Donderdag 06/10/2022

Blik op BelgiëGent

Droogte of niet, in Gent zit varen in de lift

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Ondanks de droogte zit varen in de lift in Gent. De vraag naar boten is zo gestegen, dat het aanbod achterblijft. ‘Sommige mensen moeten vier jaar wachten op een boot.’

Samira Atillah

“Hou je spullen goed bij je, zodat niets in het water valt.” Jef, een booteigenaar uit het Gentse, wacht me op aan de Gordunakaai. Een tweedehands boot van een kleine tien meter lang, verwelkomt me al ronkend. “De motor doet het nog”, lacht Jef. Hij, een zeventiger, en zijn vrouw, kochten de boot een aantal jaren geleden met een stel vrienden. “Het was een jongensdroom”, zegt Jef, terwijl hij het roer in handen neemt. “De boot kostte ons 7.500 euro, en het onderhoud delen we met de groep.” Enkele keren per maand trekken ze er met zijn allen op uit en glijden ze over de Leie en Schelde. “Het is ontspannend. En je zal zien: de natuur is hier prachtig.”

Terwijl Jef met argusogen het aankomende waterverkeer in de gaten houdt, vertelt hij honderduit over het leven op het water. Elke kapitein die we tegenkomen, wuift naar hem. “Als je problemen hebt, is hier iedereen er voor elkaar.”

Het mooie weer zorgt voor druk verkeer. Jongeren zwaaien vanuit plezierboten van Minerva Boat Company. Een medewerker van Minerva: “Boten huren is echt in. Zo’n 60 procent van onze huurders zijn jongeren. Ze zoeken vooral verkoeling en het is een keer iets anders.” Voor 65 euro vaar je twee uur met een ‘cabrioboot’ voor vier. Een sloep voor twaalf personen kost 160 euro.

Het succes van de plezierbootjes is te danken aan corona, weet Jef. “De pandemie bracht veel restricties, maar bootje varen kon wél nog. Jongeren zijn dat sindsdien blijven doen.”

Jaren wachten

Zo zijn de Gentse wateren een schouwspel van motorboten en kajaks, kano’s en sloepen in allerlei formaat. Op de waterwegen hier geldt een snelheidsbeperking van 8 kilometer per uur. Dat is best oké, want op het water gelden dezelfde regels als in het autoverkeer. Er gebeuren soms ongelukjes, zeker als er alcohol in het spel is. Jef, die ondertussen al even aan het stuur zit: “Je hebt ook van die feestboten. De opvarenden zien er niet altijd even nuchter uit.” Zijn woorden zijn nog niet koud, of een groepje jongeren zwaait uitbundig naar ons vanuit een sloep.

David Buysse, hoofdinspecteur federale scheepvaartpolitie in Gent: “Mensen hebben het water gevonden, maar dan vooral met kleinere bootjes.” Net omdat sommige mensen maar sporadisch varen, is niet altijd iedereen mee met de verkeersregels. Buysse: “In het algemeen vallen de inbreuken wel mee. Natuurlijk gebeuren er soms ongelukken, maar dat is ook zo met auto’s.”

De boot van Jef. 'Een jongensdroom', zegt hij zelf.  Beeld RV
De boot van Jef. 'Een jongensdroom', zegt hij zelf.Beeld RV

Prijzen stijgen

Als we intussen richting Sint-Martens-Latem varen, zien we gigantische huizen met dito jachten. Lesley De Craene, penningmeester van bootclub de Gentse Leie Vaarders merkt dat er steeds meer boten gekocht worden. De Craene: “Het aanbod kan de gestegen vraag niet volgen. De prijzen van de boten swingen daardoor de pan uit. 100.000 euro voor relatief kleine exemplaren is geen uitzondering. De grotere boten kosten al vlug 200.000 euro. Kopers moeten tegenwoordig tot vier jaar wachten op een boot, ook al omdat de stocks van bootonderdelen vaak zijn uitgeput.”

De Craene ziet ook dat het aantal grotere huurboten de laatste vijf jaar is vertienvoudigd. Filip Watteeuw (Groen) Gents schepen van Mobiliteit, vindt de trend alleszins “schitterend”. Watteeuw benadrukt dat het water niet enkel dient om te ontspannen, maar ook voor transport. “Het is duidelijk dat mensen de kwaliteit van de omgeving mee onderschrijven, en daar kunnen we nog veel meer mee doen. Daarom gaan we samen met de Vlaamse Waterweg zorgen voor meer aanmeerplaatsen en gaan we oude waterlopen weer opengooien.”

Terwijl Jef en ik terugvaren richting aanmeerplaats, lees ik de krant op het dek. Berichten over de droogte vullen de digitale pagina’s. Een contrast met wat ik op het water zie. Watteeuw: “De waterlopen zullen hier niet onmiddellijk droogvallen. Toch is enige bezorgdheid op zijn plaats.”

Jef wijst naar de oever, wat verderop. “Dat is de eerste keer dat het water daar zo laag staat.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234