Vrijdag 12/08/2022

DOOD PAARD SPEELT drie hernemingen en een nieuw stuk naar de Engelse bard

'Shakespeares personages nemen vaak impulsieve beslissingen die totaal in tegenspraak zijn met wat ze net daarvoor zeiden, maar zo functioneren mensen ook echt'

'Shakespeare is telkens weer een trip'

Wie hield van de chaos en het toneelbloed in Titus of van Benjamin Verdonck als consul in Coriolanus kan dat herbeleven. Het Amsterdamse collectief Dood Paard herneemt zijn drie Romeinse Shakespeare-stukken uit 1997-2001 in Stock. Het drieluik, waaronder ook J.C., wordt vergezeld van de nieuwe voorstelling Zomernachtliefde, een tweede coproductie met TG Monk.

De keuze voor Shakespeares komedie Midsummernight's Dream is verrassend. Terwijl de drie 'Romeinse tragedies' zich verdiepten in thema's als macht, geweld en de werking van de democratie, gaat het nu plots over de liefde. "We hadden er behoefte aan om Shakespeare eens door een heel andere bril te bekijken. Zo hebben we heel wat stukken herlezen, maar deze komedie sprak ons het meeste aan. De liefde die erin ontleed wordt, bouwt op net dezelfde egoïstische drijfveren als het machtsspel in zijn politieke stukken. Maar als tekst is dit veel meer een draak. Shakespeare steekt er opzettelijk allerlei vreemde wendingen in, plus een taal die bijna over the top gaat. En dan zijn het ook nog eens vier stukken ineen. Door die rammelende complexiteit voelden we ons erg uitgedaagd", verklaart Gillis Biesheuvel van Dood Paard.

Nochtans liep een en ander bij de Nederlandse première van Zomernachtliefde in juni nog erg stroef. Er sprak geen spelplezier uit en de vele acteurswissels per personage misten hun effect. Het was dan ook niet enkel ironie toen gastacteur Matthias De Koning (Discordia) op het eind grapte dat "ze eraan bleven prutsen". Volgens Biesheuvel is dat ondertussen gebeurd. "Zo'n zomervakantie heeft altijd een erg heilzame werking. Iedereen komt uitgerust aan de start en het spel onder elkaar blijkt nu veel beter afgestemd. Alles is veel helderder geworden." Was het de samenwerking met Monk en De Koning die de repetities bemoeilijkte? "Nee, die confrontatie was net een heel inspirerend gevecht. We gaan buiten de zaal vrijwel dagelijks met elkaar om, maar na Ilias zijn we toch weer bij iets uitgekomen wat we vooraf niet hadden kunnen vermoeden."

Ook in de repetities voor Stock duiken nog verrassingen op, aldus Biesheuvel. "Nu je die drie stukken naast elkaar weer inoefent, ontdek je plots nieuwe verbanden. Zo besluiten mijn personages de wrede afrekeningen in elke voorstelling altijd met de mededeling dat 'we nu weer met frisse moed verder kunnen'. Vrij confronterend is dat voor jezelf. Maar er zit ook een mooie ontwikkelingslijn door de voorstellingen. In Titus heb je nog heel veel actie, terwijl het praatstuk J.C. veel cerebraler is, met prachtige politieke speeches. Die beschouwelijke kant willen we nu meer nadruk geven tegenover de vrolijke noten. En zo krijgt elke voorstelling wel ergens een draai. Dat is ook net het idee achter onze Stock. Voor onszelf is het leuk om elke avond iets anders te spelen en het publiek kan eens alles naast elkaar zien. Het is een bewuste keuze voor repertoire."

Wat blijft er dan zo goed aan Shake- speare dat je hem kunt blijven opvoeren? "Het is vooral zijn wonderbaarlijke schrijfwijze die hem zo actueel houdt. Zijn stukken doen heel veel werk voor de acteur, ze spelen bijna zichzelf. Bovendien houden we bij Dood Paard erg van de onvoorspelbaarheid van zijn personages. Zij nemen vaak impulsieve beslissingen die totaal in tegenspraak zijn met wat ze net daarvoor zeiden, maar zo functioneren mensen ook echt. Zijn stukken zijn machines die op gang komen en waarvan de rollen na verloop van tijd de knoppen niet meer weten staan. Het is telkens weer een trip", vat Biesheuvel samen.

Wouter Hillaert

Waar en wanneer Shakespeare Stock en Zomernachtliefde, tot 20 oktober, Vooruit, Gent, 09/267.28.28; 2 tot 5 november, Monty, Antwerpen, 03/238.91.81; 7 tot 17 november, Kaaitheater, Brussel, 02/201.59.59, www.doodpaard.nl

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234