Dinsdag 04/10/2022

Dr. Dre kan in stijl op pensioen

Voor wie nieuwe 'beats by Dr. Dre' wil horen zonder een van zijn hoofdtelefoons te kopen: vandaag is de dag! Al is Dre's derde soloplaat Compton alleen te koop op iTunes en te beluisteren op streamingdienst Apple Music, waarmee hij een lucratief partnerschap onderhoudt.

"Goddamn it, I'm too old", verzucht de vijftigjarige Dr. Dre op Compton. Waarna hij zich weer snel herpakt in de derde persoon: "But André still young enough to say 'fuck y'all'." De rapper, geboren als André Young, richt diezelfde opgestoken middelvinger het liefst naar de politie op Compton. Zo verwijst hij op zijn derde soloplaat naar de kwarteeuw oude haathymne 'Fuck tha Police' van zijn vroegere collectief N.W.A. (Niggaz With Attitude), en worden allusies gemaakt op de recente overlijdens van Michael Brown en Eric Garner, die de Amerikaanse ordediensten in nauwe schoentjes bracht.

Zelf noemt de Dokter deze nieuwe plaat zijn grande finale, waarmee hij suggereert dat het zijn laatste werkstuk wordt. Going out with a bang, heet dat dan. Want daarin slaagt Compton wel degelijk: het is een hoogst ambitieuze plaat, waarop Dre aansluiting vindt bij de nieuwe generatie, met beats die smeriger klinken dan de straatstenen.

Op Compton laat hij zich inspireren door Straight Outta Compton, een film over zijn legendarische rapcrew N.W.A., die midden augustus verschijnt. Dre blikt vooruit op de muzikale toekomst van hiphop, al omarmt hij ook zijn vermeende status van rapdinosaurus, door flashbacks naar de old days in zijn rhymes te smokkelen. Ook op de gastenlijst wordt de brug tussen jong en oud geslagen. Zo hoor je veteranen als Eminem, Snoop Dogg en Ice Cube naast jonkies als Jon Connor en King Mez. Een glansrol is weggelegd voor de huidige hiphopmaestro Kendrick Lamar.

Aan de arm van die laatste belandt Dre in een trip down memory lane, joyridend in een gestolen jeep, met de echo van fluitende kogels in hun oren. In 'Deep Water' hoor je de jonge revelatie Justus dan weer naar adem happen en kennelijk verdrinken. Die passage verwijst ongetwijfeld naar de dood van Eric Garner, wiens woorden "I can't breathe" uitgroeiden tot een nationale slogan tegen politiegeweld, nadat hij door de NYPD in een houdgreep tegen de grond werd gehouden... Tot de dood erop volgde.

Minder intelligent dan Lamar

Net als Lamar laat Dr. Dre ook de zwarte gemeenschap in eigen boezem tasten. In 'Darkside / Gone' klinkt geen begrip voor al wie racisme als excuus opvoert voor zijn eigen situatie. Alleen doet Dre dat op een minder genuanceerde of intelligente manier dan zijn jonge protegé. "Anybody complaining about their circumstances lost me", snuift Dre. Een opmerking die weinig hout snijdt, als je hem elders in 'Animals' hoort toegeven dat hij een "product van het systeem" is, "raised on government aid". Nu ja, contradictie en controverse zijn Dre nooit vreemd geweest.

Op Compton trekken vrouwen bijvoorbeeld alweer aan het kortste eind. In één song wordt een dame zonder aanwijsbare reden om zeep geholpen en begraven. En ook gast-mc Eminem maakt zich schuldig aan misogynie in 'Medicine Man': "Zelfs de wijven die ik verkracht, komen klaar", snoeft Em. Het vormt de enige smet op een puike plaat.

Ook Dre zelf schept weleens graag op over zichzelf. Zo geeft hij in 'Talk about It' aan dat hij lang niet in het geld zwom, tot een recent partnerschap met Apple hem zo'n 3 miljard rijker maakte. In dat opzicht verbaast het ook niet dat alle royalties van Compton overgemaakt zullen worden aan een kunstencentrum in de gelijknamige stad. Slim bedacht van de Dokter: met die barmhartige daad veegt hij in één klap van tafel dat financiële motieven zouden meespelen in deze veelbesproken comeback. En daarmee kan Compton enkel op artistieke merites beoordeeld worden.

Conclusie? Dr. Dre kan nog wel even mee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234