Zaterdag 13/08/2022

Portret

De partner in crime van Marc Coucke: Joris Ide, boerenzoon op speed

Het luxemerk van jachtgeweren Lebeau-Courally, dat hij kocht, breidde Ide al uit met luxeproducten als horloges. Beeld JVK
Het luxemerk van jachtgeweren Lebeau-Courally, dat hij kocht, breidde Ide al uit met luxeproducten als horloges.Beeld JVK

Hij laat graag zien dat hij het gemaakt heeft. Als cofinancier aan de zijde van Marc Coucke past Anderlecht helemaal in dat plaatje. "Veel mensen verkijken zich op Joris Ide."

Lieven Desmet

Flamboyant, balorig, het hart op de tong, hyperkinetisch. Het zijn slechts enkele van de eigenschappen die mensen op Joris Ide (58) kleven. De selfmade entrepreneur is van heel eenvoudige komaf. Een boerenzoon, die een neus heeft voor techniek. Maar de verkoop van zijn bedrijf katapulteert hem omhoog op de sociale ladder. Alles aan de 'nouveau Joris Ide' ademt goud, en het mag – neen, moet – gezien worden. Hij is bijzonder trots op zijn parcours, en dat mag geweten zijn. "Hij is een loyale vriend en laat anderen delen in zijn weelde", zegt iemand uit de entourage.

Ide komt dan ook van ver. In de vroege jaren 80 timmert hij in alle anonimiteit en ver weg van de schijnwerpers aan zijn bedrijf. Tegen eind jaren negentig is de producent van stalen dak- en wandpanelen een gevestigde waarde geworden in de bouwsector, die vooral in Centraal-Europa een grote afzetmarkt vindt. Hij verkoopt in 2005 zijn bedrijf aan Ergon Capital. Die financiële investeerder wordt geleid door Ian Gallienne, de schoonzoon van de Waalse financier Albert Frère. Naar verluidt klikte het wonderwel tussen Ide en Frère, die valt voor het lef en de no-nonsense van Ide.

'Een beetje zotter dan een ander'

De verkoop van zijn groep, waar hij 25 jaar aan heeft getimmerd, is geïnspireerd op het feit dat Ide aan de grenzen van zijn professionele kunnen botst. Het levert hem meteen ook de noodzakelijke financiële vrijheid op. Al schrikken mensen die hem goed kennen van de voortvarendheid die hij sindsdien aan de dag legt. De vrees dat hij zich aan het vergalopperen is, klinkt door in hun stem, die het midden houdt tussen bewondering en aarzeling.

Met de opbrengst koopt hij vastgoed in Knokke en Frankrijk. Hij koopt het luxemerk van jachtgeweren Lebeau-Courally, zijn passie is de jacht. Hij koopt het exclusieve horlogemerk Julien Coudray. Voor Lebeau-Courally laat hij ook een handtassenlijn en horloges ontwerpen, onder meer door de vermaarde designer Axel Enthoven. Naar verluidt varieert de prijs tussen de 4.000 en 150.000 euro. Voor een Coudray betaal je rond het miljoen. "Je moet een beetje zotter zijn dan een ander. Ander geraak je nergens", zei Ide daar zelf over.

Hij geniet van zijn leven, al is een van zijn spreuken: 'ledigheid is des duivels oorkussen', en hij wil vooral dat zijn zoon Enzo iets om handen heeft.

Het grote publiek leert de familie Ide kennen door het veelbesproken verjaardagsfeestje van zoon Enzo. Die enkele jaren geleden in volle crisistijd zijn achttiende verjaardag viert met champagne en paaldanseressen. Ide kan het feestje, samen met vele anderen, herbeleven op YouTube.

Het is een ander aspect van de energieke ondernemer, zijn zwak voor de geneugten des levens. Hij wordt in de gespecialiseerde media zelfs even gekoppeld aan Phaedra Hoste. En hij heeft met Château Lucia zijn eigen topwijngaard in de vermaarde Saint-Émilion-streek. De gemiddelde prijs voor een fles, met de naam van Enzo Ide op het etiket, bedraagt 45 euro.

Joris Ide. Beeld ID/ photo agency
Joris Ide.Beeld ID/ photo agency

"Hij stapt met een haast kinderlijke eenvoud door het ondernemersleven", zegt een bron. Joris Ide wordt graag opgevoerd als de zogeheten typisch West-Vlaamse ondernemer, die meer op het buikgevoel drijft dan op strategisch inzicht. "Hij is niet de grote manager met de intelligente commentaren", zegt een bestuurder bij ondernemersorganisatie Voka. "Maar hij is een genie als het erop aankomt ingewikkelde zaken te vertalen. Hij is veel geslepener dan de mensen denken, en je zal hem niet foppen. Veel mensen verkijken zich op de man."

