Maandag 03/10/2022

Cadeauspecial

Dit zijn de vinylplaten die je deze kerstperiode cadeau moet geven

AB-directeur Kurt Overbergh en DJ Faisal zijn het erover eens:
AB-directeur Kurt Overbergh en DJ Faisal zijn het erover eens: "Eigenlijk kun je niet om 'The Life of Pablo' van Kanye West heen."Beeld Bob Van Mol

U weet weer eens niet wat aan uw teergeliefde te geven? Laat staan aan die kameraad die élk gadget al in huis heeft? En waar zadel je die vervelende nonkel dit jaar weer mee op? Met vinyl slaat u altijd een goed figuur. DJ Faisal en AB-directeur Kurt Overbergh selecteren de beste platen.

Gunter Van Assche

Het enige gevaar dat een mens in een platenwinkel natuurlijk loopt, is dat hij er hopeloos in verdwaalt. De oplossing? Vraag raad en redding aan uw lokale vinyljunkie! In ons geval: Studio Brussel-dj Faisal Chatar en AB-directeur Kurt Overbergh. In de Gentse Music Mania gingen zij voor ons op zoek naar de mooiste (en foutste) vinylplaten. Als antigif voor dennengeur, kerststronk en sneeuwspray.

Voor je lief

Al Green, Let's Stay Together
Kyle Dixon & Michael Stein, Stranger Things

Faisal Chatar: "Daar moet ik niet lang over nadenken. Al Green is sexy as hell, en hij maakt het soort muziek dat ik thuis ook het vaakst opleg. Als ik een meisje zie zitten, en ze kan op deze plaat grooven, dan denk ik dat we mentaal en fysiek ook wel zullen kunnen grooven. (lacht) Let's Stay Together was het eerste album dat ik van Al Green hoorde, dankzij mijn pa. Het was liefde op het eerste gehoor - een ervaring die ik graag ook aan mijn lief zou willen meegeven."

Al Green, Let's Stay Together Beeld rv
Al Green, Let's Stay TogetherBeeld rv

Kurt Overbergh: "Ik zou de soundtrack van Stranger Things cadeau doen, omdat we de reeks ook samen hebben uitgekeken. Meestal koop ik rammelende vrouwenrock voor haar, of een plaat van Gainsbourg, maar Stranger Things was een van de beste series van de afgelopen jaren. Met Winona Ryder in een glansrol, en hoe kun je niét verliefd worden op Eleven - als je even geen rekening houdt met hoe fout dat klinkt omwille van het leeftijdsverschil. (lacht) Ik had onlangs een artist talk met Geoff Barrow van Portishead, en die brengt de soundtrack uit op zijn eigen label, want blijkbaar zijn soundtracks op vinyl een nieuwe geldkoe. Kyle Dixon & Michael Stein, het duo achter de muziek (de twee maken ook deel uit van S U R V I V E, red.), treden live op en zouden in 2017 Europa aandoen. Maar voor het zover is, is dit al een mooie, donkere wintersoundtrack."

De soundtrack van 'Stranger Things'. Beeld rv
De soundtrack van 'Stranger Things'.Beeld rv

Voor iemand die je stiekem niet graag hebt

Cocaine Piss, The Dancer
The Shaggs, Philosophy of the World

Faisal: "The Dancer van Cocaine Piss! Voor de duidelijkheid, ik vind dat absoluut geen slechte plaat. Live vind ik hen zelfs ontzettend goed en hun label Hypertension Records wordt gerund door een vriend van mij. Maar ik wéét dat ik mensen met die plaat kan irriteren. Alleen al met de naam van de band. En dan heb je de zangeres nog niet horen krijsen!" (lacht)

'The Dancer' van Cocaine Piss. Beeld rv
'The Dancer' van Cocaine Piss.Beeld rv

Overbergh: "Dit jaar wordt 40 jaar punk gevierd, en ik merk dat het genre weer meer dan ooit leeft. Wat ik zo leuk vind aan Cocaine Piss, is dat ze met een legende als Steve Albini zijn gaan opnemen, maar geen enkele pretentie tonen. Ik vroeg Aurélie, de zangeres, onlangs waarom hun optredens altijd zo vroeg afgebroken worden. Ze zei dat ze na twintig minuten haar eigen stem kotsbeu was. (lacht) Dat vind ik wel cool."

