Dinsdag 09/08/2022

De laatste kans voor Opel Antwerpen

Het overnamedossier rond Opel, waarbij hoofdaandeelhouder General Motors RHJ verkiest als overnemer en de Duitse overheid liever met Magna in zee gaat, zit vast. ‘Een patstelling met weinig uitzicht op een compromis’, zegt autoanalist Vic Heylen. Maar hij ziet ook een oplossing, die bovendien in de kaart kan spelen van de met sluiting bedreigde fabriek in Antwerpen.

Om een sluiting van de Opelfabriek in Antwerpen alsnog te vermijden zoekt Vlaams minister-president Kris Peeters onder andere bij de Europese Commissie, steun voor een oplossing voor Opel “op basis van objectieve economische criteria”. Met uitsluiting van nationale (lees Duitse) protectionistische motieven. In de VS werd, onder leiding van het Witte Huis, voor het failliete GM op veertig dagen tijd een Chapter 11 concordaat procedure opgestart en succesvol afgerond. Op basis van “economische criteria” worden tientallen minder efficiënte fabrieken gesloten en tienduizenden werknemers afgedankt. Efficiënte fabrieken worden ondergebracht in het “nieuwe GM” dat naar verwachting volgend jaar opnieuw naar de beurs kan.

Duitse politiek trappelt ter plaatse

In Duitsland trappelt de overheid sinds de politiek geïnspireerde ‘redding-van-Opel-nacht’ op 31 mei al 71 dagen ter plaatse op basis van een principeovereenkomst met het Magna/Sberbank consortium. Een overeenkomst waarmee hoofdaandeelhouders in de VS en GM het blijkbaar moeilijk hebben. Ondertussen en in afwachting van een definitieve oplossing, verbrandt Opel maandelijks rond de 200 miljoen euro. Voor GM ligt het voorstel van Magna moeilijk wegens de daaraan verbonden aanspraak op GM’s succesvolle Oost-Europese operaties met zes kleinere assemblagefabrieken. In feite eigendom van GMDAT, GM’s Zuid-Koreaanse joint venture met 49 procent van de aandelen in bezit van de Koreaanse overheid. Dat zijn de moeilijkheden met betrekking ‘tot de rechten van de minderheidsaandeelhouders’ die GM-toponderhandelaar John Smith vermeldt in zijn evaluatie van het Magnavoorstel. Naast “een pijplijn van intellectuele eigendom naar mogelijk onbekende bestemmingen”. John Smith verwijst eveneens naar de vernietigende haalbaarheidsstudie van zakenbank Lazard met betrekking tot Magna’s businessplan. Dat voorziet tegen 2014 een binnen de automobielindustrie zelden vertoond bedrijfsresultaat van 10 procent op de omzet. Een stijging van het aantal verkochte auto’s met 43 procent en een stijging van de omzet met 45,9 procent. Daarvoor rekent Magna op een forse expansie op de Oost-Europese markt. Uiteraard ten koste van GM/Chevrolet, op dit ogenblik het best verkochte niet-Russische merk in de regio. Het businessplan van Magna is uiteraard opgesteld in functie van een toonbare, haalbare terugbetaling van 4,5 miljard euro Duitse staatswaarborg. Vraag is of Magna’s directe Europese concurrenten hun businessplannen naar beneden toe zullen moeten herschrijven in functie van Magna’s forse ambities. Wat in feite overeenkomt met een door Duitse staatsteun georganiseerd in stand houden van een jarenlang verlammend overschot van capaciteit in de Europese auto-industrie. Inclusief een verschuiving van het originele Opelprobleem naar andere merken. Dat de Duitse overheid, met steun van de vier deelstaten met een Opelvestiging en de vakbonden, enkel staatswaarborg wil verlenen in geval van overname door Magna, en niet door het door GM geprefereerde RHJ, schept een patstelling met weinig uitzicht op een compromis. Tenzij Magna bereid wordt gevonden zijn Russische connectie en ambities op te geven. Wat voor het nieuwe Opel in dat geval overeenkomt met een bijzonder kort uitstel van executie. Als hoofdaandeelhouder GM, in casu de Amerikaanse overheid, om bovenvermelde redenen niet kan leven met een overname door Magna, en de Duitse politiek en vakbonden geen genoegen kunnen nemen met een overname door RHJ, is een faillissement naar Amerikaans model de meest voor de hand liggende oplossing. Als kritieke datum geldt dan het ogenblik waarop de door de EU goedgekeurde steun van 1,5 miljard zal zijn opgebruikt en de Duitse overheid zal moeten kiezen tussen insolvabiliteit of verse fondsen. Een faillissement biedt garanties voor een oplossing op basis van objectieve criteria, inclusief de dringend noodzakelijke afbouw van Europese capaciteit. In dat geval bevindt GM zich in een bevoorrechte positie om op basis van economische criteria de rendabele delen uit het faillissement op te kopen en te herincorporeren in GM’s wereldwijd productieverbond. Zonder beïnvloeding door nationaal geïnspireerde protectionistische motieven. Met in dat geval een nieuwe kans voor Antwerpen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234