'Gheysens voetje gelicht'

En dat mag Paul 'Ghelamco' Gheysens nu aan den lijve ondervinden. Joris Ide, nu niet bepaald de grootste voetballiefhebber, is de partner van Marc Coucke in de Anderlecht-deal. De twee zijn al jaren vrienden, kennen elkaar van in de loges bij Club Brugge. Ze hebben al verschillende projecten bekeken, maar Anderlecht is het eerste project dat ze samen doen. Het is Couckes voorstel om dit met zijn tweeën te doen. Dat ze daarmee Paul Gheysens een hak kunnen zetten, is aardig meegenomen.

De Ieperse ontwikkelaar Gheysens schopt met zijn manier van handelen wel vaker tegen schenen. Zo countert hij een vastgoedproject van Marc Coucke en diens vriend-vennoot Bart Versluys in Knokke. Gheysens heeft twee flats gekocht in een appartementsgebouw, en ligt zo lange tijd dwars voor de afbraakplannen die het duo had. Eerder heeft Gheysens ook al geprobeerd om een lap grond weg te kapen voor de neus van Joris Ide in datzelfde Knokke. De kans dat Ghelamco ooit bouwheer wordt voor het nieuwe Anderlecht-stadion, is verkeken. Ide mag dan wel "een beetje zotter zijn dan een ander", gek is hij allerminst.

********************

De spannende wedstrijd om Anderlecht

Juli

Luciano D'Onofrio, sportief directeur bij Antwerp, tipt Paul Gheysens van Ghelamco omtrent het dossier Anderlecht. De neven Vanden Stock en Collin willen hun belang in de club verkopen.

In diezelfde periode stelt spelersmakelaar Christophe Henrotay, de Rus Alisher Oesmanov voor aan de Anderlecht-entourage

Augustus

Christophe Henrotay weet dat de kandidatuur van Alisher Oesmanov geen kans maakt. De familie Vanden Stock wil liefst een Belgische eigenaar. Hij polst bij zijn vriend en Anderlecht-supporter Wouter Vandenhaute of hij interesse heeft. De baas van Woestijnvis heeft zeker interesse, maar alleen krijgt hij dat niet rond.

September

Wouter Vandenhaute en Paul Gheysens slaan de handen in elkaar. De kaarten voor Ghelamco liggen niet zo goed, beseft Gheysens, maar Vandenhaute is een vriend aan huis bij Anderlecht. Met Vandenhaute aan zijn zijde wint zijn kandidatuur aan belang. Vandenhaute weet op een discreet etentje met een aantal bestuurders-aandeelhouders de argwaan jegens Gheysens weg te masseren.

Oktober

De kansen lijken te keren, Paul Gheysens is voor een aantal aandeelhouders alsnog onverteerbaar. Intussen komt het tot een verschil in visie tussen Vandenhaute en Gheysens. Vandenhaute trekt zich terug.

Ondertussen doet Johan Beerlandt van Besix, een kleine aandeelhouder bij Anderlecht, op vraag van een aantal bestuurders een belronde om investeerders te verzamelen. De drijfveer is om Gheysens af te houden.

December

Een aantal mensen polsen Wouter Vandenhaute of hij alsnog wil meebieden. De groep noemt zich 'vrienden van Anderlecht'. Ze maken in stilte een stevig onderbouwd dossier op. Onder hen onder meer ex-Bpost-baas Johnny Thijs.

Ook Michael Verschueren, zoon van de iconische ex-manager Michel Verschueren poogt intussen de nodige financiering te verzamelen. Hij vindt onder meer steun bij Jan Peeters, een voormalig directeur bij Omega Pharma van Marc Coucke.

Marc Coucke ziet een opportuniteit en gaat in alle discretie aan de slag om een dossier voor te bereiden. Hij vraagt zijn vriend Joris Ide of hij zin heeft om mee te doen. Ide stapt mee in als minderheidsaandeelhouder

19 december

Om 8 uur 's ochtends liggen officiële bindende biedingen op tafel van Michael Verschueren, de familie Gheysens, de groep 'vrienden van Anderlecht' rond Wouter Vandenhaute en van Marc Coucke. Die laatste twee dossiers steken er met kop en schouders bovenuit.

20 december

Anderlecht knoopt exclusieve onderhandelingen aan met Marc Coucke voor de overname van Anderlecht. Hij beschikt over de nodige middelen om een lange stabiele aandeelhouder te worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234