"The Shaggs was een Amerikaanse meidengroep die in 1968 werd opgericht. Een van hun releases werd door Kurt Cobain omschreven als een van zijn vijf favoriete platen ooit, en Frank Zappa vond hen zelfs beter dan The Beatles. Zover zou ik het nu zelf wel niet drijven. (lacht) De groep werd opgericht door ene Austin Wiggin, die zijn dochters zowat opsloot in de kelder om er sterren van te maken. Hij verplichtte ze om te repeteren, maar veel heeft dat precies nooit opgeleverd. (lacht) De zusjes hebben totaal geen ritmegevoel, spelen los door elkaar en hun melodieën klinken ook vlakaf stroef. En toch triggeren ze iets: The Shaggs klinken verwerpelijk, maar net daardoor ook zo aantrekkelijk. In mijn hoofd zou het de backing band van een van Mauro's krankzinnige zijprojecten kunnen zijn."

The Shaggs, Philosophy of the World. Beeld rv
The Shaggs, Philosophy of the World.Beeld rv

Vinyl van het jaar

Kaytranada, 99,9 %
Nick Cave & The Bad Seeds, Skeleton Tree

Faisal: "Dé producer van het jaar is in elk geval Kaytranada. Ik volg hem al lang - van voor hij een paar duizend volgers had op SoundCloud. Het verbaast me trouwens dat hij nog altijd niet meer volgers heeft, laat staan dat hij genoeg airplay krijgt. Maar misschien is dat ook wel een deel van zijn charme: hij lijkt nét niet door te breken. Het album 99,9% is nochtans een ideale mix van clubmuziek, tragere boom bap en het beste van Stones Throw Records. De hoes is bovendien verschrikkelijk knap - ook altijd een pluspunt bij vinyl."

'99%' van Keytranada. Beeld rv
'99%' van Keytranada.Beeld rv

Overbergh: "Het laatste album van Nick Cave & The Bad Seeds klinkt als een veilige keuze, maar wat een plaat! En wat een lelijke MS-DOS-hoes! (lacht) Ik herinner me nog precies waar ik was toen ik de eerste single 'Jesus Alone' hoorde. Ik zat met vrienden in de wagen, op weg naar het festival Deep in the Woods. We waren in een uitbundige stemming tot Ayco Duyster die song aankondigde. Ineens werd het volkomen stil in de auto. Die song zette meteen ook de sfeer voor One More Time with Feeling, die verwoestende documentaire over het maken van de plaat.

'Skeleton Tree'. Beeld rv
'Skeleton Tree'.Beeld rv

"De reden waarom ik zo lang twijfelde om deze vinyl uit te roepen tot plaat van het jaar, is omdat ik er verschrikkelijk spaarzaam mee ben geweest. Toen ik de plaat kocht, heb ik hem diezelfde nacht zeker vier of vijf keer opgelegd. Maar daarna kon ik ze niet meer opleggen. Skeleton Tree moest even blijven sudderen, verwerkt raken. Ik denk dat ik er nu pas, na een paar maanden, weer klaar voor ben."

Voor je ouders

Anderson .Paak, Malibu
Follow Me to the Popcorn, The Untold History of the Belgium Popcorn Scene

Faisal: "Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn ouders Anderson .Paak niet zullen kennen. Mijn moeder houdt meer van Arabische folk, en toch is ze net zo goed te vinden voor de collectie van mijn pa, een grote soul-en-funkman. Vandaar Anderson .Paak. Hij is zowat de moderne vertegenwoordiging van dat hele tijdperk. Niemand doet dat trouwens beter dan hij op dit ogenblik. Malibu klinkt funky as hell, en de productie is steengoed."

'Malibu' van Anderson .Paak Beeld rv
'Malibu' van Anderson .PaakBeeld rv

Overbergh: "Live is die kerel ook waanzinnig. Ik zag hem het voorbije jaar een paar keer, en ik zag zijn show werkelijk groéien voor mijn ogen."

"Mijn ouders zijn van de jaren 30, ik werd geboren in de jaren 70. Ik kan dus alleen maar vermoeden dat ze rond het hoogtepunt van de Popcorn-scene met elkaar uit gingen. Mijn ouders hadden geen wezenlijke platencollectie: je vond er hooguit twee platen van Dylan en iets van George Moustaki. Het is dus best wel eigenaardig dat ik in de muziek ben gestapt, want het waren zeker geen melomanen. Niettemin moet deze plaat wel een fijne time warp voor hen zijn. (leest de liner notes op de hoes voor) 'If you don't like girls... if you don't drink... stay away. But if you do... join us.' Zálig!"

