Donderdag 30/06/2022

De snelle jongens op internet

Waar 6.800 keer de omzet wordt betaald

'Content delivery' of 'Web hosting' worden populaire technieken om het internet te versnellen. Akamai en Exodus zijn supermerknamen. Maar er zijn er nog andere.

Het internet raakt 'verstopt'. Wie daar een oplossing voor kan bieden, kan geld verdienen. Hoge ratio's zijn in zulke groeimarkten niet noodzakelijk een bezwaar. Onze zoektocht begon bij het nu al legendarische Akamai. .Akamai is geen Japans bedrijf, maar een Amerikaans. Zijn exotische naam zou uit het Hawaiaans komen en cool betekenen. Voor de beleggers van het eerste ogenblik lijkt het nochtans moeilijk om de koelte te bewaren. Akamai kwam op 29 oktober naar de beurs. Het openbare aanbod plaatste de aandelen tegen 26 dollar. Maar de eerste slotkoers was al 174 5/16 dollar. Op 31 december stond de koers al op 327 5/8 dollar. Vrijdag eindigde Akamai op 296 dollar.

Intussen was Akamai ook wel uitgegroeid tot het geliefkoosde doelwit van allerlei donderpredikanten tegen de zogenaamde internetgekte. Zo is ruim 6.800 keer de omzet over 1999 toch wel zeer genereus als koers. Wat Akamai doet, heet in het jargon content delivery. Het zorgt dat de informatie van diverse websites veel vlugger geleverd wordt. Alles ontstond aan het befaamde MIT in Cambridge Massachusetts, waar wiskundigen en systeem uitdokterden om internetinhoud sneller te verzenden. Het is gebaseerd op een wereldwijd netwerk van servers. Akamai heeft er nu meer dan tweehonderd. Vooral grote ondernemingen die wereldwijde belangstelling opwekken, zijn klant. Voorbeelden zijn Apple Computer, de Nasdaq en beleggerssite The Motley Fool. Wie die Amerikaanse sites bezoekt, wordt niet met de originele site doorverbonden. Hij wordt afgeleid naar een server die veel dichterbij ligt. Onderaan op uw scherm kunt u in het klein Akamai zien staan. Akamai wil een echte reclamecampagne voeren 'Akamai inside', gekopieerd van chipmaker Intel. Veel webgebruikers worden immers met Akamai geconfronteerd zonder dat ze het zelf beseffen.

Akamai heeft een solide reputatie. Maar het staat wel niet alleen in wat het doet. Momenteel is het vooral bang van Adero, Mirror Image en Sand Piper. Adero is (nog) niet beursgenoteerd. De twee andere tegenstanders zijn het mooiste actief van beursgenoteerde ondernemingen. Mirror Image is eigendom van het roemruchte Xcelera. Deze door Zweden geleide groep, met zetel op de Kaaimaneilanden en een beursnotering op de American Exchange (het kleine broertje van de Nasdaq), steeg vorig jaar met 10.700 procent (het puntje is geen Amerikaans decimaalteken, het is wel degelijk tienduizend zevenhonderd procent). Dit jaar gaat het iets trager. De koers trok slechts met 419 procent aan sinds 3 januari. Krankzinnig? De koers ligt rond de 3.500 keer de winst over 1999. Maar de koers-winst van Xcelera is nog altijd heel wat lager dan de koers-omzet van Akamai. De koers-omzet van Xcelera ligt op ongeveer 950. Voor bedrijven uit de 'reële' economie is dat nog altijd heel straf.

