Zaterdag 25/06/2022

‘De toeschouwer werd dit jaareen actieve speler in het theater’

BRUSSEL

‘Wij hebben een publiek met hoge verwachtingen’, vertelt Christophe Slagmuylder. ‘Iedereen heeft zijn idee over wat hier hoort te staan. Dat kan botsen. Bovendien: als creatiefestival weet je nooit wat de optelsom van diverse werken zal geven.’

“Wat mij opviel”, gaat de artistiek directeur verder, “was dat de toeschouwer, als ‘acteur’ in het theater, een centraal thema werd. In Domini Public van Roger Bernat voert het publiek letterlijk de actie uit. Maar ook Laura van Dolron spreekt het publiek rechtstreeks aan op zijn rol en betekenis in Als gekken. Jérôme Bel (Un spectateur) had het zelfs enkel over wat het betekent om toeschouwer te zijn. Aansluitend zag je dat veel kunstenaars zochten naar meer ‘echtheid’.”

De Afrikaanse realiteit

Politieke thema’s waren minder prominent aanwezig, behalve dan bij de film Enjoy Poverty van Renzo Martens. Slagmuylder: “Die film leidde tot verhitte debatten. Ouders discussieerden er zelfs aan de schoolpoorten over. Afrika stond in het algemeen sterk op de agenda. Young Jean Lee bracht een scherpe analyse van zwart-wittegenstellingen in de VS, Mpumelelo Paul Grootboom en Faustin Linyekula brachten de Afrikaanse realiteit binnen. Ook Romeo Castellucci deed met zijn Storia dell’Africa een duit in het zakje.”Ook de stad Brussel was, meer nog dan vroeger, een ‘speler’ in het festival. Slagmuylder: “Dat had ook iets met de locatie van het festivalcentrum te maken. De installatie die het architectenbureau Rotor maakte voor de Brigitinnenkapel breidde zich sterk uit naar buiten. We zaten midden in het stadsleven, langs de Noord-Zuidverbinding. De performance van Anna Rispoli in het aanpalende sociale bouwblok heeft ook veel bijgedragen aan die band.”“In het algemeen”, vervolgt Christophe Slagmuylder, “deden we ook veel inspanningen om ‘nieuwe publieken’ aan te spreken. We legden contact met lokale organisaties. Firefly bracht in een expo de Bergensesteenweg in beeld. ABC (Art Basics for Children) organiseerde workshops voor kinderen, Antonia Baehr voor volwassenen. Er waren ook veel locatieprojecten van onder andere Nikhil Chopra en Kornél Mundruczó.”

Precaire financiële situatie

Ook Ruth Collier, de nieuwe zakelijk leider, kijkt tevreden terug. “De ticketverkoop zal ergens rond de 90 procent, niet minder dan 23.500 zitjes, eindigen. Dat brengt ruim 200.000 euro in het laatje. Een opluchting, want dit jaar nam het festival met een extra ticketaanbod van 6.000 plaatsen een belangrijk risico.”Het festival bereikt daarmee een officiële omzet van circa 2.800.000 euro. De werkelijke omzet is echter groter. Het festival bestaat immers slechts bij gratie van de intense medewerking van de vele theaters in de hoofdstad. Zo was de inbreng van De Munt dit jaar, met de opera House of the sleeping beauties, en vooral met de grote Dante-trilogie van Romeo Castellucci, niet te onderschatten. Ook theaters als Théâtre National, KVS of Kaaitheater leveren een substantiële bijdrage door personeel en zaal gratis aan te bieden. KFDA is een grote speler in het Belgische kunstenlandschap. Toch is zijn financiële situatie altijd wat precair. Het festival kent weinig privésponsoring. Het drijft vooral op subsidies van de vele overheden van dit land en kleine subsidies van landen die artiesten afvaardigen. Met de meeste van die overheden zijn ondertussen overeenkomsten op langere termijn gesloten. De financiële basis is zo voor meerdere jaren veilig. Enkel de Nationale Loterij bracht dit jaar slechts 100.000 euro in, 50.000 minder dan voorzien. Maar alle andere ‘vaste’ subsidiënten bevestigden hun (meerjarig) engagement. 1.040.000 euro van de Vlaamse Gemeenschap, 200.000 euro van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, 600.000 van de Franse Gemeenschap. Opmerkelijk is dat het Brussels Gewest -dat toch enorm profiteert van dit festival- slechts 200.000 euro in het zakje doet. De COCOF, de tegenhanger van het VGC, houdt het zelfs bij een uiterst karige 28.000 euro. Steun van de EU, via de organisatie NXTSTP is dan weer heel belangrijk. 7 festivals bundelen daarin met steun van de EU hun krachten om kunstenaars die op de drempel van een internationale doorbraak staan een duwtje in de rug te geven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234