Donderdag 18/08/2022

Super Bowl

De meest ophefmakende spots van de Super Bowl

Willem Dafoe als een chagrijnige Marilyn Monroe in een reclamespot voor Snickers Beeld Youtube
Willem Dafoe als een chagrijnige Marilyn Monroe in een reclamespot voor SnickersBeeld Youtube

Op dit ogenblik wordt op de Amerikaanse televisie de Super Bowl uitgezonden: dé hoogmis van het American football. En dat gaat altijd gepaard met de première van enkele opvallende reclamespots. Bedrijven tellen miljoenen neer om hun spot tijdens de Super Bowl op antenne te krijgen en zo te profiteren van de uitstekende kijkcijfers.

De Super Bowl is een van de meest bekeken sportevenementen van het jaar in de Verenigde Staten. De finale tussen de Denver Broncos en de Carolina Panthers houdt naar schatting zo'n 115 miljoen Amerikanen aan de televisie gekluisterd. Adverteerders tellen 4,5 miljoen euro neer om hun reclamespot tijdens de pauzes te mogen vertonen.

De Super Bowl commercials zijn dan ook een fenomeen op zich. Ze onderscheiden zich van de meeste andere reclamespots door de humor, verrassende aanpak of indrukwekkende special effects. Op Twitter is al snel duidelijk welke spotjes het meeste indruk hebben gemaakt op de kijkers.

Ook dit jaar zitten er weer enkele pareltjes tussen en wij zetten ze graag voor u op een rijtje.

In een reclamefilmpje voor Snickers wordt acteur Willem Dafoe opgevoerd. Hij kruipt in de huid van een chagrijnige Marilyn Monroe:

Ook de #puppymonkeybaby van frisdrankmerk Mountain Dew doet veel stof opwaaien. Een bizar dier - een kruising van, u raadt het al, een aap, een baby en een mopshond - introduceert een nieuwe frisdranksmaak die "drie geweldige dingen combineert". Volledig van de pot gerukt als u het ons vraagt, maar oordeel vooral zelf:

De nieuwste Doritos-commercial slaat veel kijkers met verstomming. Het chipsmerk lanceert elk jaar een wedstrijd waarbij fans zelf een spotje voor Doritos mogen maken. Het winnende filmpje wordt uitgezonden tijdens de Super Bowl. Dit jaar werd een spot geselecteerd waarbij een foetus zich een weg uit de baarmoeder baant om een Doritos-chipsje van zijn vader te bemachtigen. Aan de Twitterreacties te zien, vindt duidelijk niet iedereen dat even grappig...

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234