Maandag 26/09/2022

De toevallige Tarzan-obsessie van

'Disney had mij evengoed voor een andere film kunnen vragen. Ik zou het sowieso gedaan hebben'

Phil Collins

Voor de titelsong van de film Against All Odds en voor 'Two Hearts' uit de film Buster, waarin hij ook de hoofdrol speelde, had de Britse drummer-zanger Phil Collins (°1951) al Oscar-nominaties voor beste song gekregen, maar een echte Oscar kreeg hij pas voor 'You'll Be In My Heart' uit de Disney-animatiefilm Tarzan. Hij schreef inmiddels ook enkele liedjes voor Tarzan 2 en werkt momenteel aan de Tarzan-musical, die begin volgend jaar op Broadway in première moet gaan.

Parijs

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Een Tarzan-obsessie? Puur toeval, vindt Phil Collins zelf. Er is in de filmgeschiedenis al een veertigtal Tarzan-films gedraaid en dus hoeft het niemand te verbazen dat de Disney-studio, na zijn succesrijke animatiefilm uit 1999, nu met een vervolgfilm uitpakt. Die is evenwel niet voor de bioscoop bestemd, maar gaat rechtstreeks naar de dvd-winkels, zoals dat al eerder gebeurde met Cinderella 2: Dreams Come True, met 101 Dalmatians 2: Patch's London Adventure, met The Little Mermaid 2: Return to the Sea en met Lady and the Tramp 2: Scamp's Adventure. En in de verre of nabije toekomst mogen we ons ook verwachten aan sequels van The Aristocats, The Fox and the Hound, Lilo and Stitch en jawel, ook van Bambi. Toch is Tarzan II, die in de Australische DisneyToon Studios getekend en geanimeerd werd, niet zomaar een prequel; het betreft een zogenaamde 'midquel'.

In de eerste Tarzan-film van Disney zat een heel mooie ellipssequentie, waarin we de kleine Tarzan, tijdens het 'Son of Man'-liedje van Phil Collins, als het ware voor onze ogen zagen opgroeien tot volwassene. Hij slingerde van de ene naar de andere liaan, waarbij hij ook aan boomsurfen deed, en werd als het ware bij elke zwaai of sprong een jaartje ouder. Wat de scenaristen van Tarzan 2 nu gedaan hebben, is terugkeren naar die achtjarige Tarzan en zich afvragen wat er tijdens die 'Son of Man'-song (die hier hernomen wordt) precies gebeurd is met dat junglekind.

Kort samengevat komt het hierop neer dat kleine Tarzan het pijnlijke gevoel krijgt niet echt thuis te horen bij zijn 'familie', waarna hij dan maar het nest verlaat om op zoek te gaan naar wie of wat hij nu precies is. En waar hij echt thuishoort. Refererend aan de recente Batman Begins-film, waarin uitgelegd wordt hoe Bruce Wayne de transformatie tot de titelheld heeft doorgemaakt, werd deze 'midquel', die met zijn achtjarige hoofdpersonage duidelijk op een jong publiek mikt, in de Amerikaanse media ook wel eens Tarzan Begins genoemd.

In 1999 leverde Phil Collins dus een aantal songs voor de Disney-animatiefilm Tarzan van Kevin Lima en Chris Buck. Hij hield daar een Oscar voor beste song aan over voor 'You'll Be In My Heart'. En nu zorgt hij opnieuw voor enkele songs bij Tarzan 2 van regisseur Brian Smith. "Ik zou jou een mooi verhaal kunnen vertellen over de reden waarom ik mij zo aangetrokken voel tot het Tarzan-personage", glimlacht Collins. "Maar dat zou dan een verzonnen verhaal zijn. De waarheid is veel eenvoudiger. Toen ik voor de eerste Tarzan-film door de Disney-studio gevraagd werd, hadden ze mij evengoed voor een film over Buck Rogers of over Davy Crockett kunnen vragen. Ik zou het sowieso gedaan hebben. Wat mij interesseerde, was de mogelijkheid om met die studio te kunnen samenwerken.