'The Untold History of the Belgium Popcorn Scene'. Beeld rv
'The Untold History of the Belgium Popcorn Scene'.Beeld rv

De plaat die ze aan elkaar zouden geven

Betty Davis, The Columbia Years 1968-1969
Madnice Marauders, Illmatic Samples Mix

Overbergh: "Faisal en ik kennen elkaar niet goed, maar ik hoor heel veel funk in zijn programma op Studio Brussel, en hij vertelde me net ook dat D'Angelo in Vorst Nationaal een van de beste concerten ooit voor hem was. The Columbia Years 1968 - 1969 lijkt me daarom op zijn lijf geschreven - the raw shit! Betty Davis was een van de vele vrouwen van Miles Davis, en deze plaat werd mee door hem geproducet. Het resultaat? Een ongelooflijk rauwe, grove deep funk. Ik denk dat je dat wel graaf zult vinden."

Betty Davis, 'The Columbia Years'. Beeld rv
Betty Davis, 'The Columbia Years'.Beeld rv

Faisal: (met grote ogen) "Je legt de lat voor mij nu wel héél hoog!"

"Hier dan! Deze verzameling samples van het legendarische album Illmatic van Nas verenigt volgens mij perfect Kurts liefde voor hiphop en jazz."

'Illmatic Samples Mix' van Madnice Marauders. Beeld rv
'Illmatic Samples Mix' van Madnice Marauders.Beeld rv

Voor alle Kanye-haters

Kanye West, The Life of Pablo

Overbergh: "Zeg Faisal, om elkaar écht te leren kennen, zou ik heel graag willen weten wat je van The Life of Pablo van Kanye West vindt."

Faisal: "The Life of Pablo? (schutterig) Eigenlijk vind ik die wel goed."

Overbergh: "Méér nog: WAT. EEN. STRAFFE. PLAAT. Fuck, ik ben echt blij dat je dat ook vindt! Maar ik merk dat iedereen zich bijna schaamt om dat toe te geven. Net alsof het om een outing gaat." (lacht)

"Ik begrijp die reactie wel, hoor. Ik heb het gevoel dat ik soms moet véchten om die plaat aan iemand verkocht te krijgen. De plaat die ik vasthoud, is weliswaar een nepproductie en bovendien een slechte persing, omdat ze nooit officieel op vinyl is uitgebracht. Maar toch vind ik het nog een onvervalst pareltje. Alleen al de hoes - die overigens door een Gentenaar is gemaakt. Ik krijg het ook letterlijk koud wanneer ik die eerste track hoor. Voortdurend betrap ik mezelf erop dat ik die plaat wil aanprijzen."

'The Life of Pablo'. Beeld rv
'The Life of Pablo'.Beeld rv

"Onlangs nog in een platenwinkel, waar een Hollands koppel over Kanye begon te discussiëren. Zij leek hem te kunnen appreciëren, maar de man vond hem een ongelooflijke lul. Ik gooide dan maar wat olie op het vuur door aan zijn vrouw voor te stellen dat wij dan maar samen zouden knuffelen." (lacht)

"Weet je wat het probleem is dat velen hebben met The Life of Pablo? Behalve Kanye zélf, is het struikelblok dat hij te véél ideeën door elkaar zou husselen, waardoor de plaat niet afgewerkt lijkt."

Faisal: "Maar dat vind ik net zo geweldig! Hij gooide het concept 'plaat' helemaal overhoop door voortdurend correcties aan te brengen. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik het gevoel kreeg dat een plaat organisch kan groeien ná de release. Elke artiest moet hem daar toch om benijden? Iedereen die muziek maakt en uitbrengt, kent het gevoel immers: twee maanden na een release denk je plots hoe het anders en béter had gekund."

Overbergh: "Mocht Radiohead met zo'n idee komen aandraven, dan zou iedereen dat briljant vinden."

"Weet je wat, Faisal? Laten we deze plaat samen schenken aan alle haters, omdat ze de geschiedenis missen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234