Woensdag 05/10/2022

De tien beste campagnes volgens onze man in Cannes

Onze reporter Brecht Decaestecker loopt al vijf dagen rond in Cannes en kreeg er een paar duizend reclamecampagnes te slikken. Telkens als hij een glimlach op zijn gezicht ontwaarde, schreef hij de naam van de campagne in zijn notitieboekje. Hieronder volgen de tien leukste reclamestunts die hij tot nu toe te zien kreeg. Door Brecht Decaestecker

Eén van de interessantste lezingen kwam van Nick Moore van Wunderman. Die eindigde met volgens hem en mij de beste campagne van de voorbije 18 maanden: de democratische voorverkiezing van Obama. De presidentskandidaat begon zijn campagne met de slogan 'Yes we can', een groot verschil met 'Yes I Can'. Hij gebruikte alle platformen - ook YouTube, Facebook en MySpace - om zijn boodschap te verkondigen. Dat deed hij volgens hét credo van het moment: luister naar je consument in plaats van tegen hem te praten.

BBDO New York en Big Spaceship New York bedachten een spectaculaire tv-serie voo HBO, de betaalzender die de wereld The Sopranos en Sex & the City gaf. Op een muur in New York werden scènes uit kamers geprojecteerd, alsof je ter plekke in een huis kon binnenkijken. Die beelden kon je ook volgen op een website en via video on demand. De beelden vormden een echte tv-thriller over een gluurder die een moord ontdekt. Het moet gigantisch veel gekost hebben, maar werd spectaculair uitgevoerd, waardoor het- verdiend - tot nu toe al twee Grand Prix, drie gouden, één zilveren en één bronzen leeuw won.

Porter, Crispin + Bogusky is een van de creatiefste bureaus ter wereld en slaagt erin geschifte campagnes te ontwikkelen voor klanten met een groot budget. Voor Burger King schrapten ze in een aantal restaurants één dag de Whopper, de klassieker onder hun hamburgers. De reacties van de klanten - sommigen begonnen helemaal te flippen - werden met een verborgen camera gefilmd. Wie bleef aandringen om the boss te spreken kreeg een als koning verklede man te zien die een Whopper op een gouden schaaltje kwam aanbieden. Hilarisch en bijzonder doeltreffend.

Toen de film van The Simpsons gereleased werd, bouwde het bureau Tracy Locke uit Dallas in dezelfde stad en in één en dezelfde nacht elf lokale vestigingen van de supermarkt 7Eleven om tot een Kwik-E-Mart, zoals de shop van de Indiër Apu heet in de beroemde tv-serie The Simpsons. In de shops werden spullen verkocht die normaliter enkel verkrijgbaar zijn in de Kwik-E-Mart in de serie, zoals Duffs beer. Hilarische reacties. En een stormloop, dat spreekt.

Tijdens de reclamespotjes in een volle bioscoopzaal staat een hoogzwangere vrouw op die tegen haar echtgenoot die haar naar buiten draagt, schreeuwt dat hij een ambulance moet bellen. De hele zaal is bijzonder aangeslagen. Twee minuten later komt er op het scherm een reclameboodschap voor nieuwssite Stern.de, waarop staat: "Zwangere vrouw bevallen in bioscoop in Hamburg." En daaronder: "Geen enkele site brengt sneller nieuws dan Stern.de."

In essentie niets meer dan mooie foto's, maar ze zijn zo prachtig gemaakt dat ze een enorme verbeeldingswereld aanwakkeren. Ogilvy Frankfurt zette kleine jongens achter het stuur van prachtige Amerikaanse oldtimers en bracht ze bijzonder knap in beeld. Daarmee verpersoonlijken ze wat er in het hoofd omgaat van jongens die met autootjes van Matchbox spelen.

De actie Music For Life van jongerenradio Studio Brussel wilde de problematiek van het wereldwijde tekort aan drinkbaar water in de aandacht brengen. Het Belgische bureau Mortierbrigade liet een zwarte jongen binnenlopen in beroemde tv-programma's om er het glas water van de presentator leeg te drinken. Kreeg twee avonden op rij luid applaus in de gigantische zaal in het Palais des Festivals en won verdiend twee keer een gouden leeuw.

McDonald's probeert de hele wereld duidelijk te maken dat je ook gezond kunt eten in hun fastfoodrestaurants. Reclamebureau Leo Burnett nam die boodschap letterlijk op en ontwikkelde in Chicago een gigantisch reclamepaneel uit aarde, waarop salade geplant werd. Na twee weken waren die saladebladeren zodanig gegroeid dat ze de woorden fresh salads vormden.

TBWA/Chiat/Day bedenkt al sinds 1984 de reclamespots voor Apple. Al een tijdje maken ze filmpjes met een prototype van een pc- en een Macgebruiker. Dochterbedrijfje TBWA Media Arts Lab ontwikkelde een leuke variant die op nieuwssites kwam te staan. Op een banner prijkt Don't give up on Vista, maar de lichten zijn niet aan. De pc-man heeft een bakje in de hand waarmee hij die lichten kan aansteken. Wanneer hij dat doet, brandt een deel lampen niet, waardoor alleen Give up on Vista verschijnt. Lachen.

Het bureau Lean Mean Fighting Machine uit Londen won de titel Bureau van het Jaar in de categorie cyber of internet. Hun concept voor Fly Emirates is nu al legendarisch. Op internet staat geen tijd op reclamespots. Die kunnen dertig seconden duren, maar evengoed achttien uur. Zo lang duurt een vlucht van Dubai naar São Paolo. In Londen maakten ze een filmpje dat precies even lang duurt en waarin een ontzettend sympathieke Fernando jou achttien uur lang entertaint. Miljoenen keken ernaar. Eén van de internethits van het jaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234