Donderdag 29/09/2022

Design zit Denen in de genen

De Deense winkelketen Flying Tiger wil de komende vijf jaar twintig winkels openen in België, nog geen jaar na de eerste opening in ons land. Het lijkt een zoveelste voorbeeld van hoe Deens design hier stilaan overal opduikt, van de woonkamer en tot de kleerkast.

Flying Tiger verkoopt zowat alle mogelijke accessoires voor thuis of op het werk, zolang het maar functioneel en betaalbaar blijft. Een Deense Hema, zoals ze het in Nederland al een tijdje noemen. Daar is de keten, opgericht in 1995, al zes jaar aanwezig en is het met tien vestigingen aan een heuse opmars bezig. Wereldwijd is ze in 24 landen actief met 344 winkels, waar er per week gemiddeld drie bijkomen. In België ging de eerste Flying Tiger eind vorig jaar open in Wijnegem Shopping Center. Vorig week nog opende ook in Gent een winkel, en daar zal het niet bij blijven. De komende vijf jaar zouden er immers nog eens twintig vestigingen in ons land moeten bijkomen, twaalf in Vlaanderen en acht in de regio Wallonië-Brussel.

Verlanglijstje

"We surfen zeker mee op het succes van Scandinavisch en meer bepaald Deens design", zegt Carl Maes, de Belgische zaakvoerder van Flying Tiger. Ook al behoort de keten duidelijk tot het goedkopere segment van de markt, met een uitgebreid designteam in Kopenhagen dat elk maand ongeveer driehonderd nieuwe producten ontwikkelt, toch nestelt het zich stevig in de Deense traditie van functionele, strakke en blijkbaar gegeerde ontwerpen.

Deens design prijkt de laatste jaren vrij hoog op het verlanglijstje van zij die op zoek zijn naar degelijke en toch esthetische meubels of kledij. Merken of winkels zoals Muuto, Hay, Ferm Living, Gubi en BoConcept zijn steeds breder verkrijgbaar in ons land. Jonge designers uit het land lijken een vorige Deense gouden generatie af te lossen.

In het midden van de vorige eeuw brachten ontwerpers zoals Arne Jacobson, Poul Henningsen, Hans Wegner, Finn Juhl en Verner Panton revolutionaire maar eenvoudige, functionele ontwerpen zoals de nu nog altijd bekende stoel, PH-lampen of Egg-stoel. Gemaakt van duurzame materialen, met een eenvoudig uitzicht en ontdaan van overbodige decoratieve elementen worden ze tot op de dag vandaag gemaakt, al dan niet in variaties.

Sinds het begin van deze eeuw is het Deense design aan een revival bezig. "Daarom heb je het vandaag beter over Deens dan over Scandinavisch design", zegt Guido De Smedt, importeur van Muuto-producten. "De Noren hebben die traditie sowieso niet en de Zweden wachten nu al een tijdje op een gelijkaardige revival. Fins design is dan weer een stuk afstandelijker. Aantrekkelijk design zit echt in Deense genen".

En die aanleg is iets wat de Deense overheid actief stimuleert. Zo krijgen jonge Deense designers een gezamenlijk platform op de belangrijkste design- en meubelbeurs in Milaan. Bovendien is deze maand het Deense leerplan op school herschikt. Vanaf het vijfde leerjaar krijgen jonge Denen nu het vak 'design' ter vervanging van wat we hier plastische opvoeding zouden noemen. Samen met een sterk chauvinistische houding naar eigen materialen toe, verklaart dat de opgang.

"Het is duur, alleen valt het prijskaartje te verklaren. Een Italiaanse sofa van meer dan 15.000 euro kan je niet uitleggen. En daar hebben de Denen van kunnen profiteren, ook bij jonge dertigers die Ikea wat beu zijn en op zoek zijn naar iets degelijker."

Geen windeieren

En dat succes legt de Deense economie geen windeieren. Naar schatting 85.000 Denen werken in creatieve sectoren en bedrijven actief in die industrie zijn goed voor ongeveer 7 procent van de totale Deense export, met een jaarlijkse omzet van 6,5 miljard euro. Vooral de textielindustrie kent de laatste jaren een grote vlucht en beslaat zo'n driekwart van de totale creatieve sector, veel meer dus dan de meubelindustrie.

Dat beeld vertaalt zich ook naar de export naar België. Voor meubels bedroeg die vorig jaar 36 miljoen euro, terwijl textiel en kledij veel meer werden geëxporteerd naar ons land: 129 miljoen euro om precies te zijn. In 2005 was dat slechts 75 miljoen euro, geen onbelangrijke stijging dus.

De export van meubels daarentegen is al die jaren min of meer op hetzelfde niveau gebleven. Ook al is de gestegen interesse onmiskenbaar en duiken er meer Deense meubelwinkels op in ons straatbeeld, in euro's uitgedrukt moet de grote boom van Deens meubeldesign er duidelijk nog komen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234