Woensdag 05/10/2022

De wereld is een golfterrein

ivan vrambout regisseert ''t wild vlees'

theater

In zijn nieuwe voorstelling 't Wild Vlees gaat de jonge regisseur Ivan Vrambout aan de slag met de dramaturgische elementen die hem dierbaar zijn. Strategieën, België, misdaad, de problematiek van het samenleven. Hij schuift de stukjes naar elkaar toe en trekt ze dan weer uit elkaar. Want 't Wild Vlees is in de eerste plaats dit: een erg verraderlijke puzzel die resulteert in het tegendeel van een al te eenvoudig statement.

Het is bijzonder mooi om te zien hoe een beginnend regisseur als Vrambout erin slaagt een heel eigenzinnige theatertaal te ontwikkelen. Na Survival of the fittest, het gelauwerde Vive l'Afrique, en eerder dit seizoen nog Hak!, toont Vrambout ook met 't Wild Vlees een ingenieus uitgedokterde en toch erg snedige en aanstekelijke voorstelling.

In 't Wild Vlees maken drie personages de dienst uit. Ze vertegenwoordigen drie bevolkingsgroepen. Joris Van den Brande leeft op de straat. Het gevaar waarin hij verkeert, wordt uiterst doeltreffend gesymboliseerd door de glassplinters onder zijn voeten. Hij wacht om te worden overvallen. Biedt zijn portefeuille aan. "Val mij aan. Alstublieft." Want als het écht te beroerd is, moet je het gevaar eerst aantrekken om het daarna te kunnen ontwijken. Joost Vandecasteele heeft het op het eerste gezicht beter getroffen. Hij is rijk en speelt golf. Zijn Utopia is groen, want door zijn roze bril is de wereld een golfterrein. Alle miserie zou hij bedelven onder een gigantisch groen tapijt. "Zuiver groen en verkeersvrij", orakelt hij. Nooit gedacht dat het zo eenvoudig kon zijn. Caroline Rottier becommentarieert de stad vanuit haar zetel. Ze is de buurtbewoonster bij uitstek en dus tegelijk toeschouwer en acteur, commentator en participant. 't Wild Vlees valt vooral op door het uitstekende en perfect gedoseerde acteerwerk. Vooral Van den Brande en Vandecasteele schijnen zich bijzonder goed te voelen in hun rol. De drie acteurs houden er bovendien heel erg verschillende acteerstijlen op na en in deze voorstelling werken die verschillen erg goed. Ook wat de scenografie betreft, blinkt de voorstelling uit in efficiëntie en eenvoud. De bühne werd door scenografe Danja Cauwenbergs opgedeeld in drie vlakken, evenveel als er in deze voorstelling werelden zijn.

Op heldere, eenvoudige en efficiënte wijze en in amper uur tijd zet Vrambout een voorstelling neer die tegelijk een zeer complexe inhoud draagt. Vakmanschap, heet dat.

Tom Rummens

WIE: Ivan Vrambout en Action Malaise in coproductie met kunstencentrum STUK en CC Genk WAT: 't Wild Vlees WAAR EN WANNEER: nog te zien vandaag in kc Nona, Mechelen (015/20.37.80), op 9 mei in kc België, Hasselt, op 22 en 23 mei in Theaterplaats Gasthuis, Amsterdam (0031-20/616.89.42). Een tournee wordt nog gepland in het voorjaar van 2004.ONS OORDEEL: Op heldere, eenvoudige en efficiënte wijze en in nog geen uur tijd zet Vrambout een voorstelling neer die tegelijk een zeer complexe inhoud draagt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234