Vrijdag 30/09/2022

Blik op BelgiëTramlijn 2 en 4

‘De rails zijn in zo’n slechte staat dat we hier maar 10 kilometer per uur rijden’: reizen met de tram loopt niet overal in Antwerpen op wieltjes

Tram 2 Merksem-Hoboken. Beeld Tim Dirven
Tram 2 Merksem-Hoboken.Beeld Tim Dirven

Door het raam vol vingerafdrukken houd ik minutieus elke centimeter bij die we opschuiven. De fietser die zich rechts begeeft naast de tram waar ik inzit, haalt me met gemak in. Tramlijn 2, die zich aan een slakkentempo piepend en hortend over de rails beweegt, doet nu al twintig minuten over het ritje dat vroeger nog geen vijf minuten kostte.

Deborah Seymus

“De tramrails zijn in zo’n slechte staat dat we hier met tram 2 en 4 in Hoboken op het traject tussen Zwaantjes en Steynstraat op de Antwerpsesteenweg maar tien kilometer per uur mogen rijden”, legt de chauffeur van dienst uit. “Ik heb geen idee hoelang het gaat duren voordat er hier nieuwe rails liggen, dat zal ergens voor 2023 zijn.”

Dat kan kloppen, want De Lijn plant om in 2023 groots uit te pakken met de aanleg van een volledig nieuw tramnetwerk in Antwerpen.

Hoewel het eerste voorstel in 2020 door de districtsbesturen van Antwerpen en zijn randgemeenten direct de vuilbak in werd gekieperd – en het nieuwe plan van 2022 in maart ook afgewezen werd – is De Lijn ervan overtuigd dat het in 2023 Antwerpen een flink handje kan helpen qua mobiliteit. “Op dit moment zijn we daarover nog steeds in overleg”, zegt woordvoerder Marco Demerling. “Het nieuwe tramnet heeft als doel dat het meer reizigers aantrekt dan het bestaande net. Er is echter zeker nog geen nieuw voorstel, en dus ook geen startdatum.”

Een derde voorstel ligt dus nog niet direct klaar, ook al is 2023 nog maar een kleine vijf maanden van ons verwijderd. Onlangs stegen alvast de tarieven van de vervoersbewijzen. Waar in 2015 een Omnipas (65+) nog gratis was, betaalt een 65-plusser tegenwoordig 56 euro per jaar. Ook alle andere abonnementen en elektronische tickets – buiten het m-ticket dat al 2,50 euro kostte – kenden een prijsstijging van 1,9 procent.

Tegelijk is het tramnetwerk in Antwerpen vaker wel overbelast dan niet, en klagen veel inwoners over trams die plots niet meer komen opdagen. Zo ook inwoner Arno Van den Veyver: “Ik stond laatst te wachten op de ondergrondse tram bij de halte Plantin. Voor mijn neus op het scherm zag ik het live tijdstip waarop tram 9 zou passeren, maar telkens verdween ze van het het scherm een paar minuten voor ze zou arriveren. We kregen geen informatie over het waarom of over wanneer er uiteindelijk wel een tram zou kunnen opdagen. Na veertig minuten, toen ik het bijna opgaf, kwam er eindelijk een tram opdagen.”

Intussen kregen de tramsporen waar tram 2 en 4 overheen denderen het steeds zwaarder te verduren. “Door jarenlange structurele onderinvesteringen zijn grote delen spoor op het einde van hun levensduur en dringend aan vernieuwing toe”, zegt Demerling. “De Lijn heeft een alternatief uitgewerkt voor de dienstverlening naar aanleiding van de snelheidsvertraging op die tramlijnen. Dit zorgt ervoor dat de impact van deze noodzakelijke snelheidslimiet maximaal wordt beperkt voor de reiziger waardoor het comfort en de betrouwbaarheid verhoogt.”

Dat alternatief betreft een inkorting van lijn 2 en een aanpassing van de frequentie op lijn 4. Met andere woorden: bepaalde haltes worden niet meer bediend op lijn 2 en op lijn 4 moet u langer wachten. Zonder overstap is de omgeving van het Centraal Station niet meer rechtstreeks bereikbaar met tram 2.

Inwoners uit de rand mogen van geluk spreken dat de buslijnen 13 Opera-Hoboken-Polderstad en 14 Opera-Hoboken-Hemiksem wel hun route blijven behouden, of niet? Het lot – de werken aan de tramsporen in Hoboken – bepaalde dat ik de laatste weken vaak de bus moest pakken vanaf Hoboken-centrum, halte Kioskplaats. Helaas reed er aan die halte een tijdlang geen lijn 13 of 14.

“De Lijn kampt met een personeelstekort” zegt Demerling. “In bepaalde regio’s is de zoektocht nog uitdagender dan in andere, en dit geldt bij uitstek voor de regio rond Antwerpen, waar we sterk geconfronteerd worden met de concurrentie van de Antwerpse haven. We voelen dit voor zowel tram- als buschauffeurs. We organiseren in de komende periode ook een aantal jobdagen om de vacatures zo snel mogelijk in te vullen. We zijn op dit moment aan een hoog tempo aan het aanwerven, de instroom aan chauffeurs loopt goed.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234