Zondag 14/08/2022

Dragone en Duferco

Het goede nieuws komt dus in deze trieste tijden, waarin nieuws herleid wordt tot gekibbel, uit het zuiden

Bij het binnenrijden van La Louvière wijzen twee borden, de ene naar links, richting Dragone, de andere naar rechts, richting Duferco. Dragone huist in het (gerenoveerde) gewezen gewestelijk kantoor van belastingen, dat daardoor wel een hele mooie nieuwe bestemming heeft gekregen. Het is nu wel voldoende bekend dat dit kind van de streek, na een succesvolle carrière bij de Cirque du Soleil in Canada, in La Louvière de belangrijkste kmo van de hele streek heeft opgezet in de door geen enkel plan voorziene sector van de culturele productie. Duferco is de staalbaas, en die huist op een terrein dat groter is dan de rest van de stad, niet de hele fusiegemeente, La Louvière. Daarmee is aangeduid hoe belangrijk dit bedrijf voor La Louvière wel is. Duferco is het oude bedrijf van de familie Boël, ook om andere redenen welbekend, en werd een tijdlang overgenomen door de Nederlandse Hoogovens - maar die moeten zich in La Louvière niet meer laten zien, want om het even welke loup of louve zal u met verontwaardiging vertellen dat het de Hollanders enkel om te doen was de vendre l'appareil - en dat is het ergste wat men een staalbedrijf kan aandoen. Dat gebeurde allemaal in de sombere jaren negentig van de vorige eeuw, toen men in La Louvière vaststelde dat de streek in dertig jaar tijd meer dan zestigduizend arbeidsplaatsen had verloren. Dragone zorgde voor een eerste lichtpunt, maar naar zo'n doorsnee werkloze staalarbeider is er in de sector van de culturele productie weinig vraag.

En toen kwam de Italiaans-Zwitserse groep Duferco vanuit het niets op de proppen. Bij Boël-Hoogovens werkte nog hooguit negenhonderd man, door Duferco uit een concordaat geplukt, en er werd minder dan 1 miljoen ton staal geproduceerd. Vandaag werken opnieuw meer dan zestienhonderd mannen en vrouwen bij Duferco, een volume van 3 miljoen ton zal dit jaar nog worden bereikt, en meer groei is mogelijk, gezien de wereldwijde toename van de vraag naar staal. Boël-Hoogovens moet groen uitslaan van jaloezie. Maar meer staal betekent ook meer transport, en dat geschiedt nog altijd bij voorrang te land. Niet meer de productie van staal maar het vervoer ervan heeft bij Duferco-La Louvière een grens bereikt.

En dus gooit staalbaas Duferco zich in de logistiek, en hoe.

Einde vorige week ondertekenden een hele reeks partners, onder wie oude bekende Willy Taminiaux, gewezen PS-burgemeester van La Louvière maar nog altijd voorzitter van PACO (Port Autonome du Centre et l'Ouest), en Dufercotopman Antonio Gozzi samen met het Waalse gewest en de NMBS een akkoord waarbij Duferco de uitbouw van het multimediale platform voor transport in de regio La Louvière - langs de baan, per spoor, te water - op zich neemt: niet alleen voor eigen gebruik, al is het bedrijf zelf zijn eerste klant, maar ook voor de andere gebruikers die zich stilaan in deze regio beginnen te vestigen: er is een Chinese textielreus op komst. Duferco investeert zelf "tussen 7,5 à 11,5 miljoen euro", het Waalse gewest 7,5 miljoen euro. Daarnaast wordt in een containerterminal voor 15.000 containers per jaar voorzien. Verwacht wordt dat voorrang zal worden gegeven aan het transport te water en per spoor, aangezien de capaciteit van het vervoer over de weg niet toereikend is voor nog meer vrachtwagens, wat voor enkele lokale collega's van de pers al een voldoende aanleiding was om te gaan memmen over vuile vrachtwagens en volle straten. Van de scheepslift bij Strépy-Thieu, op het Canal du Centre, zal nu ook ten volle gebruik worden gemaakt: u weet wel, die lift waar Bart De Wever zich - toen al - onsterfelijk belachelijk is gaan maken met zijn schertsbetoging.

Gozzi zei bij de ondertekening van het akkoord ook dat hieruit het vertrouwen van Duferco in Wallonië mocht worden gezien, dat het bedrijf in La Louvière altijd goed werd ontvangen en dat Duferco er verankerd bleef. En er is nooit eerder een dergelijke zucht van opluchting door dit zo zwaar getroffen gebied gegaan.

Het goede nieuws komt dus in deze trieste tijden, waarin nieuws herleid wordt tot gekibbel, uit het zuiden. Dat de Waalse economie aan een heropleving begonnen is kan niet meer worden betwijfeld. Minister-president Rudy Demotte (PS) plukt hier de eerste vruchten van het beleid van zijn voorgangers, beginnende bij Guy Spitaels. Het (vele) Europese geld en de inspanningen van de Waalse regering beginnen te renderen. Privé-investeerders als Duferco beschouwen de streek rond La Louvière opnieuw als een ideaal industriegebied, en zijn van plan om daar te blijven. Dit betekent ook dat de zware Waalse industrie niet helemaal dood is en dat de heropleving van Wallonië in vele domeinen en over het gehele grondgebied gespreid merkbaar wordt. De KBC-studie, waarin voor volgend jaar een (minieme) grotere groei voor het Waalse dan voor het Vlaamse gewest wordt voorspeld, deed velen opkijken. Hetzelfde geldt voor de groeicijfers in de bouwsector in Wallonië.

Wij mogen dus een aantal clichés opbergen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234