Woensdag 06/07/2022

De koren van de KVS

Koninklijke Vlaamse Schouwburg nodigt zestien koren uit om heropening te vieren

Atheïstische homo's naast diepgelovige gospelvertolkers

Zaterdag en zondag wordt de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) opnieuw geopend. Niet met een theatervoorstelling, wel met een korenproject waarin zanggroepen de nieuwe zaal luister bijzetten met zowel antifascistische hits als Congolese treurliederen over verloren kinderen. Alleen de keuze voor het religieuze 'Gebed voor de vrede' van Sint-Franciscus als themalied zorgt voor wrevel. 'Toen we het gekozen nummer hoorden, gingen er rillingen door het koor.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Geert Zagers

De KVS is geen Vlaams bastion meer, dat moet na Uit de bol / Coup de Choeurs duidelijk zijn. Marokkanen, Franstaligen en Congolezen: allemaal zijn ze vertegenwoordigd in de zestien Brusselse koren die Fabrizio Cassol (Aka Moon) en Alain Platel uitkozen. Ook ideologisch zijn de verschillen groot: atheïstische homo's en diepgelovige gospelvertolkers staan op de scène naast elkaar. "Een statement van de KVS", zegt Platel. "We laten alle verschillende groepen mensen uit Brussel aan bod komen. Dat maakt het project zo mooi."

GaleAvoce, een homolesbisch koor met een twintigtal leden, geeft die samenhorigheidsgedachte goed weer. "Wij zijn verbonden aan het homo- en lesbiennecentrum het Regenbooghuis", zegt dirigent Richard Prus. "Maar we zingen geen musical: onze muziek omvat zowel polyfonie uit de renaissance als hedendaagse muziek." Zaterdag brengen ze in de KVS een eigen versie van 'Ik zag Cecilia komen'. "We hebben de tekst wel licht aangepast. In onze versie zag Cecilia de herderin Floria, en geen herder."

"Nabindibo is Swahili voor 'nooit ter plaatse blijven trappelen, maar altijd vooruitgaan'," zegt Bernadette Aningi, één van de zes koorleden van Nabindibo, de stem van Congolees Brussel in het project. "Ons genre is de traditionele Afrikaanse polyfonie. We vertellen verhalen over geboortes, de dood of het huwelijk." Hun solowerk heeft de klinkende naam 'Mwana oso mbatimbo makyatana'. "Een verhaal over een moeder die om haar kind treurt, die ver weg vertrokken is", vertelt Aningi, waarna ze het op indrukwekkende wijze ten gehore brengt aan de telefoon.

Opvallend is dat er maar één echt Vlaams koor aanwezig zal zijn: het Brussels Brecht Eisler Koor (BBEK). Een links koor van 27 mannen en vrouwen in de traditie van de solidariteitskoren. "Ons repertoire reikt van componist Hanns Eisler of teksten van theaterschrijver Bertolt Brecht tot strijdliederen over de klassestrijd", zegt Lieve Franssen. Het solonummer wordt 'De Moorsoldaten', een lied van Rudi Goguel ontstaan in de concentratiekampen voor politieke gevangenen in Duitsland. "Een antifascistische hit", aldus Franssen.

Met 80 leden is Poly-Folies het grootste koor in de KVS, en meteen ook de olijkste bende in het gezelschap. "We laten vooral de vrolijke kant van onszelf zien. Voor het optreden zaterdag kleden we ons in lentegroen, oranje en roze, maar iedereen mag dat fantasievol inkleuren. En we zijn geschminkt: een bloem op de wang of zo." Ook muzikaal durven ze buiten de lijntjes te kleuren. Hun repertoire gaat van Franse chansons tot Hongaarse slaapliedjes, maar altijd met een knipoog. "Ons solonummer wordt 'Frambois', een liedje van Boby Lapointe, aan de Franse kant van de taalgrens geen onbekende chansonnier."

Voor het kleinste koor tekent de Marokkaanse Laïla Amezian. Net zoals de Joodse Zahava Seewald en Barba Yianna zingt Amezian solo. "De KVS had me gevraagd om a capella te zingen", zegt ze. "Normaal speel ik in de elektroworlddancegroep Studio Pagol, opzwepende dansmuziek dus, en ook in de band Kayna, een muzikaal amalgaam van verschillende culturen." Op basis van teksten van de soefi, een mystieke stroming binnen de islam, improviseert ze a capella een gelegenheidsnummer.

Naast hun solonummer zingen de koren ook één lied samen: 'Gebed voor de vrede' van Sint-Franciscus, een lied met een sterk religieuze bijklank. De reacties daarop waren niet onverdeeld positief. "Ik begrijp de keuze wel", zegt Franssen van het BBEK. "Maar ik heb toch mijn bedenkingen. Veel koren hebben zich afgezet tegen de traditie van de katholieke Sint-Ceciliakoren. Met deze keuze lijkt het alsof ze daar nieuw leven in blazen."

Nathalie Goethals van Poly-Folies verwoordt het sterker: "Er ging een rilling door ons koor toen we de naam van het gemeenschappelijke lied hoorden. Het is wel héél religieus. Onderwerpen als jezelf vergeten in het geloof, dat doet wat te veel aan Moeder Theresa denken." Een vijftal leden stapte zelfs uit het project. "Het lied is bij hen in het verkeerde keelgat geschoten. Maar de rest van het koor blijft meedoen, zij het niet honderd procent overtuigd."

Platel begrijpt de kritiek. "Maar op de aanroeping van de 'Seigneur' na is dit geen strikt religieus nummer. De boodschap van vrede en verdraagzaamheid overstijgt het katholieke. Ik ben ervan overtuigd dat ook de tegenstanders diep in hun hart moeten toegeven dat het klopt. Het past helemaal binnen dit project: elkaar respecteren en aanvaarden."

Maïla Amezian treedt Platel bij. "Ik vind het een heel interessante keuze. Het lied heeft een sacrale boodschap, geen religieuze."

"Het is natuurlijk ook een fantastische compositie van Cassol", geeft Franssen toe. "350 mensen die samen een lied zingen: dat blijft zeer indrukwekkend."

Uit de bol / Coup de Choeurs vindt op zaterdag plaats om 20.30 uur en zondag om 15.00 uur in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel, maar is helemaal uitverkocht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234