Zaterdag 02/07/2022

De soundtrack bij je favoriete dagdroom

Museé Mécanique is niet alleen de naam van een flipperkastenmuseum in San Francisco, maar sinds een jaar of zes ook de vlag waarachter een vijfkoppig gezelschap uit Portland schuilgaat. Tot nog toe waren ze vooral in de VS actief, maar met hun tweede cd steken ze nu ook de oceaan over.

Portland heeft al jaren een bloeiende muziekscene, en het aantal indiebands die er folk en pop versmelten neemt er nog met de dag toe. Maar zolang de kwaliteit van dat aanbod op peil blijft, is er geen reden om de blik af te wenden. Na Elliott Smith, The Shins, Widower, The Decemberists, M Ward - om de meest voor de hand liggende te noemen - is Musée Mécanique een nieuwe naam die de aandacht trekt.

De twee centrale songschrijvers, Micah Rabwin en Sean Ogilvie, kennen elkaar al sinds hun kindertijd en klinken alsof ze elk de helft zijn van een eeneiïge tweeling. Samen maken ze muziek die groots en glorieus klinkt, maar tegelijk intiem blijft. De songs worden ingekleurd met cello's, xylofoon, theremin en accordeon, maar de akoestische gitaar blijft centraal in het klankbeeld staan.

Comfortabele winterjas

Referentiepunten? Zelf moesten we alleszins meermaals aan José Gonzalez en Iron & Wine denken, voorwaar geen kwade ankerpunten. Het gelaagde geluid van nummers als 'The Lighthouse and the Hourglass' en 'The Man Who Sleeps' klinkt sereen, dromerig en zelfs wat sprookjesachtig. Dit is geen muziek die omstandig om aandacht schreeuwt, maar in alle rust voor subtiliteit kiest. Ook 'Castle Walls' en het toepasselijk getitelde 'The World of Silence' - telkens met Alela Diane op tweede stem - bloeien bij elke draaibeurt wat verder open. Of neem 'Cast in the Brine', waar akoestische gitaar, piano en belletjes samensmelten als waren het klontjes boter in een pan van Jeroen Meus.

Slapen is een thema dat meer dan eens opduikt in de songs, maar gelukkig is From Shores of Sleep niet slaapverwekkend. Daarvoor zijn de melodieën te sierlijk, de arrangementen te speels en de teksten te mooi. Alsof ze een soundtrack zijn bij je favoriete dagdroom. Ze voelen comfortabel als een oude winterjas die je na lange tijd weer uit de kast haalt. Een plaat om je helemaal in te verliezen, kortom. En vooral: een hele mooie om je mee naar het nakende jaareinde te begeleiden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234