Achter Xcelera zitten geen briljante wetenschappers. De Zweedse familie Vik begon haar carrière als uitbater van een hotel op de Canarische eilanden. Tot november van vorig jaar heette Xcelera gewoon Scandinavia cie. Maar de beursgang van Akamai inspireerde de Viks ertoe een meer techno-sexy klinkende naam te kiezen. Begin dit jaar werd het hotel voor circa 1,2 miljard frank van de hand gedaan. Het accent ligt nu volledig op het internet. Nu mogen de Viks geen briljante ingenieurs zijn, ze hebben wel de nodige expertise ingehuurd. Het is niet zonder reden dat het hoofdkwartier van Mirror Image ook in Massachusetts staat, waar de specialisten nu eenmaal te vinden zijn. Wat de Viks doen, is meer een Lernout & Hauspie-tactiek. Ze huren de beste specialisten in. De top van Akamai zijn zélf specialisten met technische bagage. De reputatie van de dienstverlening van Akamai is zeer sterk. Het belet Mirror Image niet ook met een keur aan klanten en technologiepartners uit te pakken. Een belangrijke steun kwam op 18 februari toen het Glider Report, een vooraanstaande internetnieuwsbrief voor technologiebeleggers, de technologie van Mirror superieur aan die van Akamai noemde.

Glider raadde vorig jaar Qualcom aan. Dat bleek geen slecht idee. In 1999 is het aandeel met 24.160 procent gestegen. Niets waarborgt dat Glider altijd gelijk heeft. Maar zijn stem maakt wel indruk. Een probleem is dat Mirror vooral in Europa goed ingevoerd is met een vestiging in Londen en Frankfurt. De meeste internetanalisten opereren vanuit Amerika. Daarom wordt Xcelera helemaal niet gevolgd. Of beter gezegd: het persbureau Bloomberg heeft geen enkel analistenadvies. Voor Akamai heeft het vijf koopadviezen opgetekend. Zowel Akamai als Xcelera breiden hun activiteiten uit tot andere internetterreinen met verwante technologieën. Ze profiteren van hun hoge beurskoers om posities in beginnende bedrijven in te nemen.

De derde in het verhaal, Digital Island, komt met iets minder spectaculaire cijfers. Het heeft wel het voordeel dat het door negen analisten op de Bloomberg-lijst gevolgd wordt. U kon het al raden. Alle negen komen ze met een koopadvies. Dikwijls is hun oordeel meer op een geloof in de sector gebaseerd dan op nauwkeurige winstprojecties. Winst is er trouwens al net zo min als bij Akamai. Digital Island nam vorig jaar content deliverer Sandpiper over. Net als Xcelera zijn het de zakenmensen die de techneuten inhuren. Net als bij de concurrenten is de klantenlijst indrukwekkend. Enkele opvallende voorbeelden zijn AOL, CNBC en Master Card. De groep levert nog andere diensten dan content delivery. Ze biedt ook volledige web hosting. Daarbij wordt de hele internetdienstverlening uitbesteed. Alles komt op servers onder bewaking van het personeel van Digital Island. In een full service moeten alle problemen opgelost worden. Het is dus de content delivery met bijkomende diensten.

"In Web Hosting is er nog wat anders te krijgen", zegt telecomanalist-internetfanaat Koen Wullus van de BBL. Hij vindt dat Exodus daar gewoon de Rolls Royce onder de hosters is. Hij heeft nauwelijks overdreven. Begin februari bewees Exodus zijn degelijkheid. Tot zijn grote cliënten behoren Yahoo en veilingspecialist eBay. Die lagen volop onder vuur toen hackers probeerden de websites uit te schakelen door overbelasting via een zogenaamde denial of service. Beide internetreuzen zagen sites uitvallen, maar niet via Exodus. Daar is alles blijven werken.

Ook Dictaphone, de nieuwe aanwinst van Lernout & Hauspie, is vaste klant bij Exodus. Exodus is dé marktleider van web hosting voor grote bedrijven. Analisten nemen aan dat zijn omzet de volgende vijf jaar moeiteloos met 65 procent per jaar kan groeien. De markt voor web hosting staat nog voor haar grote groei. De voorspellingen ter zake van International Data Corporation doen dromen, zegt Koen Wullus. Momenteel zit de markt rond de 414 miljoen dollar. Maar in 2002 zou de markt al oplopen tot 12 miljard dollar.

Een oordeel is dikwijls meer op geloof in de sector gebaseerd dan op winstprojecties

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234