"De muzikale erfenis van Disney heeft een grote impact gehad in mijn leven. Eerst als kind, samen met mijn broer en zus. Mijn broer tekende cartoons en de Disney-animatoren waren zijn grote helden. Mijn zus was een ijsschaatster en elk jaar deed zij mee met Disney on Ice wanneer die show Londen aandeed. Als jonge tiener ging ik dus ook elk jaar kijken. Nu ik zelf vader ben, merk ik die impact ook bij mijn eigen kinderen. Kortom, toen Disney mij indertijd contacteerde om muziek te schrijven voor een van hun films, was mijn reactie: 'Graag! Bedankt!' Dat was de reden waarom ik die eerste Tarzan-film gedaan heb. Ik had het boek van Edgar Rice Burroughs trouwens niet eens gelezen. Dat deed ik pas toen ik de job kreeg.

"Toen de mogelijkheid van een tweede Tarzan-film binnen de studio besproken werd, was ik zelf al aan het werk aan mijn tweede Disney-film, Brother Bear. Die had ik aangenomen omdat ze mij voorgesteld hadden om mee te werken aan de score. Ik had eerder wel al songs geschreven voor films, maar filmmuziek was nieuw voor mij. Dus dat wilde ik ook wel eens proberen. Terwijl ik daarmee bezig was, hoorde ik over de plannen voor Tarzan 2 en toen ben ik zelf naar hen toegestapt. Ik vond echt dat ik de songs voor die film moest schrijven, want volgens mij was dat ook wat het publiek zou verwachten: 'Phil Collins heeft de eerste Tarzan-film gedaan, dus hij zal die tweede ook wel doen.' Bij Disney vond men dat een uitstekend idee, maar eigenlijk heb ik mezelf dus op de party uitgenodigd.

"En nu ben ik opnieuw betrokken bij de plannen van Disney om een musicalversie van Tarzan op Broadway te brengen in de lente van 2006. Daarin zullen alle songs uit de eerste Tarzan-film zitten, een uit de tweede, namelijk 'Leaving Home', en ook enkele nieuwe songs. Ik vind het allemaal behoorlijk opwindend. Als je het allemaal op een rijtje zet, moet je wel bijna denken dat ik geobsedeerd word door of vastgekluisterd zit aan dat Tarzan-personage, maar het is in feite toevallig begonnen."

Bij een animatiefilm worden eerst de dialogen opgenomen door de voice-artists (in dit geval hebben bijvoorbeeld Glenn Close en Lance Henriksen hun rollen als respectievelijk Kala en Kerchak, de 'ouders' van Tarzan, uit de eerste film hernomen) en pas daarna gaan de animatoren aan de slag. Hoe verloopt dat proces eigenlijk met de songs? "Als ik een liedje voor een film schrijf, moet ik het zelf goed vinden. Dat is de eerste voorwaarde. Dat gezegd zijnde, ligt het nogal voor de hand dat ik geen song zal maken die haaks staat op de toon of de sfeer van de film in kwestie.

"Neem het voorbeeld van 'Leaving Home'. De kleine Tarzan heeft toevallig een gesprek gehoord tussen zijn ouders en heeft daaruit afgeleid dat hij niet echt bij hen hoort, dat hij duidelijk niet gewenst is. In de eerste film zat er bijvoorbeeld een scène waarin Tarzan modder op zijn gezicht wreef om er niet zo verschillend van de anderen uit te zien. Hier is dat element veel sterker uitgewerkt. Tarzan heeft het gevoel er niet bij te horen. Meer zelfs: hij raakt overtuigd dat hij voor zijn omgeving een gevaar zou kunnen betekenen. En dus beslist hij weg te gaan. Wel, dan probeer je een song te schrijven die bij dat moment van het verhaal past.

"In dit geval gaat het om iets wat heel herkenbaar is. Met die ervaring van er niet bij te horen worden we allemaal wel eens geconfronteerd in ons leven. Dat element zit wel vaker in andere Disney-films, zoals bijvoorbeeld in The Hunchback of Notre Dame. Als de song dan eenmaal klaar is, kan het scenario desnoods nog aangepast worden, want het werk van de animatoren begint toch maar pas als het liedje de juiste dingen zegt en de juiste lengte heeft. Kortom, als songwriter lever je iets in wat je zelf goed vindt en wat volgens jou in het verhaal past. En dan ga je zitten en wacht je op het slechte nieuws. (lacht) Want soms wordt een liedje aanvaard, maar soms ook niet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234