Vrijdag 07/10/2022

'Disco, heavy metal, soundtracks: wat een vrijheid'

Absolute grootmeesters van de horrorsoundtrack Goblin spelen vandaag integraal hun klassieker Profondo rosso in de AB.

Toen de Italiaanse horrorregisseur Dario Argento de klassieker Profondo rosso had gedraaid, vroeg hij de eveneens alom gerespecteerde componist Giorgio Gaslini om de soundtrack te schrijven. Maar Argento was slechts matig tevreden van het werk van Gaslini en ging op zoek naar vervanging. Toen hij zijn vriend en muzikant Enrico Simonetti om raad vroeg, schoof die laatste Cherry Five naar voor, de progrockband van zijn zoon Claudio.

Claudio Simonetti stemde toe en gaf zijn band de naam Goblin. Op de soundtrack van Profondo rosso, ondertussen ook los van de film een klassieker, werden vier tracks door Goblin zelf geschreven terwijl ze op de resterende drie de overgebleven composities van Gaslini inspeelden.

Als componist en centrale figuur binnen Goblin is Claudio Simonetti uitgegroeid tot, zonder enige overdrijving, de Morricone van de horrorfilms. Zijn bekendste werk blijft de soundtrack van George Romero's klassieker Dawn of the Dead maar ook recenter werk als La terza madre blijft te kennen leerstof.

Profondo Rosso is zonder twijfel de ultieme horrorsoundtrack. Maar als je er nu naar luistert, heeft het dan de tand des tijds doorstaan?

Simonetti: "Ik zou een paar dingen veranderen. Nu is er technisch zo veel meer mogelijk dat we zelfs als Goblin de plaat hadden kunnen laten klinken alsof er een orkest van vierhonderd man op meespeelt. Langs de andere kant wil ik geen afbreuk doen aan de manier waarop we toen opnamen. Heel simpel. En we zouden het geen tweede keer zo kunnen doen, denk ik. Die sound, met die oude microfoons, het gigantische originele pijporgel dat boven in de studio stond... Het zou vandaag voller en mooier kunnen klinken, maar zowel qua sfeer als sound dezelfde authenticiteit capteren is zelfs met al die moderne snufjes totaal onmogelijk.

Hoewel je nog zowel klassieke stukken als heavymetal schrijft en speelt, blijf je voor de meeste mensen dé componist van horrorsoundtracks. Heb je je er wel eens aan geërgerd dat men minder aandacht heeft voor je werk buiten de filmmuziek?

"Dat heeft me nooit gestoord omdat ik voor elk van mijn muzikale persoonlijkheden een verschillende groep en al even toegewijde fans heb. Er zijn mensen die me aanspreken op mijn discostuff, anderen kennen mij dan weer van mijn metalsamenwerking met Dani Filth (frontman van Cradle of Filth, red.) en op fantasybeurzen doe ik doorgaans weinig meer dan Profondo rosso-platen signeren. (lacht)

"Bij het grote publiek - hoewel 'groot' heel erg relatief is - sta ik bekend als de toetsenist van Goblin op Profondo rosso en Dawn of the Dead. En dat vind ik prima omdat die soundtracks ervoor hebben gezorgd dat ik bij mijn onafhankelijke composities een oneindige vrijheid geniet. Ik zal me ook nooit met de grote oude componisten vergelijken, maar ik beschouw mijn soundtracks wel als een soort symfonieën. De muzikale invulling achteraf vergt al heel wat werk, maar door noten op een notenbalk te kribbelen tot een samenhangende compositie komen is een monnikenwerk dat zowel creativiteit en muzikale scholing als de nodige ervaring vereist. Ik blijf zelfs mijn door 'kenners' als minderwaardig omschreven stukken koesteren, en wel omdat ik altijd alleen het beste van mezelf heb gegeven.

Je hebt, vooral met je werk vóór je discoperiode, heel wat jonge muzikanten geïnspireerd. Besefte je destijds dat je met iets unieks en baanbrekends bezig was?

"Nee. Dat verbaast me nog steeds. Het had alle logica getart als je me toen had gezegd dat mensen dertig jaar na datum nog naar Profondo rosso zouden luisteren. Toen wij jong waren, luisterden we naar de bands van toen: Yes, ELP, Genesis, Gentle Giant. De muziek van onze ouders, of zelfs de muziek van onze oudere broers, was categoriek niet cool. Nu is het bij sommigen zelfs cool om naar muziek uit de jaren 20 te luisteren! Maar het is een evolutie die ik ten zeerste apprecieer. En dat oude bokken als wij daarbij de kans krijgen om onze jeugd nog een laatste keer te herbeleven, is mooi meegenomen. (lacht)"

Goblin speelt Profondo rosso op 6 juni in de AB.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234