Woensdag 06/07/2022

'Drink hem waar ook,

Massaal verkochte wijn is daarom geen slechte wijn

Velen halen minachtend hun neus op voor wijn die geen Sainte-Finesse of Saint-Complexité is, maar een op industriële schaal vervaardigde, massaal verkochte en hoogst betaalbare merkwijn. Zijn zulke instapwijnen écht vitriool in ons glas? We duiken in een reeks flessen die vlotjes in onze Belgische winkels te krijgen zijn. Met één vraag: biedt deze industriële wijn voldoende waar voor zijn geld?

hoe ook, met wie ook'

Eerst strijken we neer in Washington, een wijnstaat in opmars die voorlopig nog in de schaduw staat van Californië, maar toch al zo'n 7% van alle Amerikaanse wijn produceert. De Red Diamondreeks is het democratische gamma van Ste. Michelle Wine Estates, een van de pionierhuizen in Columbia Valley die reeds sedert 1934 trendsetter is in deze regio. Het concept van Red Diamond blijkt, ook qua uitmonstering, duidelijk afgestemd op een young and urban publiek, met de toepasselijke slogan "Rattle your style". Aanvankelijk waren de pure monocépages (eendruifcuvées) exclusief voor de Amerikaanse horeca, maar na het monstersucces - 25.000 kisten in het lanceerjaar - besloot men ook de particuliere consumenten én de export te bespelen. De filosofie volgens wijnmaker Marcus Notaro is rechttoe-rechtaan: "We want you to relax. Onze wijn is niet gemaakt om indruk te maken of om een mythe, laat staan een snobcultuur te creëren. Wacht niet op een speciale gelegenheid. Drink hem waar ook, hoe ook, met wie ook. Er is geen reden nodig."

Sinds kort wordt het kwartet ook in België ingevoerd (Westel Wines, Westerlo, 014/54.97.91), voor een eenheidsprijs van 9,95 euro. Het blijkt een gepolijste, supersoepele serie zonder een spoortje agressiviteit. Zoals de goudgele, boterige en naar gele perzik en coxappel geurende en smakende chardonnay 2002, die vooral in de mond charmeert door zijn vanille, geel fruit en eikfumé. In rood komt de merlot 2001 - in de VS verkozen tot meest populaire restaurantmerlot 2004 in Wine & Spirits Annual Restaurant Poll - ons wat gladjes over: waterachtige kleur, chocoladeparfum, struikerig, maar wel met sappig rond rood pitfruit, heel aangenaam en mokka-achtig. Leuk, maar 100% à point en voor beginners. De jongere cabernet sauvignon 2002 draagt meer kleur en geur, met impressies van fumé, tabak en rood fruit, smaakt vrij vlezig, met weliswaar jonge kersen en krieken, maar jammy en noterig. Onze favoriet is echter de syrah 2002, met zijn rokerige baconparfum, boordevol zwarte bessen en frambozen, heel herkenbare syrahstijl, lekker vet, sappig en rijp. Hoe dan ook: schenk deze drie Red Diamonds zeker koel (max. 14°) om het fruitplezier te maximaliseren.

Een fenomenaal succesverhaal vormt Yellow Tail, een merkproduct van de Australische megagroep Casella Wines. De statistieken klinken oorverdovend: moederhuis Casella is in Australië de 4de grootste wijnexportfirma, de 6de grootste druivenopkoper en maakte in 2004 zo'n 60% extra nettowinst (t.o.v. 2003). De firma groeit zelfs met zo'n hoog tempo dat onlangs de producenten van stainless steel niet konden volgen met het leveren van nieuwe tanks. Kassa kassa, want buiten hun topgamma is het vooral de kaskraker Yellow Tail die ondertussen de Australische merkwijn numero uno in de VS is geworden plus de titel draagt van de meest succesvolle lancering ooit in de Amerikaanse wijngeschiedenis. Op dit moment is Yellow Tail zelfs de meest geïmporteerde restaurantwijn in de VS.

