Donderdag 18/08/2022

Een bacchanaal van beats en emoties

Op 3 juli sluit het Duitse danceduo Booka Shade af in de Marquee van Rock Werchter. Maar als het aan deze Wunderknapen ligt, zal hun opmars daar niet stoppen. Niet voor niets heet de laatste worp More!: ‘Dat uitroepteken moet benadrukken hoe we in het leven staan: altijd hongerig, nooit voldaan.’

Duits electroduo BOOKA SHADE over hun nieuwe plaat ‘More!’ en hun gedroomde soundtrack van één dag

Met ‘Mandarine girl’, ‘Body Language’ en ‘In White Rooms’ slaagde Booka Shade er de voorbije jaren in om enkele culthits te scoren, die de leidraad vormden doorheen stomende sets op I Love Techno en Pukkelpop.

‘Dat laatste concert is nog steeds een hoogtepunt voor ons’, herinnert Arno Kammermeier zich. Samen met Walter Merziger vormt hij het brein achter de dansmachine Booka Shade.

“Eigenlijk is er maar één ding waar we echt opgewonden over blijven, en dat is over muzikale helden praten”, vertelt hij ons. “Wanneer we het een hele dag over onszelf hebben, voelen we ons wat beschroomd: het is net alsof je gedwongen wordt om jezelf te bewieroken. Meestal denk ik: laten we het liever over iemand anders hebben. Daar ben ik beter in.”

Zij vragen, wij draaien: ons vragenlijstje gaat linea recta de prullenmand in, en we vragen beide heren om een etmaal samen te stellen aan de hand van songs door hun favoriete artiesten.

ONTWAKEN

Kammermeier: “Ik begin de dag het liefst met muziek die door mijn lijf zindert. De gedachte om met fletse new-age-deuntjes op te staan, doet me zowat over mijn nek gaan. Wakker worden doe je beter met gitzwarte koffie dan met een glas brak water, niet? Bovendien heb ik de postpunk van Bloc Party altijd heel erg geslaagd gevonden. Gelaagder ook dan de muziek van andere Gang of Four-epigonen: hun songs zijn agressief, maar soms ook sensueel of zelfs seksueel geladen. En ze blijven hun geluid ook systematisch uitdiepen: iets waar ook wij enorm gevoelig voor zijn. Een bacchanaal van emotie, beats en avontuur opbouwen met muziek, dat is wat we altijd op het oog hebben.”

DOUCHE

Merziger: “Weet je welke plaat Brian Eno had moeten maken na Music for Airports? Music for Showers. Je lacht, maar dat meen ik. Functionele, briljante muzak! Maar zolang hij er het zwijgen toe doet, doen we het dan maar met Les Rita Mitsouko: een Franse poprockgroep. Ik hou van muziek waar je geen vat op kan krijgen: je hoort punk, synthesizers en jazz door een gehaktmolen gedraaid worden. Samen met de gekken van Sparks tekenden ze voor deze verslavende pastiche.”

ONDERWEG NAAR ERGENS

Merziger: “Ik haat files, dus luister ik in de auto vaak naar klassieke muziek om niemand zijn nek om te wringen of ernstige blikschade toe te brengen. Als we onbekommerd cruisen op de snelweg wil ik dan weer de hypnotiserende geluidscollages van Underworld horen. En als het weer niet meezit, mogen Bob Marleys boodschappen van peis en vree ervoor zorgen dat ik bij opstoppingen niet verander in de Michael Douglas van de film Falling Down. (lacht)”

LUNCH

Kammermeier: “Soms lunchen we met mensen die we nauwelijks kennen of met wie we een zakelijk contact onderhouden. Dan kan ik wel een luchtig muziekje gebruiken. En tijdens de saaie onderhandelingen met advocaten kan die muziek zelfs voor een mentale vluchtweg zorgen. (lacht) Ik ben trouwens altijd een beetje jaloers geweest op het Röyksopp-duo.”

Merziger (met trillende onderlip): “Overweeg je partnerruil? Wat het ook is, ik kan veranderen! (lacht)”

Kammermeier: “Wat ik bedoel is dat die gasten ‘Eple’ verkochten aan Apple - elke keer als ik Mac OS X Panther opzette, hoorde ik dat deuntje. Wie zijn muziek dan toch verkoopt, kan maar beter direct zo’n deal uit de wacht slepen. Dat meen ik. Apple is cool én machtig, wie wil daar nu niet mee geassocieerd worden?”

OPMAKEN OM UIT TE GAAN

Merziger: “Eigenlijk kan zowat elke track van onze nieuwe plaat opgelegd worden, net voor je naar een club gaat om te dansen, drinken en versieren. ‘Havana Sex Dwarf’ toont ons van de meeste energetische en, euh, simpele kant. Om te dansen of te vrijen mag je je hersens niet gebruiken: ingewikkelde ritmes en tempowisselingen hebben we dus netjes vermeden.”

Kammermeier: “Als je vooraf nog snel een luchtig diner wil binnenspelen, kan ik overigens nog een paar leuke Café del Mar-compilaties aanraden. Die moeten je het gevoel geven dat je met vrienden naar een zonsondergang kijkt: geen beter moment om te eten en drinken dan in de schemering.”

EEN NACHT IN DE CLUB

Kammermeier: “Mogen we nog een track uit onze laatste plaat voordragen? Of komt dat te egomaniakaal over? We zijn gewoon erg trots op More!. Op die plaat hoor je een vulkaan van energie. Daar hebben we bewust naar gestreefd, omdat onze liveshows ook zo wild klinken. Vaak hoorden we van het dansvloervolkje dat ze onze cinematografische tracks apprecieerden maar eigenlijk nog meer verslingerd waren aan de diepe housebeats en pompende electro van onze sets.”

EEN SLOW DANSEN

Merziger: “Een slow? Ik stopte met dansen toen ik vijftien werd. (lacht) Daarom kan ik beter een song kiezen die zich net zo goed leent tot drinken aan de bar. We zijn compleet weg van Richard Hawleys Coles Corner. Ik zag hem ooit openen voor Nancy Sinatra in Berlijn: mijn vrouw wilde haar absoluut zien, maar ik was verveeld na zoveel grandeur van Hawley. Die diepe, warme stem en prachtige arrangementen: hij schrijft songs om in te verdwalen. Dat gevoel hebben ook wij vaak willen oproepen in ons werk.”

VRIJEN

Kammermeier: “Barry White en Marvin Gaye zijn vreselijke clichés om een vrouw in bed te praten, vind ik. Eerlijk, welke vrouw laat zich nog gewillig verleiden als je dat oplegt? Geen enkele Casanova laat onmiddellijk in zijn kaarten kijken! Beter is het om iemand te verleiden met subtiele, licht etherische muziek. De plaat Eingya van Helios is bijvoorbeeld een excellente keuze: subtiel maar sensueel. De muziek leent zich bovendien niet alleen tot het heerlijkste spel uit de natuur, maar kan tegelijk ook dienen als de soundtrack voor de postcoïtale roes: met die plaat op repeat moet seks wel een langoureuze ervaring worden. En je dutje achteraf onvergetelijk. (lacht)”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234