is het meestal de man die beslist. En hij let daarbij niet op de portemonnee. Kwaliteit gecombineerd met design, dat is wat hij wil. Het enige verschil is dat maar weinig designspullen open en bloot op het aanrecht prijken: alles wordt netjes weggestopt." Alleen de espressomachine krijgt een nog een prominente plaats in de keuken. Want koffie betekent gezelligheid en traditie.

Karel Van Damme, Bulhaup Keukens, Martelaarslaan 200, 9000 Gent, 09/248.05.55

Yves De Moor, Habit, Rooigemlaan 511, 9000 Gent, 09/237.09.95

Stefan Paeleman, Ontwerpbureau 't Aksent, Hoogpoort 43/45, 9000 Gent, 09/225.71.66

Bruno Meeus, Meeus Unlimited bvba, Huidevetterskaai 36, 9000 Gent, 09/329.40.17

AGA: Info bij ARIES, 03/760.16.26

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234