De Belgische markt lijkt nu te volgen, dankzij importeur Wine World (Antwerpen, 03/232.64.58, Kontich, 03/458.34.39 en Gent/ Evergem, 09/357.28.38), die zowel een witte als rode versie commercialiseert van deze blendwijn uit Mildura en Riverina, de twee wijnschuren van Australië. De Yellow Tail chardonnay 2004 (6,38 euro) is ons wat té overrijp. Goudgeel, superstralend, zelfs honingtoets en mispel, met wel een leukere eik- en gekonfijtecitrussmaak. Lekker, maar voorspelbaar. De syrah 2004 (7 euro) is stukken attractiever, want goed getypeerd qua variëteit: een jeugdig bessenfestival, lichtjes gerookt en toasty, met een peperige maar vooral fruitsoepele smaak, naast impressies van zoete toffee en zwarte bes. Mooie, vinnige frisheid.

Opnieuw: liever koel (14°) serveren.

Voorlopig bekender in de Belgische grootdistributie is het Jacob's Creekgamma van de Orlando Wyndham Group. Een internationale bestseller tevens, want om u een idee te geven: dagelijks worden op deze aardbol in 60 afzetmarkten van circa 1 miljoen glazen Jacob's Creek genipt. Zowat 80% van de miljoenenflessenproductie wordt nu uitgevoerd, wat het merk tot Australia's top drop maakt.

Verantwoordelijke chef-wijnmaker Phill Laffer verwoordde het geheim van de smid in een gesprek met ons ooit als volgt: "We geven de consument net dat tikkeltje meer waarde dan hij eigenlijk verwacht in deze prijsvork, naast een consistente kwaliteit door de oogstjaren heen. Al onze wijnen zijn bovendien fruitgedreven en easy-drinking, en hoeven echt geen jaren te kelderen vooraleer je ervan kan genieten.' Daarmee formuleert hij eigenlijk de hocus popus van elke 'commerciële' merkwijn: consistentie én niet moeilijk doen door de jaargangen heen. Tegelijk luistert een merk als Jacobs Creek - waarvan tussen haakjes in ons land jaarlijks het equivalent van zo'n 670.000 flessen wordt verkocht - ook goed naar deze eindconsument. Zo is de stijl van vooral de witte Jacob's Creek duidelijk minder oaky geworden en wordt er meer op frisheid gespeculeerd. De Sémillonchardonnay 2005 bv. (GB/Carrefour, Makro, 5,39 euro) staat in het teken van stuivende limoen, Kaapse appel en groene kruisbes, is heerlijk beendroog maar sappig. De chardonnay 2005 (GB/Carrefour en Champion, 5,43 euro) blijkt een wijn met kruidige en rijpe impressies van meloen, kruisbes, gekonfijte citroen en groene appel, sappig en weg van alle nieuwerwetse plompheid of een overdreven eikvuist. Van de rode Jacob's onthouden we vooral de in zijn genre uitmuntende tandem syrah/ cabernet 2003 (GB/Carrefour, Mestdagh, Champion en Makro, 6,09 euro): een verstandige, prijseerlijke blend waarin de rijpe syrah de plak zwaait, met impressies van eucalyptus, zoete ceder, groene peper en vooral een superrijp, vlezig zwart fruit.

Geen van deze flessen zijn praat- of filosofeerflessen, maar bieden wel enorm betaalbaar amusement in het glas, zonder poeha. Meer moet dat soms niet zijn. n

Om te onthouden

Commerciële, op industriële schaal geproduceerde wijn heeft als bonus zijn betaalbaarheid, de grote beschikbaarheid en een hoge betrouwbaarheid qua smaak en herkenbaarheid. Aan de maluszijde: weinig binding met de terroir, een relatieve voorspelbaarheid qua smaak en zelden bewaarpotentieel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234