Dinsdag 09/08/2022

vacature.com

"Drie maanden na een burn-out zou je batterij terug opgeladen moeten zijn"

Een burn-out is niet iets wat zomaar verdwijnt, het gaat niet over door thuis in je zetel te gaan zitten Beeld ANP XTRA
Een burn-out is niet iets wat zomaar verdwijnt, het gaat niet over door thuis in je zetel te gaan zittenBeeld ANP XTRA

Oké, ik heb een burn-out: wat nu? Bestaat er ergens een handleiding die me kan vertellen hoe ik zo snel mogelijk weer op het juiste spoor geraak? Of is elke burn-out anders en moet ik absoluut mijn tijd nemen om mijn energietank opnieuw op peil te krijgen?

Piet Verbeest

Lode Godderis is professor arbeidsgeneeskunde bij het Centrum voor Omgeving en Gezondheid van de KU Leuven en directeur onderzoek bij IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Hij leidde al tal van studies naar de relatie tussen enerzijds ons beroep en anderzijds onze gezondheid en de mogelijkheid tot re-integratie na een langdurige uitval. "Eerst en vooral is het belangrijk om na te gaan of iemand wel degelijk een burn-out heeft", vertelt hij. "Het is niet makkelijk om die diagnose te stellen. Er is vaak verwarring met bijvoorbeeld depressie. Over het algemeen spreken we van burn-out als iemand extreem vermoeid en emotioneel uitgeput is, niet langer toegewijd is of het gevoel heeft zijn job niet meer naar behoren te kunnen uitvoeren. Eén feit is zeker: het is niet iets wat zomaar verdwijnt, het gaat niet over door thuis in je zetel te gaan zitten. Genezen moet je actief doen en onder medische begeleiding."

Demotiverende deadlines

De persoon met burn-outverschijnselen stapt dus naar de huisarts en krijgt een ziekteattest om een tijdje thuis te mogen blijven. "Als de tank helemaal leeg is, moet je echt een zekere periode stoppen met werken", vervolgt Lode Godderis. "Alleen leert de ervaring dat de huisarts meestal eerst een week ziekteverlof voorschrijft en die periode dan systematisch verlengt. Dat is voor mij niet de juiste aanpak. Het werkt demotiverend voor de patiënt om telkens weer te moeten vaststellen dat hij ook de volgende deadline niet haalt. Het is ook vervelend voor de werkgever: het creëert onduidelijkheid en zorgt ervoor dat hij zich niet goed kan organiseren. Daarom adviseer ik om meteen 4 à 6 weken voor te schrijven. Dat is voor iedereen een duidelijk signaal dat de toestand ernstig is en dat de nodige stappen moeten worden gezet om daar iets aan te doen. Mensen die vatbaar zijn voor een burn-out zijn doorgaans perfectionistisch ingesteld. Ze zijn snel gefrustreerd als ze voelen dat het niet loopt zoals ze zouden willen. Daardoor zakken ze alleen maar nog dieper in het moeras. Neen, ze moeten van meet af aan goed beseffen dat ze hun tijd moeten nemen om echt aan hun gezondheidsprobleem te werken. Dat leren aanvaarden is een noodzakelijke eerste stap."

In het Centrum voor Omgeving en Gezondheid van de KU Leuven wordt momenteel een nieuw zorgtraject ontwikkeld. Dat moet er o.a. voor zorgen dat de batterijen van burn-outpatiënten sneller terug opgeladen worden. Je leest er alles over in het volledige artikel op vacature.com.

Lees ook:

Zo ga je na een burn-out op een goede manier terug aan het werk

Waarom we vooral zelf moeten zorgen dat onze job niet te zwaar wordt

Deze jobs doe je vlotjes tot aan je pensioen

Bron: vacature.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234