Zondag 02/10/2022

Diane von Fürstenberg

De diva en de omslagjurk

'Als Madonna intelligent wil overkomen, draagt ze een jurk van mij', zegt ze. Diane von Fürstenberg heeft geen last van valse bescheidenheid. Waarom zou ze? Einde maart komt ze naar Antwerpen om haar eerste eigen winkel in België officieel te openen.

Niet toevallig heeft Diane von Fürstenberg na Parijs Antwerpen uitgekozen. Geboren als Diane Halfin groeide ze op in Brussel, en nog steeds heeft ze hier goede contacten. Haar broer Philippe woont hier en zijn vrouw Greta introduceerde het merk in haar boetiek Greta Marta. Ook met haar vroegere schoolvriendin Myriam Wittamer van de bekende Brusselse patisserie onderhoudt ze de banden. Haar leven leest als een modern sprookje. Als kind van een Joodse moeder die het concentratiekamp op het nippertje heeft overleefd, trouwt ze een Duitse prins en bouwt ze een miljoenenimperium uit. Toen ik haar laatst zag, in december 2005, als spreekster op een conferentie over de toekomst van de luxesector, zag ze er op haar 58ste sprankelend uit als een veertigjarige. Ze blaakte van energie, hanteerde de nodige humor en relativering. Alleen iemand die geslaagd is, durft met zoveel zelfspot over haar zakelijke fouten te spreken. Maar er waren meer pieken dan dalen.

Het merkwaardigste is haar comeback in 1997. Het begin van alles is een eenvoudige, bedrukte katoenen omslagjurk, wat later universeel bekend werd als de wrap. Het is, in volle jaren zeventig, wat de vrouwen willen: praktisch, elegant, vrouwelijk. De jurken kunnen niet snel genoeg worden aangesleept, iedereen wil ze. In de jaren zeventig had het warenhuisconcern Federated Department Stores (waaronder Macy's en Bloomingdale's ressorteren) meer dan een miljard omzet gehaald met allerlei producten waar haar handtekening op stond - te beginnen met de jurken -, maar het was te snel en te veel geworden. De naam Diane von Fürstenberg had zijn cachet verloren. Haar leven deinde intussen op de golven van haar minnaars. Na een episode op Bali verhuist ze naar Parijs, waar ze een prachtig oud appartement inricht en in literaire kringen verkeert. Ze trekt zich van haar zaken in de VS niet veel meer aan. Maar halfweg de jaren negentig eindigt de relatie met de Parijzenaar en is ze terug in New York. Ze stelt vast dat haar naam nog altijd bekend is en beslist hem te gelde te maken. Ze keert terug naar waar het allemaal begon, naar de jurk. "Ik had er destijds immers vijf miljoen stuks van verkocht." Wat haar tot dit besluit brengt, is de vaststelling dat met de seventiesmode haar oorspronkelijke wraps in tweedehandswinkels over de toonbank vliegen. Ze ziet haar eigen schoondochter ermee verschijnen, ze ziet Hollywoodsterren gekleed in vintage von Fürstenberg. Tod Oldham, een jonge Amerikaanse ontwerper, noemt zijn collectie een hommage aan Diane von Fürstenberg ("Een deel van mij was gevleid, maar een ander deel riep: 'Ik ben nog niet dood, hoor!'"). Tom Ford, de tovenaar van Gucci, zegt haar dat ze dringend haar merk moet revitaliseren: "Ik ben een fan en ik denk echt dat je je jurken opnieuw zou moeten maken." Het is waar, zegt von Fürstenberg, dat merknamen in die periode heel zwaar wogen. Je kocht niet zomaar een jeans, je kocht een Calvin Klein. Het duurt geen maand of Diane von Fürstenberg is opnieuw in de running. Ze brengt slechts kleine veranderingen aan de jurken aan - ze worden nu gemaakt van zijde in plaats van katoen, de kraagjes zijn wat kleiner -, maar ze twijfelt nog. Hoe zal de pers reageren? En de mode-industrie? Maar ze hoefde niet ongerust te zijn. Van de aandacht die ze krijgt, schrikt ze zelf. We zijn nu bijna tien jaar na die comeback en von Fürstenberg heeft voor de tweede keer in haar leven een uiterst succesvolle business opgebouwd, gebaseerd op een jurk. Haar nieuwe kantoren met showruimte liggen in het hippe Meat Packing District. Ze ziet haar jurken dragen door de volgende generatie, door Gwyneth Paltrow, de dochter van Rod Stewart, de dochter van Raquel Welch, maar ook nog door haar eigen tijdgenoten die er voor een tweede keer van genieten. Ze trekt naar de nieuwe markten: Rusland, China , Brazilië. "Mijn klant is overal zowat dezelfde, vrouwen met stijl die vrouwelijk willen zijn, maar zeker van zichzelf zijn: she's in the driving seat", lacht ze. Inmiddels is ze hertrouwd met haar minnaar van vele jaren, mediatycoon Barry Diller, is ze grootmoeder geworden en heeft ze een kwaadaardige tumor overleefd. "Sindsdien bekijk ik het leven anders. Ik heb mijn leven altijd boeiend gevonden, maar nu lijkt het mij elke dag nog boeiender." n

Diane von Fürstenberg en Antwerpen

Vorige zomer bracht de ontwerpster een uitgebreid bezoek aan België (een verslag met foto's daarvan is te zien op haar website www.dvf.com) en

deed ze ook Antwerpen aan. Met cultuurschepen Heylen ging ze een weddenschap aan: indien hij de marathon van New York zou uitlopen, zoals

hij zich had voorgenomen, zou zij een kledingstuk exclusief voor de Red Star Line ontwerpen. Haalde hij het niet, dan zou de schepen Greta

Vandeputte, Dianes schoonzus, komen helpen schilderen in de nieuwe winkel. Philip Heylen haalde de eindmeet, en de winkel werd dus zonder

hem in de verf gezet. Hij opent deze week, en eind maart komt Diane von Fürstenberg hem met een bezoekje vereren.

Steenhouwersvest 44, 2000 Antwerpen. Tel. 03/213.14.24.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234